آفتاب

آغاز پنجمین دور کنفرانس «قلب آسیا » در اسلام آباد

آغاز پنجمین دور کنفرانس «قلب آسیا » در اسلام آباد

پنجمین دور کنفرانس «قلب آسیا-روند استانبول» امروز با حضور وزاری کشورهای منطقه و با بررسی ویژه مسئله افغانستان در «اسلام آباد» آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «روزنامه پاکستان»، کنفرانس دوروزه قلب آسیا –روند استانبول، که در سطح وزاری کشورها برگزار می شود امروز ۸ دسامبر(۱۷ آذر) در اسلام آباد پایتخت پاکستان آغاز به کار کرد.

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده که در این نشست از نمایندگان دوازده کشور عضو، شانزده کشور حمایت کننده و دوازده سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی دعوت شده است.

در این اجلاس مسائل منطقه به ویژه افغانستان و برقراری امنیت در این کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

علاوه بر افغانستان، هند، تاجیکستان، آمریکا و چین نمایندگان دیگر کشورهای منطقه نیز در این اجلاس شرکت دارند.

«نواز شریف» نخست وزیر پاکستان امروز دوشنبه این اجلاس را افتتاح کرد و مراسم افتتاحیه با سخنرانی «سرتاج عزیر» مشاور امور خارجی نوازشریف (درواقع وزیر خارجه این کشور) آغاز شد.

«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، «سشما سورج» وزیر خارجه هند و «ریچارد اولسن» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در این اجلاس حضور دارند.

لازم به ذکر است که اولین دور نشست وزرای خارجه کشورهای قلب آسیا (روند استانبول) نخستین بار در سال ۲۰۱۱ در شهر «استانبول» ترکیه آغاز به کار کرد.

در این سال وزاری خارجه ۱۴ کشور آسیای مرکزی، شرق میانه و جنوب آسیا مشتمل بر افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی گردهم آمدند و در مورد امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای برای ثبات در افغانستان این روند را آغاز کردند.

استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند و ۱۲ سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از این روند پشتیبانی کرده‌اند.

دومین نشست درسال ۲۰۱۲ در «کابل» افغانستان، سومین دور در ۲۰۱۳ در «آلماتی» قرقیزستان، و چهارمین نشست این روند، سال گذشته در شهر «پکن» چین برگزار شد.

کد N1058788

وبگردی