آفتاب
کهرام اعلام کرد

تولید 12 نوع واکسن طیور با عمر قفسه‌ای بالا در موسسه رازی

تولید 12 نوع واکسن طیور با عمر قفسه‌ای بالا در موسسه رازی

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از تولید 12 نوع واکسن طیور در این موسسه خبرداد.

حمید کهرام در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه البرز، اظهار کرد: موسسه رازی سال‌هاست در زمینه تولید واکسن‌های دامی، طیور و برخی از واکسن‌های انسانی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: این موسسه در حال حاضر 12 نوع واکسن طیور تولید می‌کند که این تولیدات پاسخگوی بخش زیادی از نیاز بازار است.

کهرام افزود: درحال حاضر تنها دو یا سه نمونه واکسن طیور وجود دارد که این موسسه به دانش فنی تولید آنها دست نیافته است و ناچار به واردات آنها هستیم.

وی ادامه داد: کیفیت واکسن‌های طیور موسسه رازی به گونه‌ای است که به خوبی توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارد.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر عدم ایمنی واکسن‌های تولیدی این موسسه در هیچ یک از مزرعه‌های طیور کشور گزارش نشده است.

کهرام اظهار کرد: البته باید توجه داشت که این واکسن‌ها به منظور پیشگیری از بیماری استفاده می‌شوند، نباید انتظار داشت در مزرعه‌ای که تعداد زیادی از طیور به بیماری مبتلا شده‌اند، پس از تزریق این واکسن‌ها نتیجه دلخواه به دست بیاید.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود:‌ در واکسن‌های طیور برخلاف واکسن‌های دامی طول مدت ایمنی اهمیت زیادی ندارد؛ چراکه نهایت عمری که طیور تا رسیدن به مرحله کشتار می‌کنند، 45 تا 50 روز است و این واکسن‌ها طی این مدت ایمنی لازم را دارند.

وی اظهار کرد: آنچه در مورد واکسن‌های طیور اهمیت دارد، عمر قفسه‌ای آنها است؛ یعنی طول مدتی که می‌توان این واکسن‌ها را قبل از مصرف نگهداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: عمر غالب واکسن‌های طیور تولیدی موسسه رازی دو سال است که درمقایسه با واکسن‌های تولیدی بسیاری از کشورها بیشتر است.

کهرام تصریح کرد: خریدار می‌تواند واکسن‌های طیور این موسسه را خریداری و با احتساب شرایط مناسب نگهداری در بازه زمانی دوساله مصرف کند.

انتهای پیام

کد N1060336

وبگردی