آفتاب

بازگشت آمریکا و کوبا به میز مذاکرات

بازگشت آمریکا و کوبا به میز مذاکرات

آمریکا و کوبا مذاکرات خود را در خصوص یکی از مهمترین و ناراحت کننده ترین مسائل در تجدید رابطه نوپایشان مبنی بر ادعاهای مهم و برجسته برای دریافت خسارت توسط این دو دشمن سابق جنگ سرد آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، واشنگتن به دنبال دریافت خسارت بین هفت تا هشت میلیارد دلاری برای شهروندان و کمپانی‌های آمریکایی است که اموال و دارایی‌های آنها توسط دولت فیدل کاسترو، رئیس جمهوری سابق کوبا در پی انقلاب این کشور در سال 1959 میلادی مصادره شده است.

براساس اظهارات دولت کوبا هاوانا نیز به نوبه خود به دنبال دریافت خسارت‌ در پی تحریم‌های شدید آمریکا پس از انقلاب کوبا است که مبلغی حدود 121 میلیارد دلار خواهد بود.

رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا هشدار داده که این مذاکرات طولانی و پیچیده خواهد بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: این نشست نخستین گام در آن چیزی است که انتظار می‌رود یک روند طولانی و پیچیده باشد اما آمریکا حل ادعاهای مهم را یکی از اولویت‌های اصلی برای عادی سازی روابط می‌داند.

ماری مک‌لوید، مشاور حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا رهبری هیات کشورش در این مذاکرات را به عهده دارد این در حالی است که کوبا هنوز درباره دور جدید مذاکرات سکوت اختیار کرده است.

خبرگزاری‌ها اعلام کردند ادعای کوبا شامل 181 میلیارد دلار دیگر برای خسارت‌های انسانی است که در پی این تحریم‌ها که دولت هاوانا آن را محاصره توصیف می‌کند است.

این مساله کل ادعای کوبا را به بیش از 300 میلیارد دلار می‌رساند. حدود شش هزار کمپانی و افراد مستقل آمریکایی از جمله کمپانی کوکاکولا و غول‌های نفتی همچون اکسون و تکساکو به دنبال دریافت خسارت‌های خود هستند.

انتهای پیام

کد N1060843

وبگردی