آفتاب

مرم ارمنستان با کاهش اختیارات ریاست جمهوری موافقت کردند

مرم ارمنستان با کاهش اختیارات ریاست جمهوری موافقت کردند

نتیجه شمارش آرای همه پرسی روز گذشته ارمنستان حکایت از حمایت مردم این کشور با کاهش اختیارات ریاست جمهوری و افزایش اختیارات نخست وزیر دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ۶۳.۳۵ درصد از مردم ارمنستان در همه پرسی روز گذشته رای به افزایش اختیارات نخست وزیری و کاهش اختیارات ریاست جمهوری دادند.

به گفته ناظران با توجه به تغییراتی که به موجب این همه پرسی در قانون اساسی ارمنستان ایجاد می شود دموکراسی در این کشور تقویت خواهد شد.

این در حالی است که مخالفان این طرح اقدام به برگزاری تظاهرات در خیابان ها کرده و موضوع تقلب در همه پرسی روز گذشته را مطرح می کنند.

 احزاب مخالف دولت ایروان، «سرژ سارکیسیان» رئیس جمهوری فعلی را متهم می کنند که قصد دارد با اعمال تغییر در قانون اساسی جایگاه خود را تثبیت کند. آنها مدعی هستند که قانون جدید به سارکیسیان این امکان را می دهد که حتی پس از اتمام دور دوم زمام داری خود در سال ۲۰۱۸، همچنان با عهده دار شدن سمتی دیگر، قدرت خود را حفظ کند.

ادعا می شود که بر خلاف وعده های پیشین، وی قصد دارد پس از پایان دور دوم ریاست جمهوری، مجددا عهده دار مشاغل دولتی جدید شود.

از سوی دیگر، اعضای حزب جمهوری خواه ارمنستان از اصلاحات جدید دفاع کرده و از افزایش قدرت پارلمان به عنوان فرصتی یاد می کنند که به واسطه آن احزاب مخالف می توانند با آزادی عمل بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

کد N1058164

وبگردی