آفتاب

شکایت جمعیت دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از عربستان در رابطه با فاجعه منا

شکایت جمعیت دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از عربستان در رابطه با فاجعه منا

جمعیت دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، با صدور بیانیه‌ای و تنظیم شکایت نامه‌ای به دیوان لاهه ، خواستار رسیدگی بین المللی به فاجعه منا شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن این بیانیه به شرح زیر است:

حادثه هولناک و غم‌انگیز منا که ناشی از سوءمدیریت و بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت و برگزاری آئین حج ابراهیمی، در یوم‌الله «عیداضحی» رقم خورد؛ مصیبتی بزرگ و فراموش نشدنی دیگری در حافظه تاریخی امت اسلامی ثبت کرد این حادثه غم‌بار در کنار حوادث و رخدادهای مشابه در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که آل سعود از صلاحیت‌های مدیریتی و قابلیت‌های لازم در ایجاد امنیت و رفاه برای حجاج بیت‌الله الحرام برخوردار نبوده و کشورهای اسلامی بایستی تکلیف خود در قبال این چالش بزرگ روشن سازند.

در فاجعه تلخ منا که دولت سعودی موجب کشته شدن بیش از پنج هزار انسان بی گناه شد، شواهدی تلخ از جمله عدم کمک رسانی به مجروحین و ممانعت از امداد رسانی تیم های پزشکی سایر کشورها تا سه ساعت بعد از وقوع حادثه، این احتمال را به ذهن متبادر می کند که شاید سوء نیتی برای این فاجعه وجود داشته است. و آمار بالای جان باختگان و عمق این جنایت هولناک، جامعه ی بشری را به یاد نسل کشی یا جنایت علیه بشریت در رواندا ، بوسنی هرزگوین و... می اندازد.

بی کفایتی و بی تدبیری آل سعود در اداره بزرگترین کنگره معنوی و دینی جهان وقتی بیشتر ظهور و بروز پیدامی کند که بدانیم، هم و غم متولیان امر، صرف خون و خونریزی و حملات به مسلمانان در کشورهای مختلف از جمله یمن و بحرین می شود.

این جمعیت مردم‌نهاد مدافع حقوق بشر، نهایت تاسف و تاثر خود را برای این تراژدی غمناک ابراز داشته و در صدد هست تا تمام تلاش خود را در قبال تضییع مهمترین حق بشری که حق حیات است را من جمله در خصوص هموطنان عزیزی که رحلت کردند و یا دچار آسیب شده‌اند را به کار بندند و با توسل به روش های پیش بینی شده قوانین و مقررات داخلی و بین‌المللی ضمن ترمیم مختصری از آثار سنگین این فاجعه، از تکرار حوادث هولناکی که در حج امسال چند بار شاهد تکرار آن بودیم جلوگیری گردد.

عضویت عربستان و مسئولیت وی در این مناصب بسیار قابل تامل است، این در حالی است که برخی از کشورهای غربی و آمریکایی از حقوق بشر دم می‌زنند اما اجازه حضور به دولتی را می‌دهند که بسیاری از میثاق‌نامه‌های بین‌المللی را امضا نکرده است. در فاجعه منا شاهد رفتارهای تحقیرآمیز مسئولان عربستان با حجاج بودیم که این مسئله نیز در کنوانسیون‌های بین‌المللی مورد توجه بوده است. حق حیات از جمله حقوق دیگری است که در فاجعه منا مورد نقض قرار گرفت تا جایی که در این فاجعه در برخی موارد به طور عمد مورد اغفال قرار گرفته است.

این جمعت دانشجویی اعلام می‌دارد در روزهای آینده شکایت رسمی از دولت عربستان سعودی با توجه به نقض حقوق بشر و همینطور در مورد فاجعه منا و مکه تنظیم نموده و تقدیم دادگاه لاهه خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1060853

وبگردی