آفتاب
در پاسخ به سوال رسایی؛

نعمت زاده: با حقوق دولتی وارث پدری زندگی می كنم

نعمت زاده: با حقوق دولتی وارث پدری زندگی می كنم

وزير صنعت، معدن و تجارت در حالي مدعي بود كه پس از پذيرش مسئوليت وزارت صنعت از عضويت در هيات مديره شركت ها استعفا داده كه تاريخ هاي استعفاي وي نمايانگر اين اقدام در ماه های اخیر بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سئوال حمید رسایی از وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستور کار مجلس قرار گرفت.

این سئوال در خصوص حضور نعمت‌زاده در هیات مدیره ۱۶ شرکت همزمان با عهده‌دار بودن مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.

سال ۸۸ پس از ۳۰ سال خدمت بازنشسته شدم

محمدرضا نعمت‌زاده در ابتدای این جلسه گفت: بنده کارمند رسمی نهاد ریاست جمهوری بودم و در سال ۸۸ بعد از ۳۰ سال خدمت بازنشسته شدم. سه سال هم بعد از بازنشستگی کار کردم و بعد از آن به خاطر سابقه زیادی که در بخش‌های صنعت و معدن داشتم، صلاح نبود که بیکار باشم و با درخواست نهادها و صندوق‌ها، به عرصه صنعت و شرکت‌های خصوصی ورود کردم.

وی گفت: با واگذاری یک سهم از بخش شرکت‌ها، عضو هیات مدیره شدم که عمده این شرکت‌ها در چابهار بود و مربوط به شرکت‌های پتروشیمی بود که امروز نیز وابسته به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در اوایل سال ۹۲ همزمان با پذیرفتن مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت، از تمام این شرکت‌ها به موجب اصل ۱۴۱ قانون اساسی استعفا دادم.

نعمت‌زاده ادامه داد: قبل از معرفی به مجلس، از همه این مسئولیت‌ها و عضویت در هیات مدیره شرکت‌ها استعفا دادم، اما برای طی مراحل ثبتی، باید مجامع عمومی شرکت‌ها برگزار می‌شد که بعضی از این مجامع یک سال بعد و بعضی یک تا دو ماه بعد تشکیل شد.

نعمت‌زاده: عضو هیات مدیره ۱۹ شرکت خصوصی بودم

نعمت‌زاده تصریح کرد: بنده در ۱۹ شرکت عضو هیات مدیره بودم، آگهی‌های روزنامه‌های رسمی در مورد عضویت من در این شرکت‌ها نیز موجود است که تقدیم ریاست مجلس می‌کنم.

به گزارش مهر، وی این مدارک را به ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، تحویل داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده آنقدر به قوانین جاری کشور آشنایی دارم که مرتکب این تخلف نشوم.

در ادامه حمید رسایی نماینده مردم تهران گفت: ابتدا عذرخواهی می‌کنم که امروز در مذاکرات مجلس، اعداد و ارقامی را می‌شنوید که شما را آزرده می‌کند.

وی عدم اجرای اصل ۱۴۱ قانون اساسی در مورد وزیر صنعت، معدن و تجارت را نشان‌دهنده انحراف دستگاه‌های اجرایی خواند و گفت: اگر مجلس چشم بر این تخلف ببندد، آغاز انحراف است.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: آقای نعمت‌زاده طی ۳۰ سال گذشته مقامات زیادی در جمهوری اسلامی داشته‌اند و سال ۸۸ بعد از بازنشستگی، اقدام به تاسیس شرکت خانوادگی کردند.

رسایی تصریح کرد: مطابق اصل ۱۴۱ قانون اساسی، تصدی بیش از یک شغل توسط کارکنان دولت ممنوع است و فرد متخلف به انفصال از خدمت محکوم می‌شود.

وی اظهار داشت: بنده در کمیسیون، اسناد و مدارک در خصوص عضویت ایشان در هیات مدیره شرکت‌های خصوصی را ارائه دادم و از ایشان خواستم اسناد و مدارک مربوط به استعفایشان از هر یک از این شرکت‌ها را به بنده ارائه دهند اما آقای نعمت‌زاده اعلام کردند این اسناد را به رئیس کمیسیون ارائه خواهند داد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آقای نعمت‌زاده اعلام کرد دیوان محاسبات این موضوع را بررسی کرده و اعلام کرده است که بنده عضو هیات مدیره هیچ شرکت خصوصی نیستم؛ این در حالی است که باید عضویت و استعفای ایشان از هیات مدیره شرکت‌ها در روزنامه‌های رسمی چاپ شود.

تلاش‌های وزارت صنعت برای انصراف رسایی از سئوال

رسایی گفت: دیروز کلیه اسناد مربوط به استعفای ایشان از هیات مدیره شرکت‌ها را آوردند و تلاش کردند که از سئوال انصراف دهم اما با مطالعه اسناد، فهمیدم که این سئوال کاملاً بجاست.

وی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر پیگیری رسانه‌ها و نمایندگان نبود، شما از عضویت در هیات مدیره این شرکت‌ها استعفا نمی‌دادید.

رسایی ادامه داد: سال ۹۲ یکی از خبرگزاری‌ها، عضویت شما در هیات مدیره ۱۶ شرکت خصوصی را اعلام کرد که شما تکذیب کردید. سال ۹۳ هم آقای توکلی به این موضوع انتقاد کردند و مجدداً شما تکذیب کردید.

رسایی: چرا اجازه نمی‌دهید در مورد ثروت‌تان صحبت شود؟

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: بعد از استعفای شما از این شرکت‌ها، عضویت در هیات مدیره این شرکت‌ها به دامادها، دختران و پسران شما واگذار شد.

وی خطاب به نعمت‌زاده گفت: چرا اجازه نمی‌دهید هیچ‌کس در مورد ثروت شما صحبت کند؟ خودتان هم توضیحی در این خصوص نمی‌دهید.

در ادامه نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده قبل از انقلاب عضو هیات مدیره هیچ شرکتی نبودم و در بخش خصوصی کار می‌کردم و از سال ۵۷ هم بنا به حکم دولتی، بنده عضو هیات مدیره ایران‌خودرو شدم. اگر در صنایع دفاع و وزارت نیرو هم بودم، بنا به وظیفه دولتی بوده است.

وی تصریح کرد: بنده در هیچ بخش خصوصی از اول انقلاب تا قبل از بازنشستگی فعالیت نداشتم و بعد از بازنشستگی فعالیت‌هایم شروع شد.

نعمت‌زاده: با حقوق دولتی و ارث پدری زندگی می‌کنم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حضورم در شرکت‌ها در راستای فعالیت‌های مدیریتی است، گفت: من هیچ چیز را کتمان نمی‌کنم؛ این حرف‌هایی که زده می‌شود که نعمت‌زاده ۱۶ شرکت پتروشیمی دارد، حرف‌های روزنامه‌ای است و در شأن نمایندگان مجلس نیست.

وی اظهار داشت: ما با حقوق خودمان و یک مقدار ارث، زندگی می‌کنیم.

نعمت‌زاده گفت: دیوان محاسبات این موضوع را بررسی کرده و از اداره ثبت استعلام کرده است، دادستان دیوان هم به رئیس مجلس نامه نوشته که بر اساس استعلام‌ها، بنده عضو هیات مدیره هیچ شرکتی نیستم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سازمان بازرسی‌ها هم در بررسی‌های انجام شده همین نتیجه را اعلام کردند.

وی تصریح کرد: مجدداً آقای رسایی از دیوان محاسبات استعلام کرده و مجدداً دیوان محاسبات نیز اعلام کرده که بنده عضو هیات مدیره هیچ شرکتی نیستم.

نعمت‌زاده اظهار داشت: بنده از زمانی که رای اعتماد گرفتم، در هیچ شرکت خصوصی و تعاونی عضویت ندارم و هر چه درباره بنده گفته می‌شود، خلاف واقعیت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به نمایندگان گفت: اگر می‌خواهید بنده را تخریب کنید، حرف دیگری است.

وی اظهار داشت: زمانی که در صندوق نیروهای مسلح، عضو هیات مدیره شدم؛ یک سهم به من دادند و امضا کرده و انگشت زدم که این سهم متعلق به من نیست، فقط در راستای عضویت در هیات مدیره این سهم به بنده واگذار شده است.

نعمت‌زاده ادامه داد: حتی آن چیزی که می‌گویند ما خیلی پتروشیمی داریم، به این ترتیب سهام به ما واگذار شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای استعفا از عضویت هیات مدیره‌ها، باید یکی‌یکی این سهام‌ها را به اداره مالیات و ثبت برده و واگذار کنیم.

نعمت‌زاده: یکی، دو شرکت خانوادگی داریم

وی افزود: مرداد ماه سال جاری این مدارک را به نایب رئیس کمیسیون صنایع ارائه دادم و آقای اکبریان و رحمانی هم گفتند همان زمان مدارک را به آقای رسایی نشان داده‌ایم.

نعمت‌زاده در پایان گفت: من عضو هیات مدیره ۱۹ شرکت بودم که متعلق به من نیست غیر از یکی، دو شرکت خانوادگی که متعلق به ماست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان افزود: مدارک مربوط به دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور را به رئیس مجلس ارائه می‌دهم.

در ادامه حمید رسایی نماینده مردم تهران گفت: شما را پدر صنعت نامیده‌اند، نمایندگان نحوه دفاع از خودتان را دیدند، چه برسد به دفاع از حقوق ملت را.

وی در ادامه با اشاره به مدارکی که نعمت‌زاده در خصوص استعفا از هیات مدیره شرکت‌ها به مجلس ارائه داده است، گفت: بر اساس این مدارک، نعمت‌زاده در ۲۶ آذر ماه ۹۴، ۱۴ آبان ۹۴، ۱۳ تیر ۹۴، ۳ اردیبهشت ۹۴، ۳۱ آبان ۹۲، ۱۹ خرداد ۹۳ و ۱۸ آذر ۹۳ از هفت شرکت استعفا داده که به دلیل ضیق وقت، تاریخ استعفا از سایر شرکت‌ها را قرائت نمی‌کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به نعمت‌زاده گفت: ایشان در جلسات کمیسیون حضور نمی‌یافت چون مدرکی مبنی بر استعفایش از هیات مدیره شرکت‌ها نداشت.

رسایی خطاب به نعمت‌زاده گفت: شما پدر صنعت کشور را درآوردید. شما مردم را خائن و ضد انقلاب خواندید. شما گفتید که باید مدیر خارجی بیاوریم. البته اگر مدیران در حد و اندازه شما باشند، نیاز به مدیر خارجی داریم.

وی اظهار داشت: در ۱۲ شرکت دخترهای ایشان سهام داشتند. ایشان ۳۰ سال در جمهوری اسلامی مسئولیت داشته و ثروتش به جای رسیده که خودش خجالت می‌کشد اعلام کند.

رسایی با بیان اینکه برخی می‌گویند این حرف‌ها را نزنید، مردم ناامید می‌شوند گفت: امام فرمودند «آن روزی که مجلس و دولتمردان، خوی کاخ‌نشینی پیدا کنند، باید فاتحه کشور را خواند.»

از رای اعتماد به نعمت‌زاده توبه کنید

وی خطاب به نمایندگان گفت: از رای اعتماد به نعمت‌زاده توبه کنید؛ من که رای ندادم. ایشان به خاطر جرمی که مرتکب شده، باید انفصال از خدمت دهد.

رسایی: دیوان محاسبات در بررسی تخلف نعمت‌زاده کوتاهی کرده است

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات در بررسی استعفای نعمت‌زاده از هیات مدیره شرکت‌های خصوصی کوتاهی کرده است، گفت: سازمان ثبت شرکت‌ها به دیوان محاسبات نامه زده که اگر می‌خواهید بدانید آیا آقای نعمت‌زاده عضو هیات مدیره شرکت‌ها هستند یا خیر باید اسامی شرکت‌ها را اعلام کنید اما دیوان اعلام نکرده است.

وی تصریح کرد: اگر سئوال نمی‌کردیم، ایشان هم وزیر بود و هم عضو هیات مدیره شرکت‌ها.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: من در مورد بازار بورس هم در این موضوع صحبت کردم، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شد. عده‌ زیادی سکته کرده، طلاق گرفته و ورشکست شدند.

وی ادامه داد: آقای نعمت‌زاده می‌خواست شرکت‌های پتروشیمی را از بورس خارج کند که در صورت این اقدام، بورس ورشکست می‌شد.

رسایی تصریح کرد: آقای نعمت‌زاده یک تا دو ماه پیش تحت فشار رسانه‌ها از عضویت در هیات مدیره شرکت‌های خصوصی استعفا داده است؛ طبق قانون باید ایشان انفصال از خدمت شود.

رسایی: رئیس‌جمهور قبل از اقدام قوه قضاییه، نعمت‌زاده را برکنار کند

رسایی از رئیس‌جمهور خواست قبل از اجرای قانون توسط قوه قضاییه، نعمت‌زاده را برکنار کند.

وی خطاب به نمایندگان گفت: مجلس باید نعمت‌زاده را استیضاح کند.

بعد از پایان اظهارات رسایی، احمد توکلی نماینده مردم تهران در تذکر آئین‌نامه‌ای در واکنش به اظهارات نعمت‌زاده مبنی بر اینکه عده‌ای قصد تخریب من را دارند، گفت: آقای نعمت‌زاده گفتند عده‌ای می‌خواهند بنده را تخریب کنند این در حالی است که ما می‌خواهیم کشور را آباد کنیم.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: این حرف‌ها اهانت به نمایندگانی است که می‌خواهند به وارد بودن این سئوال رای دهند.

وی خطاب به نمایندگان گفت: من اسناد و مدارک آقای رسایی را بررسی کردم و همه درست است.

در پایان نمایندگان با ۷۳ رای موافق، ۱۰۶ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضیحات نعمت‌زاده قانع نشدند.

به گزارش مهر، در ابتدای جلسه امروز علی لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت، اما در نیمه راه با اینکه از ابتدای جلسه اعلام شده بود امروز سئوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت بررسی می‌شود، ریاست جلسه را به ابوترابی سپرد تا در زمان طرح سوال حضور نداشته باشد.

کد N1057878

وبگردی