آفتاب
رئیس جمهور افغانستان:

مدرکی دال بر کشته شدن ملاعمر وجود ندارد/پاکستان در جنگ با ما است

مدرکی دال بر کشته شدن ملاعمر وجود ندارد/پاکستان در جنگ با ما است

رئیس جمهور افغانستان گفت‌گو با پاکستان را جدی ‌تر و تاثیرگذارتر از گفتگو با طالبان در قضیه صلح افغانستان می‌داند.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری «خامه پرس»  افغانستان، «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان روزگذشته و پیش از سفر به «اسلام آباد»  در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که سیاست افغانستان واضح است و او سال گذشته اعلام کرده که پاکستان ۱۴ سال است در جنگ اعلام‌نشده با افغانستان قرار دارد.

اشرف غنی بیان داشت: ما با کسانی به مذاکرات می نشینیم که با آنها بحث و مشکل جدی داشته باشیم؛ مسئله بنیادی صلح بین دو دولت مستقل پاکستان و افغانستان است.

رییس جمهور افغانستان در مورد اینکه مسئله صلح افغانستان را در نشست «قلب آسیا» مطرح خواهد کرد یا خیر گفت که ما حق داریم از منافع بنیادی خود در هر مجلس و در هرجایی دفاع کنیم.

وی در مورد گفتگو با طالبان نیز بیان داشت که هیچ دولتی نمی تواند هموطنان خود را رد کند و هر شهروندی که حاضر به قبولی قانون اساسی و حقوق شهروندی این کشور باشد، دروازه مذاکره به رویش باز است.

این دومین بار است که پاکستان در گفت‌گوهای صلح طالبان با دولت افغانستان را باز می‌کند و در این راستا اعلام آمادگی می کند اما خبر کشته‌ شدن رهبر طالبان سد راه این گفت‌گوها شد.

پیش از این در ماه مرداد سال جاری قرار بود دومین دور گفت‌گوهای صلح و یکی دوهفته پس از نخستین دور آن با طالبان در پاکستان برگزار گردد که خبر «مرگ ملا عمر»، رهبر پیشین طالبان اعلام شد.

اعلام خبر مرگ ملا عمر، اختلاف‌ها میان طالبان در گزینش رهبری و تعیین رهبری جدید آنان سبب شد که گفتگوهای صلح به حاشیه برده شود و تا کنون از آن هیچ خبری نیست.

در این اواخر دوباره مقام‌های پاکستانی به شمول نخست‌وزیر، مشاور امنیت ملی و رئیس ستاد ارتش این کشور دائما به از سرگیری گفت‌های صلح افغانستان تاکید کرده‌اند.

اما در یک هفته اخیر دوباره خبر زخمی و کشته‌شدن «ملا اختر محمد منصور»، دومین رهبر گروه طالبان به گوش می‌رسد؛ مسئولان شورای عالی صلح نیز به رسانه‌ها گفتند که کشته‌شدن وی به روند صلح صدمه خواهد زد.

رییس جمهور افغانستان هم چنین درباره مرگ «ملا اختر منصور» بیان کرد: هیچ مدرکی منبی براینکه نشان دهد رهبر طالبان کشته شده باشد، وجود ندارد و ما در این باره مطمئن نیستیم.

کد N1059023

وبگردی