آفتاب

سازمان ملل: عدم پذیرش آوارگان سوری به منزله حمایت از تروریسم است

سازمان ملل: عدم پذیرش آوارگان سوری به منزله حمایت از تروریسم است

رییس آوارگان سازمان ملل گفت، عدم پذیرش آوارگان سوری به این دلیل که آنها مسلمان هستند تنها باعث دامن زدن به اقدامات داعش و سایر گروه‌های شبه نظامی شده و تهدید تروریسم را بیشتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترس، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در یک کنفرانس خبری گفت: زماینکه مردم می‌گویند نمی‌توانند آوارگان سوری را بپذیرند به این دلیل است که آنها مسلمان هستند، این امر باعث حمایت از سازمان‌های تروریستی می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد تا موثرتر از گذشته به جذب نیرو بپردازند.

سازمان ملل روز دوشنبه خواستار کمک 1 / 20 میلیارد دلاری برای تامین کمک به آوارگان بیشماری شد که به دلیل جنگ یا بلایای دیگر از کشورهایشان دور افتاده‌اند.

استفان اوبرایان، رییس اداره کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در این باره گفت: درد و بلا در جهان به سطحی رسیده که ما تاکنون شاهدش نبوده‌ایم.

وی در بیانیه‌ای تاکید کرد:‌ درگیری‌ها و بلایا باعث شده تا میلیون‌ها کودک، زن و مرد برای نجات جان خود به سختی و دشواری بیفتند. آنها به شدت به کمک‌های ما نیاز دارند.

درخواست‌های جهانی از آژانس‌های سازمان ملل و سایر سازمان‌های بشردوستانه باعث شده تا این سازمان‌ها به دنبال جمع آوری کمک 6 / 86 میلیون دلاری برای رسیدگی به 125 میلیون فردی باشند که انتظار می‌رود تا سال آتی میلادی به کمک احتیاج داشته باشند.

درگیری‌ها و بحران‌های جدی در 27 کشور ثبت شده و شش کشور شامل جمهوری آفریقای مرکزی، بروندی، نیجریه، سودان جنوبی، سوریه و یمن بیش از بقیه کشورها در معرض تهدید جدی قرار دارند.

این درگیری‌ها تاکنون باعث شده تا بیش از 60 میلیون تن مجبور شوند از خانه و کاشانه خود فرار کنند و اکثر آنها از کشورهای سوریه، عراق و افغانستان هستند که به اروپا وارد می‌شوند و بزرگترین بحران آوارگان و مهاجرت را برای اروپا از زمان پایان جنگ دوم جهانی رقم زده‌اند.

آنتونیو گوترس ادامه داد: مهاجرت گسترده مردم خواه به صورت داخلی یا خارجی به یک واقعیت عیان در قرن 21 بدل شده است. سیستم بین‌المللی رسیدگی به وضعیت بشری اغلب برای افرادی است که از جنگ و درگیری فرار می‌کنند. با وجود آنکه این مساله کاملا تحت کنترل است اما سازمان ملل تخمین می‌زند که در سال آتی میلادی مبالغ درخواستی برای کمک به این افراد پنج برابر می‌شود.

سازمان ملل در بیانیه‌ای با هشدار دادن نسبت به کاهش کمک‌های کشورهای اهداکننده گفت: برخی از کشورهای کمک رسان میزان کمک‌های مالی خود را برای رسیدگی به وضعیت بشری در کشورهای درگیر جنگ یا آوارگان کم کرده‌اند و همین امر باعث وخامت اقدامات کمک رسانی می‌شود. به عنوان مثال برنامه جهانی غذا مجبور شده به دلیل کمبودهای مالی برخی از کمک‌های خود به کشورهای میزبان آوارگان سوری را به تاخیر بیندازد یا کاهش دهد و به صورت موقت ارسال بسته‌های مواد غذایی به آوارگان سوری در اردن متوقف شده است.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ادامه صحبت‌هایش گفت:‌ کاملا مشخص است که با وجود سطح کنونی کمک‌ها، ما نمی‌توانیم هم به نجات و هم حفاظت از آوارگان بپردازیم.

مارگارت چان، رییس سازمان بهداشت جهانی نیز نسبت به کمبود منابع مالی در تامین کمک‌های درمانی و بهداشتی برای آوارگان اشاره کرد و گفت: تعداد افرادی که از درگیری‌ها و بلایای دیگر رنج می‌برند، غیرقابل شمارش است و این امر بر سلامت آنها اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی و شرکایش به تعهدات خود در تامین سلامت این افراد و مهاجران پایبند هستند به ویژه زنان و کودکان اما ما به شدت نیازمند منابع مالی هستیم.

انتهای پیام

کد N1059135

وبگردی