آفتاب
وزیر خارجه برنامه‌هایش در سفر به پاکستان را تشریح کرد

گفت‌وگوی ظریف با همتای چینی‌اش درباره بازطراحی "اراک"

گفت‌وگوی ظریف با همتای چینی‌اش درباره بازطراحی "اراک"

وزیرامور خارجه کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهایش در حاشیه و پس از اجلاس قلب آسیا گفت: علاوه بر رایزنی در خصوصی مسائل منطقه‌ای با طرف چینی در مورد برجام که به صورت ویژه چین مسئول آن است که بحث بازسازی اراک را دنبال کند و در مورد مقدمات آغاز مراحل اجرای بازطراحی اراک گفت‌وگو و رایزنی کردیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به پاکستان، محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌ها و دیدارهای خود در اسلام آباد و اجلاس قلب آسیا گفت: در چارچوب این اجلاس دیداری با طرف افغانستان داشتیم. مسئولیت ایران در این اجلاس تلاش در زمینه بحث آموزش در افغانستان است و در همین راستا در ایران دو جلسه برگزار کردیم. یکی اجلاس درباره بیماری‌های واگیردار و دیگری اجلاسی درباره همکاری در راستای حل مشکلات افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، افراط گرایی و کمک به توسعه این کشور.

ظریف با اشاره به کمک‌های ایران در زمینه آموزش افغانستانی ها در ایران افزود: از جمله این کمک ها می توان به آموزش کودکان افغانستانی در ایران اشاره کرد. علاوه بر این همانطور که در سخنرانی هم مطرح شد همه در زمینه مقابله با افراط و تروریسم و همچنین مقابله با مواد مخدر به عنوان یک مشکل پیچیده تأکید دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در سخنرانی که در اجلاس قلب آسیا قرائت کرد، تذکری در رابطه با حمایت برخی کشورها از تروریسم داشته است، گفت: ما تذکری به همه دوستان دادیم که افراط و تروریسم موضوعاتی هستند که نباید برای بهره برداری مقطعی از آن ها استفاده شود.

وی ادامه داد: کسی نباید خیال کند که می تواند از گروه های افراطی برای پیشبرد اهداف کوتاه خود استفاده کند.

ظریف با تأکید براینکه افراط گرایان در گذشته نیز نشان داده اند که به حامیان خود نیز وفا نخواهند کرد، تأکید کرد: افراط گرایان حتی به کسانی که آن ها را ایجاد کرده و یا حمایت می کنند نیز وفادار نمی مانند.

ظریف افزود: رئیس جمهوری افغانستان نیز بحث مهمی را مطرح کرد که مورد استقبال حاضرین در اجلاس قرار گرفت. مشکلاتی که اشرف غنی مطرح کرد و همچنین راه حل های ارائه شده از سوی او بسیار به دیدگاه های ما در جمهوری اسلامی نزدیک است.

وی ادامه داد: مباحث مطرح شده از سوی اشرف غنی در زمینه همکاری دوجانبه و چند جانبه از جمله در زمینه توسعه بندر چابهار که به توسعه افغانستان کمک می کند و ایران و هند و افغانستان در این زمینه با هم همکاری می کنند، بود.

ظریف ادامه داد: امروز نیز فرصتی بود تا با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان دیداری داشته باشم و درمورد روابط دوجانبه و همکاری ها که در حوزه اقتصادی باید بین دو کشور وجود داشته باشند، مانند خط لوله گاز و همکاری های بانکی و همینطور در مورد مسائل منطقه ای با طرف پاکستانی خود گفت‌وگو کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع خبرنگاران به دیدار خود با وزیر خارجه چین اشاره کرد و گفت: همکاری های دو جانبه، سفر رئیس جمهوری چین به ایران، آینده روابط راهبردی بین تهران و پکن و همینطور در مورد بخشی از اجرای برجام که به صورت ویژه چین مسئول آن است که بحث بازسازی اراک را دنبال کند و اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی و دستور مقام معظم رهبری در مورد مقدمات آغاز مراحل اجرای بازطراحی اراک گفت‌وگو و رایزنی کردیم.

وی با اشاره به دیدارهای شب گذشته خود خاطرنشان کرد: دیشب با وزیر خارجه تاجیکستان، پاکستان و افغانستان دیدارهای خوبی داشتیم که مجموعا همکاری های منطقه‌ای و بین المللی خوبی به ویژه در زمینه مقابله با تروریسم و افراط گرایی در هر سه ملاقات انجام شد.

انتهای پیام

کد N1060798

وبگردی