آفتاب

"قلب آسیا" در اسلام آباد به تپش افتاد

"قلب آسیا" در اسلام آباد به تپش افتاد

نخست وزیر پاکستان در اجلاس «قلب آسیا» در اسلام آباد با اشاره به اینکه کشورش خواهان گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف با همه کشورهای منطقه است بر حمایت اسلام آباد از روند صلح در افغانستان تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان در اجلاس «قلب آسیا» در اسلام آباد با اشاره به اینکه کشورش خواهان گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف با همه کشورهای منطقه است بر حمایت اسلام آباد از روند صلح در افغانستان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاحیه اجلاس «قلب آسیا» در اسلام آباد افزود: برای ایجاد صلح پایدار در منطقه، وجود افغانستان با ثبات ضروری است.

وی تاکید کرد : تروریسم دشمن مشترک همه ما است و برخورد با تروریسم مسئولیت مشترک همه دولت‌ها.

در اجلاس قلب آسیا در اسلام آباد همچنین اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز در سخنانی با تاکید بر عزم دولتش برای تحکیم روابط با کشورهای منطقه گفت: افغانستان در سال‌های گذشته با جنگ داخلی روبرو بوده و بسیاری از مناطق این کشور بارها هدف حملات تروریستی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی ناامنی‌ها در افغانستان وجود گروه‌های تروریستی در این کشور است، گفت: برای کمک به روند صلح در افغانستان، همه گروه‌های مسلح باید سلاح خود را زمین بگذارند.

اشرف غنی گفت: دشمنان تلاش کردند تا افغانستان را دچار تفرقه کنند که خوشبختانه در این کار ناموفق بودند.

وی گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی را برای ناآرامی‌ها و خشونت‌ها در کشورش مقصر دانست و گفت: در گذشته تمایلاتی برای استفاده از عاملان غیردولتی به عنوان ابزار سیاست خارجی وجود داشت. من باید رئیس جمهور جنگ شوم چرا که جنگی تمام عیار علیه ما اعمال شده است.

نواز شریف نیز به نوبه خود تاکید کرد: پاکستان قصد دارد تا دو میلیون آواره افغان در پاکستان را که برخی از آنها چندین دهه در این کشور بوده‌اند به افغانستان بازگرداند.

وی افزود: تحرکات گسترده بین مرزی پناهجویان و آوارگان برابر با یک احتمال خطر امنیتی است.

اشرف غنی در واکنش به اظهارات گفت: حملات ارتش پاکستان علیه شبه نظامیان طالبان این کشور باعث هجوم گسترده پاکستانی‌ها به افغانستان شده است.

وی افزود: متاسفانه رویدادهای اخیر در پاکستان ما را مجبور کرده تا میزبان 350 هزار تا 500 هزار آواره از پاکستان باشیم. مساله آوارگان یکی از موضوعات رایج همچون دیگر مسائل است.

نمایندگانی از چندین کشور جهان در اسلام آباد پایتخت پاکستان گرد هم آمده وبه دنبال اقدامات مشترکی برای ایجاد صلح در افغانستان هستند.

وشما سواراج، وزیر امور خارجه هند روز سه شنبه با پیام بهبود روابط میان این دو کشور وارد اسلام آباد شد.

قرار است اشرف غنی و سوشما سواراج نیز مذاکرات دو جانبه‌ای را با نواز شریف برگزار کنند.

آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس شرکت کرده و از پاکستان خواست تا از نفوذش در طالبان افغانستان برای سازش با دولت کابل استفاده کند.

انتهای پیام

کد N1060667

وبگردی