آفتاب
در قطعنامه پیشنهادی به شورای حکام؛

کشورهای ۱+۵ خواستار بسته شدن پرونده «پی ام دی» ایران شدند

کشورهای ۱+۵ خواستار بسته شدن پرونده «پی ام دی» ایران شدند

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرده که اعضای ۱+۵ پیش نویس قطعنامه ای را به شورای حکام ارائه داده اند که بر لزوم مختومه اعلام کردن پرونده ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران تاکید می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، ایالات متحده آمریکا که پیشتر یکی از منتقدین سرسخت ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران (پی ام دی) بود، حالا با دیگر اعضای ۱+۵ همصدا شده و از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته تا این پرونده را مختومه اعلام کند.

گفته می شود که درخواست ایالات متحده ضمیمه پیشنویس قطعنامنه محرمانه ای است که برای اینکه هفته آینده در شورای حکام آژانس ارائه شود، تهیه شده و دیروز دوشنبه در اختیار همه ۳۵ عضو شورا قرار گرفته است.

تلاش آمریکا، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه وآلمان برای پایان دادن به تحقیق درباره ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران در حالی انجام می شود که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش هفته پیش خود مدعی شد که تهران تا سال ۲۰۰۹ اقداماتی در زمینه تولید سلاح هسته ای انجام داده است.

در این میان، غرب بی آنکه به پوچی اتهامات خود نسبت به ایران اعتراف کند، با بیان این مطلب که باید مسائل پیش آمده در گذشته را فراموش کرد و به آینده نظر داشت، هم وجاهت خود را حفظ می کند وهم مقدمات اجرای «برجام» را آماده می کند.

شورای حکام در جلسات پیشین خود بر لزوم تداوم تحقیقات آژانس پیرامون ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران تاکید کرده بود حال آنکه در قطعنامه ای که باید در تاریخ ۱۵ دسامبر سال میلادی جاری (۲۰۱۵) از تایید شورا بگذرد، بر این نکته تاکید می شود که پرونده بررسی اتهامات ایران بسته خواهد شد چرا که این کشور با رعایت ضرب‌الاجل‌های لازم در همکاری با آژانس، این نهاد بین‌المللی را قادر به تکمیل تحقیقاتش تا پایان ماه جاری کرده است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، "علی رغم اتخاذ لحن بی طرفانه، برخی از بیانات ارائه شده در شورای حکام بر روی انتقاد از اتهامات آمریکا و متحدانش علیه برنامه هسته‌ای ایران متمرکز خواهد شد.

از سوی دیگر، قرار است لحن قطعنامه خنثی و مقبول ایرانی ها باشد تا آنها بتوانند در اوایل سال میلادی آینده (۲۰۱۶) برجام را به مرحله اجرا درآورده و از قید و بند تحریم های بین المللی رها شوند.

بقیه متن قطعنامه ارائه شده به شورای حکام بر لزوم پایبندی ایران به تعهداتش و نقش آژانس بر اعمال نظارت بر اجرای توافق هسته ای متمرکز شده است."

کد N1059084

وبگردی