آفتاب

شماره جدید «همشهری لاهور»/ ترکیه چگونه نفت داعش را می‌فروشد؟

شماره جدید «همشهری لاهور»/ ترکیه چگونه نفت داعش را می‌فروشد؟

شماره جدید هفته نامه «همشهری لاهور» با بررسی مسائل ترکیه، سوریه و داعش در منطقه منتشر شد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، شماره ششم هفته نامه «همشهری لاهور» که با سردبیری «عمران باجوه» در لاهور پاکستان به چاپ می رسد، منتشر شد.

«تیلور دردن» با مطلبی تحت عنوان «ترکیه چگونه نفت داعش را می فروشد» نوشته است: داعش در ۸ ماه گذشته تقریبا معادل با ۸ میلیون دلار آمریکا، نفت خام در بازارهای سیاه  فروخته است، این نفت در واقع نفت کشورهای عراق و سوریه است که بوسیله کامیون به مرز سوریه و عراق در ترکیه انتقال می یابد و در بازار سیاه فروخته می شود. در این بازار سیاه نفت خام با قیمتی در حدود نصف قیمت نفت جهانی است عرضه می گردد.

 این نفت یا بوسیله پالایشگاه های قائم در خاک ترکیه تصفیه می شود و در بازارهمین کشور به فروش می رسد و یا اینکه از طریق خط لوله های موجود در بندر «جیهان» ترکیه از دریای مدیترانه عبور کرده و در بازار سیاه جهانی به فروش می رسد.

 در این باره برخی معتقدند که «بلال اردوغان» پسر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که مالک یک شرکت کشتیرانی تحت پرچم مالت بانام « BMZ group» است. در کار انتقال این نفت از بندر جیهان ترکیه به بازارهای جهانی نظیر اسرائیل و غیره دست دارد و روی اکثر کشتی های این شرکت پرچم «مالت» کشیده شده است به این معنا که این کشتی ها در مالت ثبت شده اند.

در واقع گفته می شود که ترکیه به این دلیل جنگنده روسی را هدف قرار داد که روسیه با هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه تاکنون ۵۰۰ کامیون حامل نفت داعش را نابود کرده است.

وزیر اطلاعات سوریه نیز روزجمعه در بیانیه ای اعلام کرد: همه این نفت به شرکتی منتقل می شود که مالک آن پسر اردوغان است و بنابراین هدف قرار دادان مواضع داعش در سوریه توسط روسیه و نابودی ۵۰۰ کامیون حامل نفت این گروه به معنای نابودی اردوغان است؛ ترکیه نه فقط نفت بلکه گندم و اشیای تاریخی را نیز از این گروه دریافت می کند.

در ادامه «گائه رلنک» با مطلبی تحت عنوان «اسرائیل کی و چگونه داعش را پروراند» می نویسد زمانی که خبر حمله تروریستی «پاریس» در رسانه های آمریکا مطرح شد این موضوع به میان آمد که آمریکا و سایر کشورهای اروپایی چگونه از خطر داعش در امان ماندند، فارغ از اینکه از یاد برده بودند که چه کسی داعش را پروراند؟ چه کسی داعش را حمایت مالی کرد؟ و نمودار تروریسم جهانی و جنگ «جرج بوش» علیه تروریسم بعد از پیروزی عراق کجا رفت؟

وی افزود: سیاستدانان عربستان سعودی، عراق، سوریه و دیگر مناطق صرفا دراین باره صحبت می کنند که چه کسی آمد یا چه کسی رفت و چه کسی باید به چه جرمی مجازات شود، آنها هرگز به حمایت های مالی تروریسم خصوصا از جانب آمریکا که باعث گسترش این گروه ها شده است نمی پردازند.

 پس از آن «سید مجاهد علی» با مطلبی تحت عنوان «داعش یا جنبش ترکستان شرقی؛ ماجراجویی نظامی اردوغان» با بیان حمایت آشکار سازمان اطلاعات ترکیه از داعش این چنین اظهار نظر کرده است: «حقان فدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه حملات روسیه در سوریه را اقدامی برخلاف اسلام دانسته و بیان کرده که کشورهای غربی در سوریه غیر سنجیده عمل می کنند.

وی افزود: حقان فدان روابط نزدیکی با رئیس جمهور ترکیه دارد و اردوغان به مدد وی به مبارزه با جنبش کردها و سرکوب حامیان «فتح الله گولن» رهبر مذهبی ترکیه و همچنین سرکوب  فعالیت های لیبرالیستی در این کشور می پردازد.

وی در ادامه بیان کرد: دائما خبر می رسد که سازمان اطلاعات ترکیه مشغول کمک رسانی مالی و نظامی به داعش است و این وضعیت برای کشورهای اتحادیه ناتو نگران کننده است.

هم چنین در ادامه به بررسی مسائل داخلی کشور پاکستان می پردازد و «عون علی» با ارائه مطالبی تحت عنوان «موج جدید گرانی؛ دولت صدای مردم را نمی شنود» به بررسی کسری بودجه ۴۰ میلیارد روپیه ای پاکستان و جبران این کمبود از طریق افزایش مالیات بر کالاهای داخلی و وارداتی مردم می پردازد.

به دنبال بررسی مسائل داخلی «عقیل یوسف زئی» با نگاشته ای تحت عنوان «ملی گرایان می توانند درگیری های افغانستان و پاکستان را کم کنند» به بررسی سفر اخیر هیئتی از سران سیاسی پاکستان به «کابل» و گفتگو با «اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور برای متقاعد کردن وی در جهت سفر به پاکستان و حل منازعات دو کشور می پردازد.

کد N1058765

وبگردی