آفتاب
رییس ستاد انتخابات کشور:

از فعالان سیاسی شناسنامه‌دار حمایت کنیم

از فعالان سیاسی شناسنامه‌دار حمایت کنیم

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: تا یک سوم انتخابات پیش رو را می‌توانیم به صورت ماشینی برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، محمدحسین مقیمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در هفتم اسفندماه سال جاری دو انتخابات سرنوشت‌ساز را پیش رو داریم. همایشی که در اهواز برگزار شد، یک همایش آموزشی و توجیهی برای اعضای ستاد انتخاباتی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بود که فرمانداران و بخشداران این دو استان نیز حضور داشتند و درخصوص موارد لازم بحث و تبادل نظر شد و ان‌شاءالله برای برگزاری انتخابات بزرگ در هفتم اسفندماه آماده می‌شویم.

وی درباره چگونگی نظارت و بازرسی‌ها در انتخابات پیش رو، گفت: انتخابات دارای سه یار می‌باشد که شامل مجریان انتخابات، ناظران انتخابات و مردم می‌باشد. کار هیات‌های اجرایی برگزاری انتخابات است و مصونیت از آن بر عهده مجریان و شورای نگهبان می‌باشد و از ابتدا تا انتها بر آن نظارت می‌شود. مردم هم به پای صندوق‌های رای می‌آیند و رای می‌دهند. نمایندگان فعلی استان‌ها نیز تا هفتم خردادماه سال 95 به عنوان نماینده به فعالیت خود ادامه می‌دهند و اگر رای آوردند تا انتخابات بعدی مشغول به فعالیت خواهند بود.

وی درباره زمان تبلیغات برای کاندیداها، اظهار کرد: تبلیغات از 29 بهمن تا ششم اسفندماه است و اگر کسی قبل از آن در فضای مجازی یا عادی تبلیغات انجام دهد، خلاف است و در بررسی تایید صلاحیت او موثر خواهد بود.

رییس ستاد انتخابات کشور درباره نظرسنجی‌های برخی از پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها گفت: این موارد تبلیغات نیست و تبلیغات یعنی، فرد به صورت رسمی اعلام کند که داوطلب هستم و باید محتوای صحبت‌های او تبلیغاتی باشد و اگر شکل تبلیغاتی به خود بگیرد، هیات‌های اجرایی و نظارتی باید این موضوع را در بررسی تایید صلاحیت فرد، مد نظر قرار دهند و در غیر این صورت با چنین نظرسنجی‌ها و نشست‌هایی که از آن‌ها با عنوان «کاندیداهای احتمالی» یاد می‌شود، کاری نداریم.

وی درباره درگیری‌هایی که در مناظرات صورت می‌گیرد، گفت: در برگزاری انتخابات باید توجه داشت که حضور حداکثری مردم و آرامش آن‌ها مدنظر باشد. فعالیت‌های سیاسی نیز طبق قانون اساسی، در کشور ما آزاد است و ممنوعیت ندارد و گروه‌ها، احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌تواند فعالیت سیاسی داشته باشند و باید از جلسات آن‌ها حمایت شود و اجازه ندهیم که جلسات‌شان به‌هم بریزد و وظیفه داریم امنیت را برقرار کنیم و کسی هم حق بر هم زدن چنین جلساتی را ندارد.

وی افزود: در دانشگاه‌ها نیز کمیسیونی به عنوان کمیسیون فرهنگی وجود دارد که اجازه برگزاری یک همایش با آن است و اگر آن کمیسیون و شورا اجازه برگزاری یک همایش را دادند، شورای تامین شهر نیز باید از آن حمایت کند. باید از فعالان سیاسی شناسنامه‌دار حمایت کنیم و هر کسی سخنرانی می‌کند، خودش نیز مسوول صحبت‌هایش است و اگر صحبت‌هایش در چارچوب ارزش‌های اسلامی باشد، کسی به آن کاری ندارد، در غیر این‌ صورت با او برخورد می‌شود.

مقیمی درباره تبلیغات در فضاهای مجازی نیز اظهار کرد: در ستاد انتخابات کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم که قوانین را بررسی می‌کند و اگر در فضاهای مجازی، تبلیغاتی انجام شود، مانند تبلیغ در فضای عادی است و اگر در فضای عادی تبلیغی خلاف است، در فضاهای مجازی نیز به همین صورت می‌باشد. البته در فضای مجازی شاید نتوان خیلی زود افرادی را که تخلف کرده‌اند، شناسایی کرد ولی در نهایت، شناسایی خواهند شد و برخورد لازم با آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک نیز خاطرنشان‌کرد: ما در این زمینه تاییدیه شورای نگهبان را گرفته‌ایم و نرم‌افزار را هم تحویل شورای نگهبان داده‌ایم و البته ایرادهای جزئی داشته است که متخصصان ما، آن‌ها را رفع می‌کنند و خیلی هم سخت نیست. پیشنهاد این‌که در چه حوزه‌هایی، انتخابات به صورت الکترونیک انجام شود را هم داده‌ایم و این حوزه‌ها مشخص خواهند شد. تا یک سوم انتخابات را می‌توانیم به صورت ماشینی برگزار کنیم.

وی درباره آلودگی شهری که از تبلیغات در زمان انتخابات بوجود می‌آید، گفت: طبق قانون، کاندیداها نمی‌توانند عکس و بنر و همچنین اطلاعیه‌ها را به دیوارها بچسبانند و توسط شهرداری‌ها، مکان‌هایی در نظر گرفته شده است و فقط در آن‌جاها تبلیغ صورت می‌گیرد.

رییس ستاد انتخابات کشور همچنین درباره انتخابات در بافت‌های عشایری، قومی و قبیله‌ای، اظهار کرد: درباره مناطق مختلف کشور باید تدابیری که می‌اندیشیم، با توجه به آن منطقه باشد و نوع دغدغه‌ها متفاوت است و باید با توجه به شرایط محلی، تصمیم بگیریم و سعی شود مسوولان، موضوعات را در حوزه اجتماعی و با گفت‌وگو و استفاده از نظر کارشناسان، حل کنند.

وی درباره شرایط سیاسی فعلی در کل کشور، اظهار کرد: جو عمومی کشور به سمت انتخاباتی شدن پیش می‌رود و تمام احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی اعلام کرده‌اند در انتخابات شرکت می‌کنند و تا امروز نیز کسی اعلام نکرده است در انتخابات شرکت نمی‌کند و این نشان می‌دهد که در آینده یک نشاط سیاسی خوب ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: برای این‌که بدانیم چه کسانی رای می‌آورند، باید منتظر نتایج صندوق‌ها باشیم. امیدوارم شرایط برای همه فراهم شود که در این رقابت بسیار خوب شرکت و یک رقابت جدی را ایجاد کنند.

رییس ستاد انتخابات کشور درباره رای اولی‌ها نیز گفت: برنامه ما برای همه داوطلبان جهت شرکت در انتخابات، عمومی است ولی آموزش و پرورش می‌تواند برنامه‌هایی برای رای اولی‌ها داشته باشد و از طریق صدا و سیما نیز می‌تواند نقش مجلس را پررنگ‌تر و همچنین اهمیت نقش رای اولی‌ها را مطرح کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: پس از دستور وزیر کشور که 21 آذرماه خواهد داد، هیات‌های اجرایی برای مجلس خبرگان رهبری تشکیل می‌شوند که بر اساس آن قوانین، نیروها را انتخاب خواهیم کرد و باید معتمدین را به هیات‌های نظارت معرفی کنیم و یک فرایند نیز طی می‌شود تا معتمدین مشخص شوند.

وی افزود: دولت نیز با طمانینه کار خود را پیش می‌برد و تلاش این است که رونق اقتصادی را جایگزین کند. کنترل تورم کار سختی است و عبور از رکود نیز کار سختی می‌باشد. پس دولت به دنبال این است که رکود را به رونق اقتصادی تبدیل کند.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: ما در سه سطح با ستاد انتخاباتی کشور در ارتباط هستیم و تعامل را خوب می‌دانیم و توصیه این است که در استان‌ها نیز ستاد انتخاباتی با هیات‌های اجرایی ارتباط داشته باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: استاندار خوزستان به کار خود آشناست و برنامه‌ریزی خوبی در این مدت داشته است و نمونه آن نیز مشرف شدن زائران از این استان به کربلای معلی است که کار خوبی انجام شد. مدیریت استان در بخش‌های مختلف، فعال عمل می‌کند و کارهای خوبی را پیگیری می‌کند که آثار آن برای مردم خواهد بود. به هر حال شرایط خاص است و مدیریت استان، آنچه در توان داشته، به کار گرفته است.

وی درباره افزایش تعداد نمایندگان استان‌ها در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: هر 10 سال یک بار می‌توانیم این موضوع را پیشنهاد دهیم و مجلس باید تصویب کند که این پیشنهاد نیز داده شده ولی تصمیم‌گیری نشده است.

مقیمی گفت: لایحه‌ای به صورت دو فوریتی به مجلس تقدیم کردیم تا هزینه‌های انتخاباتی توسط داوطلبان، شفاف‌سازی شود که رای نیاورد و ان‌شاالله به صورت یک فوریتی بررسی خواهد شد. ما برای انتخابات، 25 مرحله داریم که 23 مرحله آن ماشینی است و شامل مراحل مقدماتی آن در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 14 حوزه به صورت ماشینی، انتخابات را برگزار کردند که این تجربه خوبی بود و از آن استفاده کردیم تا بتوانیم در انتخابات پیش رو، یک سوم انتخابات را به صورت ماشینی انجام دهیم و دولت نیز بودجه این کار را تصویب کرده است.

انتهای پیام

کد N1059897

وبگردی