آفتاب
ابراهیم آبادی در گفتگو با مهر:

رشادت شهدا را از یاد نبریم/ سوگواره «خمسه» را تقویت کنیم

رشادت شهدا را از یاد نبریم/ سوگواره «خمسه» را تقویت کنیم

ابراهیم آبادی نویسنده و کارگردان نمایش «پله آخر» که در سوگواره خمسه اجرا شد، تاکید کرد جامعه ما همواره باید نسبت به موضوع شهدا حساس باشد و رشادت‌های آنان را از یاد نبریم.

ابراهیم آبادی که نمایش «پله آخر» را در قالب دومین سوگواره «خمسه» در سالن اصلی تالار محراب  روی صحنه برده است به خبرنگار مهر گفت: نشان دادن عملکرد و نوع زندگی شهدا و خانواده‌های شریفشان از وظایف ما محسوب می‌شود تا به همگان نشان دهیم که مسلمانان چه غیرت و قدرتی دارند و چگونه مملکت را بر پایه اسلام حقیقی نگهداری کرده‌اند.

وی درباره عملکرد و سیاست‌های این دوره سوگواره «خمسه» گفت: معتقدم انسان حکم فعالیت خود را از دو منبع دریافت می‌کند. یکی مرئوسی است که از رییس خود حکم می‌گیرد و دیگری حکمی است که خداوند صادر می‌کند که اجرای آن کار ساده‌ای نیست. بنابراین بر ما است که نسبت به افرادی که چنین حکمی را اجرا کرده‌اند، قدردان باشیم که خوشبختانه این امر در سوگواره «خمسه» مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دیدار با خانواده شهدای حرم که در دومین سوگواره «خمسه» انجام شد بدعت بسیار خوبی بود که باعث تسلای خاطر خانواده شهدا شد. شهدا موهبت بزرگی هستند و ما باید رشادت‌ها و خانواده‌هایشان را فراموش نکنیم.

این هنرمند تئاتر تصریح کرد: با در نظر گفتن بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر همدلی و هم‌زبانی باید توجه داشته باشیم که همدلی فقط زبانی نیست بلکه باید دل ها و زبان‌ها را به هم نزدیک و اتحاد افراد را قوی تر کرد. فرهنگ تنها به چاپ کتاب منحصر نمی‌شود چرا که فرهنگ ابداع کننده و باعث رشد فکری جامعه است. معتقدم سوگواره «خمسه» اتفاق عظیمی است که می‌تواند زمینه‌ و شرایطی را فراهم کند که افراد برای تماشای آثارش روزشماری کنند.

وی متذکر شد: بهتر است برای اجرای آثار این سوگواره سالن‌های مخصوصی راه‌اندازی شود و هنرمندانی برای تولید آثار نمایشی دعوت شوند و همچنین نمایشنامه‌هایی مختص این سوگواره به نگارش درآیند تا ما بتوانیم برای نسل جدید موقعیت شهدا را تشریح کنیم و بگوییم چرا شهید شدند و چرا دفاع کردند.

این بازیگر و کارگردان به لزوم توجه ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی نسبت به تولید و اجرای آثار نمایشی با موضوع دین، مذهب و شهدا اشاره کرد و گفت: ما با ارج گذاشتن نسبت به آثاری با این مضامین خون شهدا، فرمان رهبری و همچنین قانون اساسی کشور را گرامی می داریم.

آبادی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: این اثر نمایشی فراسوی عرفان را مطرح می‌کند و مضمون نمایش نیز برگرفته از قرآن است. در حقیقت در این اثر تلاش عاشق برای رسیدن به معشوق که همان خداوند است به نمایش گذاشته می شود.

نمایش «پله آخر» در قالب دومین سوگواره «خمسه» از ۸ تا ۱۱ آذرماه در تالار محراب روی صحنه رفته است.

دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به دبیری علی اصغر خسروی از ۸ تا ۲۵ آذر ماه در تهران برپا است.

کد N1058818

وبگردی