آفتاب

پرونده ریاست‌جمهوری لبنان با کندی پیش می‌رود

پرونده ریاست‌جمهوری لبنان با کندی پیش می‌رود

همچنان موضوع نامزدی سلیمان فرنجیه معلق در هواست و همه منتظرند که هر چه سریعتر در بیروت فرود بیاید. بسیاری به عنصر داخلی برای حل این مساله چشم دوخته‌اند. بین سکوت حزب الله، هشدار نبیه بری، تردید ولید جنبلاط و ساز مخالف سمیر جعجع معلوم نیست در جلسه بعدی پارلمان که شانزدهم ماه دسامبر در خصوص تعیین رئیس جمهور برگزار می‌شودی چه خواهد گذشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه الاخبار چاپ لبنان گزارش داد که سلیمان فرنجیه، رهبر جریان المرده لبنان که نام وی اخیرا برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان قویا مطرح شده است، در زمینه داخلی بر گفتگوی مستقیم با حزب الله متمرکز است و در خط تماس با میشل عون، رهبر جریان تغییر و اصلاح است که این تماس‌ها دچار تنش‌هایی نیز است.

سلیمان فرنجیه تماس‌های خود را در داخل و خارج لبنان بیشتر کرده و خواهان کسب حمایت بیشتر است.

آخرین خبرها در مورد پرونده ریاست جمهوری لبنان و از سوریه است. طلال ارسلان، رئیس حزب دموکرات هفته گذشته با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد و از وی این موضع گیری را شنید که داده‌های این پرونده در اختیار سید حسن نصر الله است، به نزد او بروید و با او به توافق برسید.

هر چند که ارسلان بر اهمیت غنیمت شمردن فرصت بی‌سابقه برای رسیدن هم‌پیمانی قوی همچون سلیمان فرنجیه به پست ریاست جمهوری لبنان تاکید کرد، اما اسد موضع خود را مبنی بر رجوع به سید حسن نصر الله تکرار کرد.

فرنجیه نیز تلاش می‌کند تا ابهامات در مورد موضعش را از بین ببرد، بویژه اینکه وی ناخرسندی خود را نسبت به مواضع سیاسی یا رسانه‌ای هم‌پیمانانش مطرح کرده است.

وی گفته است: در این اظهارات اتهام وجود دارد، گویی که من به اصولم خیانت کرده‌ام. من به فرصت به وجود آمده اهمیت می‌دهم. من تا به امروز با هیچ طرفی دیگری موضعی نداشته‌ام که بتوان آن را این گونه تفسیر کرد که عقبگرد از مواضع یا اصول است.

فرنجیه در پاسخ به واقعیت آنچه که بین وی با سعد حریری، رهبر جریان المستقبل و نخست وزیر پیشین لبنان که احتمال نامزدی وی برای تصدی پست نخست وزیری مطرح شده است، تصریح کرد: حریری در مورد تعدادی از پرونده‌ها و مسائل صحبت کرد، من گفتم که به ریاست و دولت توافق ملی پایبند هستم. زمانی که وی اصرار کرد مساله قانون انتخابات را مطرح سازد، من به وی پاسخ دادم که این مساله نیازمند توافقی است که از اختیار من خارج است.

فرنجیه تمام اخبار مبنی بر اینکه حریری از وی خواسته باشد تا تضمین‌های قبلی را از هم‌پیمانانش در حزب الله برای مرحله آتی به دست آورد، تکذیب کرد.

اما به این دلیل که حزب الله موضعی را در حمایت از به قدرت رسیدن فرنجیه مطرح نساخته است، رهبر جریان المرده احتیاط شدیدی را نشان می‌دهد و اعتراض خود را نسبت به تلاش دشمنان یا رقبایش برای تشکیل ائتلاف سیاسی جدید در رویارویی با او مطرح کرده است.

همچنین طبق گفته محافل برجسته در گروه هشت مارس، وی دست به تلاشی نزده است تا دیدار "غیر ضروری" خود با ولید جنبلاط، رهبر جریان ترقی خواه لبنان را توجیه کند.

در همین حال، منابع در مصاحبه با روزنامه الحیاة چاپ لندن اعلام کردند، به دلیل اعتراض سه حزب مسیحی اصلی به کاندیداتوری فرنجیه، تحقق سازش در مورد گزینه انتخاب فرنجیه به صورت کندی پیش می‌رود.

منابع ذیربط احتمال دادند که برای پخته شدن طرح سعد حریری جهت حمایت از کاندیداتوری فرنجیه برای ریاست جمهوری لبنان اقدامات مختلفی باید صورت بگیرد و به همین دلیل این مساله به تعویق می‌افتد و یکی از این اقدامات،‌ رفتن حریری به بیروت است که قرار بود فردا (سه‌شنبه) تا زمان مشخص شدن مواضع صورت بگیرد.

منابع حامی فرنجیه عنوان داشتند که بازخوردهای میان طرح حریری (مبنی بر حمایت از کاندیداتوری فرنجیه برای ریاست جمهوری) با ولید جنبلاط باعث ایجاد خلل در روابط ائتلاف‌های 14 مارس و 8 مارس بیش از حد انتظار می‌شود.

منابع اعلام کردند که روابط میان جریان المستقبل و حزب القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع که مخالفت کاندیداتوری فرنجیه برای ریاست جمهوری است، به حدی نابسامان شده است که القوات اللبنانیه علنا انتقاد خود را در این زمینه مطرح می‌سازد.

منابع سیاسی اعلام کردند که سمیر جعجع به این دلیل از سعد حریری انتقاد می‌کند که وی با تکروی به توافق با فرنجیه دست یافته است. همچنین اشاره ضمنی جعجع به تایید نامزدی میشل عون برای ریاست جمهوری این گونه برداشت می‌شود که وی فقط درصدد حذف گزینه فرنجیه است.

انتهای پیام

کد N1058215

وبگردی