آفتاب

گزارش عفو بین‌الملل از جرایم جنگی داعش به‌وسیله سلاح‌های غرب

گزارش عفو بین‌الملل از جرایم جنگی داعش به‌وسیله سلاح‌های غرب

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی هشدار داد که گروه داعش از سلاح‌های 25 کشور جهان برای ارتکاب جرایم جنگی در عراق و سوریه استفاده می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی هشدار داد که گروه داعش از سلاح‌های 25 کشور جهان برای ارتکاب جرایم جنگی در عراق و سوریه استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان عفو بین‌الملل روز سه شنبه در گزارشی که به طور جزئی به چگونگی دستیابی گروه داعش به تسلیحات تحت اختیارش می پردازد، هشدار داد: نیروهای داعش در عراق و سوریه به وسیله سلاح‌های پیشرفته 25 کشور جهان، شامل آمریکا،‌ فرانسه، بلژیک و چین و آلمان مرتکب جرایم جنگی می شوند. آن‌ها همچنین از سلاح‌های کشورهای دیگری استفاده می‌کنند که دیگر وجود ندارد که عبارتند از یوگسلاوی، چک، اسلواکی و شوروی سابق؛ بسیاری از این تسلیحات دهه‌ها قدمت دارند که اغلب آن‌ها در شوروی سابق، آمریکا و چین ساخته شده‌اند.

پاتریک ویلکن یک کارشناس حقوق بشر، امنیت و کنترل تسلیحات گفت:‌ وسعت و تنوع سلاح‌هایی که توسط داعش استفاده می‌شود، نشان می‌دهد که چگونه این سلاح‌های کشنده آتش کشتارهای بی‌رحمانه آن هم در حجمی گسترده را شعله ور می‌کنند.

به گزارش عفو بین‌الملل، داعش اغلب سلاح های خود را زمانی که توانست کنترل شهر موصل را در اختیار بگیرد، از زرادخانه‌های ارتش عراق بدست آورده است. آن‌ها در حقیقت توانستند ماشین ‌های نظامی آمریکا و انواع سلاح های بین‌المللی دیگر را به دست آورند. همچنین سلاح هایی که آمریکا و ناتو به عراق فرستاده بودند به طور مستقیم موجب گسترش داعش در عراق و سوریه و کشتار مردم این کشورها شده است.

آمریکا پس از گذشت سال‌ها از اشغال عراق در سال 2003 قراردادهای نظامی را با این کشور به ارزش میلیاردها دلار امضا کرد و در سال 2014 تسلیحاتی را به ارزش 500 میلیون دلار به عراق فرستاد. به گفته ویلکن هیچ توازن و نظارتی بر این ارسال سلاح ها وجود نداشته است.

عفو بین‌الملل در ادامه گزارش خود از کشورها خواست تا از هرگونه ارسال سلاح برای گروه های مخالف سوری که مرتکب جرایم جنگی و دیگر موارد نقض حقوق بشر می‌شوند،‌ بپرهیزند و زمانی که به دولت عراق کمک نظامی می‌کنند اطمینان یابند که این سلاح ها به دست نیروهای داعش نمی‌افتد.

ویلکن همچنین ابراز نگرانی کرد که این سلاح ها جان انسان های بیشماری را گرفته و زندگی میلیون ها انسان را تخریب کرده است. این تهدیدات ادامه دارد، بنابراین پیامدهای ارسال گسترده سلاح به عراق و سوریه که بخش هایی از آن‌ها در اختیار داعش قرار دارد باید زنگ خطری برای کارشناسان تسلیحات در دنیا باشد.

انتهای پیام

کد N1059580

وبگردی