آفتاب

ترکیه نیازی به روسیه برای ساخت نیروگاه هسته ای ندارد

ترکیه نیازی به روسیه برای ساخت نیروگاه هسته ای ندارد

ترکیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که نیازی به روسیه برای ساخت نخستین نیروگاه هسته ای خود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، بعد از اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی، شرکت روس اتم که در حال ساخت نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه در استان «مرسین» این کشور بود فعالیت خود را متوقف کرده در همین رابطه آنکارا امروز اعلام کرد که برای ساخت این نیروگاه نیازی به روسیه ندارد.

این در حالی است که ترکیه و روسیه قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای ساخت این نیروگاه امضا کرده اند و ساخت آن از ماه آوریل آغاز شده است.

«نومان قورتولماز» معاون نخست وزیر ترکیه در این رابطه گفت: نیاز است تا این نکته را روشن کنیم که ما فقط به یک کشور وابسته نیستیم و ترکیه بواسطه نیروگاه هسته ای اسیر تکنولوژی کشور دیگری نیست. می دانیم که کشورها و شرکت ها زیاد دیگری وجود دارند که حاضر به تامین خواسته های ترکیه هستند.

به گزارش مهر، بعد از اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسیه که در تاریخ ۲۴ نوامبر اتفاق افتاد، مسکو تحریم هایی را علیه ترکیه به اجرا گذاشته که متوقف شدن ساخت نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه از آن جمله است.

در همین رابطه روز گذشته نیز «مهمت شیمشک» معاون نخست وزیر ترکیه، ضمن دادن هشدار درباره تشدید تنش های آنکارا با مسکو عنوان داشت که ادامه تنش میان این کشور و روسیه و به حداقل رسیدن روابط دو کشور می تواند زیانی معادل ۹ میلیارد دلار را متوجه اقتصاد ترکیه کند.

معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه افزود: تنش های اخیر با روسیه بین ۰.۳ تا ۰.۴ درصد از تولید ناخالص ترکیه را شامل شده و در بدترین حالت اگر ارتباط ترکیه با روسیه به صفر برسد اقتصاد ما هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو معادل ۹ میلیارد دلار زیان می بیند.

به گفته شیمشک، بعد از آغاز تنش ها میزان سفر گردشگردان روس به ترکیه و همچنین کارهای مشترکی که توسط پیمانکاران روس انجام می شد به حداقل رسیده است. وی گفته بود: ما همیشه روسیه را به عنوان یکی از مهمترین شرکای اقتصادی خود می دانستیم و خواهان افزایش تنش ها با مسکو نیستیم اما اگر روسیه به رفتارهای اخیر خود ادامه بدهد باید منتظر اقدامات ترکیه نیز باشد.

کد N1060883

وبگردی