آفتاب
برای اولین بار پس از سرگیری روابط دیپلماتیک؛

کوبا برای مطالبه خسارت ۵۰ سال تحریم با آمریکا وارد مذاکره شد

کوبا برای مطالبه خسارت ۵۰ سال تحریم با آمریکا وارد مذاکره شد

مقامات کوبایی برای نخستین بار با هدف تعیین غرامت ناشی از اعمال تحریم هایی که واشنگتن در بیش از ۵۰ سال گذشته بر دولت هاوانا اعمال داشته، با مقامات آمریکایی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، مقامات رسمی کوبا و آمریکا در نخستین دور از گفتگو ها برای حل و فصل پرونده میلیارها دلار خسارت مالی که هر یک از طرفین در طول بیش از ۵۰ سال خصومت دیپلماتیک متحمل شده اند، در شهر «هاوانا» پایتخت کوبا با یکدیگر ملاقات کردند.

این دیدار بخشی از برنامه اصلی دو کشور است که با هدف عادی سازی روابط  هاوانا – واشنگتن پیگیری می شود.

برآورد کوبا از خسارتی که طی ۵۰ سال گذشته به دلیل تحریم های اقتصادی متحمل شده است ۱۲۱ میلیارد دلار است. در مقابل، آمریکا نیز مدعی است که دولت هاوانا در آغاز قطع رابطه با واشنگتن از مجموع ۵۹۱۳ شرکت آمریکایی، دارایی به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار را ضبط کرده که این مقدار با محاسبه نرخ سود آن طی سال های گذشته به ۷ الی ۸ میلیارد دلار افزایش  یافته است.

به گفته یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات هاوانا – واشنگتن که تقریبا تمام دیروز سه شنبه طول کشید در سطح مقدماتی انجام شده و در این میان طرفین درباره ارقام صحبت کرده اما مکانیزم مشخصی را برای ادامه رایزنی ها اتخاذ نکرده اند.

انتظار می رود که گفتگوها بعد از پایان ریاست جمهوری «باراک اوباما» رئیس جمهوری فعلی آمریکا نیز ادامه داشته باشد با این حال به گفته کارشناسان، قدم اول که دیروز برداشته شد از اهمیت زیادی برخوردار است.

مسئولیت هیئت آمریکایی اعزام شده به کوبا را «ماری مک لود» مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا بر عهده داشت و قرار است دور بعدی مذاکرات سه یا چهار ماه دیگر برگزار شود.

گفتنی است که در تاریخ جمعه ۲۷ تیر ماه امسال، کوبا بعد از ۵۴ سال روابط سیاسی خود را با آمریکا از سر گرفت و در اقدامی «خوزه کابانا» دیپلمات قدیمی خود را به عنوان اولین سفیر در ایالات متحده آمریکا معرفی کرد.

بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور نیز ۶ ماه پس از آن صورت گرفت که «رائول کاسترو» رهبر کوبا و «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کردند دو کشور روابط سیاسی خود را از سر می‌گیرند.

آمریکا و کوبا از سال ۱۹۶۱، دو سال بعد از پیروزی انقلاب کوبا به رهبری «فیدل کاسترو»، روابط سیاسی خود را قطع کرده بودند.

کد N1060307

وبگردی