آفتاب

بررسی طرح استیضاح «روسف» در کنگره برزیل آغاز شد

بررسی طرح استیضاح «روسف» در کنگره برزیل آغاز شد

نشست کمیته ویژه کنگره برزیل آغازگر روند تصمیم گیری برای استیضاح رئیس جمهوری این کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، طرح استیضاح «دیلما روسف» رئیس جمهوری بزریل امروز دوشنبه همزمان با تشکیل کمیته ویژه تصمیم گیری درباره ارسال پرونده وی به صحن مجلس نمایندگان با اولین مانع خود مواجهه خواهد شد.

به این ترتیب، کمیته ای که شامل ۶۵ عضو از همه احزاب سیاسی برزیل است به دفاعیه روسف گوش داده و بعد برای ادامه روند از سوی مراجع عالی تر تصمیم گیری می کند.

اقدام امروز آغازگر نبرد یک ماهه ای است که تعیین کننده سرنوشت روسف به عنوان رئیس جمهور کشوری خواهد بود که در مقام هفتمین اقتصاد بزرگ جهان با رکودی بی سابقه مواجه بوده و با فساد گسترده در «پتروبراس» شرکت نفت دولتی خود دست به گریبان است.

روسف متهم به سوء مدیریت در استفاده از بودجه دولتی برزیل است حال آنکه وی با رد همه اتهامات می گوید توسل به ترفندهای حسابرسی در دولت های قبلی نیز امری متداول بوده است و طرح استیضاح خود را نوعی کودتا توصیف می کند.

در حال حاضر، روسف اطمینان دارد که از حمایت کافی برای خلاصی از دام استیضاح برخوردار است چرا که بیش از دو سوم از اعضای مجلس نمایندگان باید موافقت خود را برای ارسال طرح به مجلس سنا اعلام کنند، جایی که عزل روسف از مقام خود باز هم به رای دو سوم از اعضا بستگی دارد.

فعلا، دولت برزیل تمایل دارد که روند استیضاح هر چه زودتر طی شود حال آنکه احزاب اپوزیسیون سعی دارند تا با ایجاد وقفه احساسات مردمی را علیه روسف تحریک کنند.

رتبه محبوبیت روسف فقط ۱۰ درصد است و در این برهه زمانی میزان وفاداری «جنبش دموکراتیک» به عنوان شریک ائتلافی حزب حاکم «کارگران» برزیل نیز نقشی تعیین کننده در سرنوشت وی خواهد داشت.

کد N1057863

وبگردی