آفتاب

چرا آنکارا بر حفظ نیروهای خود در خاک عراق اصرار می کند؟

چرا آنکارا بر حفظ نیروهای خود در خاک عراق اصرار می کند؟

واحد مرکزی خبر نوشت: علی رغم ضرب الاجل دولت عراق به ترکیه برای خارج کردن نظامیان خود از شمال عراق ، آنکارا بر حفظ نیروهای خود در خاک این کشور اصرار دارد .

روز جمعه صدها نظامی ترکیه به همراه ادوات زرهی خود با نقض حاکمیت عراق وارد خاک این کشور شدند و در منطقه ای نزدیک موصل که تحت کنترل گروه تروریستی داعش است مستقر شدند .
این اقدام ترکیه بلافاصله با اعتراض شدید نخست وزیر و دیگر مقام های عراق روبرو شد و این مقام ها ضمن اعتراض به نقض حاکمیت خاک کشورشان از سوی ترکیه ، از انکارا خواستند فورا نظامیان و تجهیزات زرهی خود را از خاک عراق خارج کند .

با ادامه نقض حاکمیت عراق ، حیدر العبادی نخست وزیر روز یکشنبه با تعیین ضرب الاجل به دولت انکارا 48 ساعت فرصت داد نظامیان خود را از عراق خارج کند و هشدار داد در صورت ادامه حضور این نیروها ، بغداد تمام گزینه ها از جمله رجوع به شورای امنیت سازمان ملل متحد را در دستور کار قرار خواهد داد .(العربیه 94/09/15 )


با وجود هشدار دولت عراق ، ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد اعزام نیروهای بیشتر به نزدیک موصل عراق را متوقف خواهد کرد اما نیروهای خود را از عراق خارج نمی کند. (رویترز 94/9/16)

ترکیه در حالی بر خلاف پروتکل های بین المللی و بدون اجازه دولت عراق نظامیان خود را به همراه تجهیزات زرهی در عمق 120 کیلومتری خاک عراق مستقر کرده است که دو هفته پیش یک جنگنده روسیه را به بهانه نقض حریم هوایی این کشور در مرز با سوریه سرنگون کرد .

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده است که قصد این کشور از اعزام نیرو به عراق آموزشی است اما به این سوال ها پاسخ نداده است که :

اولا - بر اساس کدام مجوز وارد خاک عراق شده اند ؟

ثانیا - اگر منظور آنها آموزش نیروهای عراقی بوده که عراق اعلام کرده است باید خاک این کشور را ترک کنند و نیازی به آنها ندارد.

ثالثا - اگر منظور ترکیه از گسیل نظامیان خود به خاک عراق آموزشی است چرا دهها تانک و تجهیزات زرهی سنگین به همراه نظامیان خود را در عمق 120 کیلومتری خاک عراق مستقر کرده است ؟


تجزیه وتحلیل تحولات جاری در منطقه نشان می دهد که دولت انکارا پس از ایجاد تنش با روسیه و سخت شدن راههای نفوذ ترکیه در خاک سوریه به دنبال یافتن جای پایی در داخل خاک عراق در چارچوب دامن زدن به فرقه گرایی است تا به این صورت شکست های خود را در سوریه پوشش دهد .

نکته اینجاست که در مسیر این رفتار توسعه طلبانه دولت انکارا چند دوگانگی مشاهده می شود که نشان می دهد یا مقام های ترکیه متوجه رفتار خود نیستند یا اینکه از فرط استیصال به هر روشی دست می زنند .
یکی از این دوگانگی ها را می توان در هماهنگی آنکارا با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در اشغال خاک عراق برشمرد در حالیکه سیاست های ترکیه درداخل کشور و سوریه بر سرکوب کردها و کمک به داعش برای کشتار آنان در عین العرب (کوبانی ) استوار بود .

در این میان خیانت مسعود بارزانی مسوول اقلیم کردستان عراق در هموار کردن مسیر عبور نظامیان ترکیه به عمق 120کیلومتری خاک عراق و دست داشتن وی در قاچاق نفت عراق به ترکیه از علل این دوگانگی سیاست آنکارا در برخورد با کردهاست .
اینکه اقلیم کردستان عراق به ریاست بارزانی بر خلاف تبعیت از دولت مرکزی بغداد خودسرانه از حضور نظامیان ارتش ترکیه در خاک عراق حمایت کرد (پایگاه خبری «العربی الجدید» 94/9/16) در چارچوب بده بستان های بارزانی و دولت انکارا مشهوداست .

از دیگر دوگانگی رفتار دلت ترکیه در نقض حاکمیت ملی عراق ، هدف قرار دادن یک جنگنده روسیه بر فراز خاک سوریه در نزدیکی مرزهای این کشور به بهانه نقض حریم هوایی ترکیه بود در حالیکه خود این کشور اکنون صدها نظامی و دهها دستگاه تانک و تجهیزات زرهی در عمق 120 کیلومتری خاک عراق مستقر کرده است .
از دیگر دوگانگی و مضحک ترکیه در نقض حاکمیت ملی عراق می توان به رفتارهای فرقه گرایانه و فرافکنی این کشور اشاره کرد که در ادعای امروز وزیر امور خارجه ترکیه متبلور است .

مولود چاووش اوغلو امروز در گفتگو با کانال 24 ترکیه ادعا کرد ترکیه با ایران بر سر سیاستها در سوریه و عراق اختلافات شدیدی دارد و سیاستهای فرقه ای ایران خطری برای منطقه محسوب می شود.در حالی چاووش اوغلو این ادعای مضحک را مطرح می کند که آنکارا با گسیل نظامیان خود به شهر موصل می کوشد این شهر را به عنوان یک منطقه سنی نشین از دیگر بخش های یکپارچه عراق جداسازد .

در همین ارتباط دولت ترکیه به عنوان یک مهمان ناخوانده در سوریه و عراق با طرح های فرقه گرایانه و پیش کشیدن واژه های شیعه وسنی وعلوی و ... دخالت می کند در حالیکه از ایران برای مبارزه با ترویسم دعوت شده است .

از دیگر دوگانگی دولت ترکیه در اشغال بخشی از خاک عراق ادعای اموزش نیروها ی عراقی برای مبارزه با داعش است این ادعا در حالی است که اکنون با انتشار اسناد ومدارک روشن شده است که مقامات عالی رتبه دولت آنکارا از جمله خانواده اردوغان رئیس جمهور ترکیه با داعش در قاچاق نفت همکاری داشته اند و بعید نیست یکی از اهداف اصرار آنکارا برای حفظ نیروهای خود در نزدیکی موصل نجات وفراری دادن تروریست های داعشی است چرا که بر اساس گزارش ها ارتش عراق در حال اماده شدن برای آزاد سازی این شهر از کنترل داعش است .و شاید آنکارا نگران است که برخی از این داعشی ها در نبردها اسیر شوند و به افشاگری علیه مقامات ترکیه بپردازند .

به نظر می رسد ترکیه این روزها از ضعف دستگاه تصمیم گیری خود رنج می برد وبا دور شدن از رویکرد به صفر رساندن تنش با کشورهای همسایه در حال به خطر انداختن بخش دیگری از منافعش در منطقه است .
از قرار معلوم دولت آنکارا این روزها در دامی افتاده است که مقام های امریکایی برای آنان پهن کرده اند به یاد بیاوریم که پیش از این هم مقام های امریکایی از جمله جو بایدن معاون رئیس جمهور امریکا در چارچوب راه انداختن اختلافات فرقه ای ، از تقسیم عراق به سه اقلیم شیعه ، سنی وکردنشین سخن گفته بود اما بی تردید مردم عراق نه فقط هیچ طرح خارجی وفرقه گرایانه را برای تقسیم کشور خود پذیرا نخواهند شد بلکه با مقاومت و جانفشانی از خاک خود دفاع خواهند کرد و در این میان این ترکیه است است که باید با اقدامات نسنجیده خود هزینه طرح های فرقه گرایانه امریکایی را مستقیم بپردازد .
بازتاب هشدارهای دولت عراق و دیگر گروهها و جناح های سیاسی عراق به استفاده از هرگزینه ای برای حفظ حاکمیت خود در قبال تجاوز گری ترکیه در رسانه های عراقی شاهدی بر این ارزیابی است .

49310

کد N1058628

وبگردی