آفتاب

دیدار اشتاین مایر با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق/ العبادی: ترکیه باید نیروهایش را خارج کند

دیدار اشتاین مایر با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق/ العبادی: ترکیه باید نیروهایش را خارج کند

رئیس جمهوری عراق از موضع‌گیری آلمان در حمایت نظامی، لجستیک و انسانی از عراق در نبرد با تروریسم تقدیر کرد. همزمان وزیر خارجه آلمان نیز از آمادگی کشورش برای افزایش حمایت‌ها از سنجار در زمینه‌ خدمات و بازسازی شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سومریه نیوز عراق، دفتر ریاست جمهوری عراق اعلام کرد که فواد معصوم، رئیس جمهوری این کشور در دفتر خود در "کاخ صلح" بغداد میزبان فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان و هیات همراه وی بود.

طبق بیانیه مذکور در این دیدار دو طرف درباره افزایش روابط دو کشور، آخرین تحولات نبرد با داعش، لزوم همسو سازی تلاش‌های بین المللی برای نابودی گروهک‌های تروریستی در جهان و خشکاندن منابع آنان گفت‌وگو کردند.

معصوم در این دیدار ضمن تقدیر از موضع‌گیری‌های آلمان در حمایت از نبرد عراق علیه داعش، تاکید کرد: اهمیت دارد روابط دو جانبه آلمان و عراق در تمامی سطوح روابطی دوستانه و قوی باشد.

رئیس جمهور عراق افزود: مردم ما با گرایش‌های ملی و مذهبی مختلف خود در مقابل داعش در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و تلاش برای تحقق طرح آشتی ملی، بازسازی مناطق آسیب دیده و فراهم کردن امکان بازگشت مهاجران به خانه‌هایشان همچنان ادامه دارد.

وزیر خارجه آلمان نیز ضمن ابراز خرسندی از پیروزی‌هایی که عراق در نبرد با داعش به دست آورده بر ادامه حمایت‌های کشورش از عراق و افزایش این حمایت‌ها در تمامی سطوح تاکید کرد.

اشتاین مایر با تاکید بر اهمیت پیروزی‌های نظامی به ویژه در سنجار گفت: آلمان قصد دارد حمایت‌های خود از سنجار در زمینه‌های خدماتی، ساخت بیمارستان‌ها و تلاش برای بازسازی شهر را افزایش دهد.

این مقام آلمانی با اشاره به اینکه برلین به دنبال تقویت روابط خود با بغداد است بر لزوم تعمیق ثبات سیاسی و اجتماعی در عراق همزمان با نبرد علیه داعش تاکید کرد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز در دیدار با اشتاین مایر مجددا تاکید کرد که ورود نیروهای ترکیه به عراق مساله‌ای غیر قابل قبول است و این اقدام بدون اطلاع یا موافقت دولت عراق انجام شده است.

وی در ادامه از آنکارا خواست مدرکی بیاورد که نشان دهد عراق در جریان ورود سربازان ترکیه به این کشور بوده و یا با این مساله موافقت کرده است.

نخست وزیر عراق این مساله را تجاوز به حاکمیت ملی عراق دانست و تاکید کرد‌: ترکیه باید فورا این نیروها را از خاک عراق خارج کند.

وی تاکید کرد: عراق به پیروزی های متعددی در نبرد با داعش دست یافته و اکنون هیچ نیروی خارجی در عراق با داعش در نبرد نیست.

العبادی همچنین بر اهمیت توقف قاچاق نفت داعش از طریق ترکیه تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه امیدوار است حمایت جامعه جهانی از عراق در این زمینه افزایش یابد اظهار داشت: داعش با آزادی تمام در مرزهای مشترک عراق-سوریه فعالیت می کند و البته این موضوع نیازمند کمک و حمایت است.

وی با اشاره به اهمیت جلوگیری از ورود شبه‌نظامیان به عراق و توقف قاچاق نفت توسط گروه تروریستی داعش که اکثرا از خاک ترکیه انجام می‌شود، گفت: مذاکراتی در این زمینه با ترکیه انجام شده و قطعنامه‌ای در این باب از سوی شورای امنیت صادر شده است.

وزیر خارجه آلمان امروز دوشنبه وارد بغداد شد.

انتهای پیام

کد N1058271

وبگردی