آفتاب

شناسایی یک سازمان خیریه در اروپا که به داعش کمک مالی می‌کرد

شناسایی یک سازمان خیریه در اروپا که به داعش کمک مالی می‌کرد

ایسنا نوشت: "نیروی ضربت اقدام مالی در خصوص پولشویی" یکی از منابع درآمد پیش‌بینی نشده گروه تروریستی داعش را که یک سازمان خیریه در ایتالیا است، کشف کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این منبع یک سازمان خیریه در ایتالیاست که هزاران تن از مردم سراسر اروپا برای کمک به کودکان سوری به این خیریه کمک مالی می‌کنند اما این سرمایه‌ها به ترکیه منتقل شده تا به دست تروریست‌های داعش برسد.

سازماندهی چنین کلاهبرداری در ایتالیا بسیار آسان‌تر از دیگر کشورهای اروپایی است چرا که سازمان‌های غیردولتی در ایتالیا نباید گزاش گردش‌های مالی خود در حساب‌های بانکی‌شان را ارائه دهند.

دیوید لوئیس، مدیر اجرایی سازمان "نیروی ضربت اقدام مالی در خصوص پولشویی" در مصاحبه‌ای با پایگاه اینترنتی راشاتودی گفت: احساس می‌کنم دولت‌ها اقدامات بی‌فایده‌ای را برای مسدود کردن دسترسی افراط گرایان به کمک‌های مالی که برای آن‌ها ارسال می‌شود، انجام می‌دهند.

نیروی ضربت اقدام مالی در خصوص پولشویی یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 میلادی با ابتکار عمل گروه هفت برای سیاست‌گذاری در خصوص مبارزه با پولشویی تاسیس شد.

دیوید لوئیس گفت: مقامات ایتالیا اطلاعات مربوط به این پرونده را در اختیار ما قرار دادند. این اطلاعات نشان می‌دهد که سازمان‌های خیریه و غیردولتی به صورت عمدی یا غیرعمدی ممکن است در تامین مالی گروه‌های تروریستی دست داشته باشند.

هزاران فرد و شرکت از سراسر اروپا پول‌هایی را به حساب یک سازمان خیریه در بانک ایتالیا که فکر می‌کنند این پول برای کمک به بچه‌های سوریه اهدا شده، ریخته‌اند. این پول به ترکیه رفته و در آنجا یکی از ماموران سربازگیری داعش این پول‌ها را گرفته و آن را بین گروه‌های تروریستی توزیع کرده است.

اخبار مربوط به اینکه داعش از پول خیریه برای تامین مالی فعالیت‌های خود استفاده می‌کند، کاملا شوکه کننده است. با این حال این اصلی‌ترین منبع درآمد این تروریست‌ها نیست.

داعش با قاچاق نفت و کالاهای دست ساز و همچنین گرفتن باج در مقابل آزادی گروگان‌ها روزانه میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌کند. تمامی این‌ها داعش را به ثروتمندترین گروه تروریستی در جهان تبدیل می‌کنند.

لوئیس گفت: تمامی کشورها در اقدامات لازم برای مسدود کردن دسترسی این افراط گرایان به این بودجه‌های مالی شرکت نمی‌کنند.

بسیاری از کشورها این اقدامات لازم را نادیده می‌گیرند. آن‌ها قوانینی تصویب و موسسات و اطلاعاتی برای مبارزه با تروریسم و انجام اقدامات تاسیس می‌کنند اما در اجرای اقدامات پیشنهادی موثر مشارکت نمی‌کنند.

وی افزود: مسدود کردن اموال و دارایی‌های داعش بسیار مهم است. ما متوجه شدیم که دو سوم از کشورها بودجه‌های تروریستی که سازمان ملل آن‌ها را فهرست کرده، مسدود نکرده‌اند.

از طرف دیگر دولت‌هایی که این اقدامات را انجام می‌دهند بسیار کند پیش می‌روند. زمان برای به نتیجه رسیدن بسیار حیاتی است. اما در بیشتر مواقع دو روز یا یک ماه طولانی می‌کشد تا مقامات اقدامات لازم را اتخاذ کنند. در این دوران ممکن است اموال و دارایی‌ها بدون ردی ناپدید شوند.

52261

کد N1057935

وبگردی