آفتاب

تلاش بی‌سرانجام جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران

تلاش بی‌سرانجام جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران

یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد: اگر چه ایران در آستانه لغو تحریم‌ها قرار دارد، جمهوری خواهان کنگره هنوز به دنبال راهی برای جلوگیری از آن هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری واشنگتن اگزمینر،‌ ایران و گروه 1+5 در ژوییه سال 2015 به یک توافق جامع دست یافتند که بر اساس آن، ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی برنامه هسته‌ای‌اش را محدود خواهد کرد. ایران با توجه به چشم‌انداز رفع تحریم‌ها در چند ماه آینده در آستانه دستیابی به چندین میلیارد دلار از سرمایه بلوکه شده‌اش قرار دارد و جمهوری خواهان کنگره هم‌چنان در تلاشند تا مانع از وقوع این مسأله شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هفته گذشته ارزیابی نهایی خود از مسائل باقیمانده درباره برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد که پذیرش آن از سوی شورای حکام یکی از مقدمات رفع تحریم‌هاست.

واشنگتن اگزمینر در ادامه گزارش خود نوشت: اگرچه مقامات دولت آمریکا گفته‌اند که این گزارش آژانس، راه را برای آمریکا و متحدانش برای پیشبرد اجرای توافق هسته‌ای که در پی آن تحریم‌های ایران لغو می‌شود باز کرده است، قانونگذاران هنوز روی اقداماتی کار می‌کنند که بتوانند دست رییس‌جمهور آمریکا برای لغو تحریم‌ها را ببندند یا دست کم محدود کنند.

مایک پامپئو و لی زلدین، دو نماینده جمهوری‌خواه آمریکا در تلاش برای ایجاد یک ابزار قانونی به منظور جلوگیری از اختیار اوباما برای لغو تحریم‌های ایران یک قطع‌نامه را در مجلس نمایندگان به تصویب رساندند. اما کاخ سفید این قطع‌نامه را نادیده گرفت و دموکرات‌های سنا نیز مانع از بررسی آن در مجلس سنا شدند.

در این میان، سناتور مارک کرک و مارکو روبیو به همراه یک سناتور دموکرات پیشنهاد قطع‌نامه‌ای را برای گرفتن تایید حمایت کنگره از ادامه تحریم‌های دولتی و ایالتی آمریکا علیه ایران در حوزه حقوق بشر ارائه داده‌اند. هر چند توافق هسته‌ای مانع از این تحریم‌ها نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، کمیته روابط خارجی سنا قصد دارد یک جلسه استماع در ماه جاری برای بررسی گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تاثیرات آن بر اجرای توافق هسته‌ای به عنوان بخشی از یک طرح برای تضمین پایبندی ایران برگزار کند. اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نیز در تلاشند پیش‌نویس قانونی را برای سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، جمهوری‌خواهان آمریکا از زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تلاش کردند تا مانع از اجرای آن شوند اما رییس‌جمهور آمریکا بارها اعلام کرده است که تصویب هر تحریمی علیه ایران اجرای توافق را به خطر می‌اندازد و بنابراین با آن مخالفت خواهد کرد.

باراک اوباما و اتحادیه اروپا هم‌زمان با روند عملیاتی توافق هسته‌ای،‌ دستور لغو تحریم های ایران را صادر کردند.

انتهای پیام

کد N1058256

وبگردی