آفتاب

رئیس‌جمهور رواندا تداوم ریاست جمهوری‌اش تا 2034 را به همه‌پرسی می‌گذارد

رئیس‌جمهور رواندا تداوم ریاست جمهوری‌اش تا 2034 را به همه‌پرسی می‌گذارد

رئیس‌جمهور رواندا گفت بعد از یک همه‌پرسی درباره تغییر قانون اساسی و اجازه به کاندیداتوری مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری که احتمالا در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، رسما تمایلش برای سومین دور ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که آمریکا کمک‌کننده اصلی به رواندا بوده و پل کاگامه، رئیس جمهور این کشور را به دلیل بازسازی کشورش بعد از نسل‌کشی سال 1994 تحسین کرده، از وی خواسته که الگویی در منطقه در زمینه تبعیت از قانون و کناره‌گیری از ریاست جمهوری بعد از پایان محدودیت دو دوره‌ای در سال 2017 باشد.

بحث مربوط به دوره‌های قانونی ریاست جمهوری یک نفر در چندین کشور آفریقایی مناقشه برانگیز شده است. در کشور بروندی در نزدیکی رواندا نیز پی‌یر نکورونزیزا نیز به دنبال سومین دور ریاست جمهوری بر خلاف قانون اساسی رفت که این اتفاق موجب بحران و جنگ در این کشور شد.

کاگامه که نخستین بار در سال 2003 رئیس جمهور رواندا شد هنوز رسما تصمیمش را برای سومین دور ریاست جمهوری اعلام نکرده اما تصریح کرده کسانی که خواهان باقی ماندن وی در قدرت هستند باید او را برای این کار متقاعد کنند.

وی خطاب به مقامهای بلندپایه دولتش در حزب جبهه میهن پرست رواندا در روز یکشنبه گفت: من همچنان پذیرای صحبتها هستم. هر چیزی که شما از من بخواهید باید بر اساس تصمیمی که در همه‌پرسی گرفته می شود باشد و بنا بر این من جواب خود را بعد از این همه پرسی اعلام خواهم کرد.

با این وجود رئیس جمهور رواندا در این سخنانش که در تلویزیون دولتی این کشور پخش شد تاریخ دقیقی برای این همه‌پرسی اعلام نکرد.

سناتور تیتو روتاریمارا، یک نماینده حزب حاکم رواندا در پارلمان این کشور به رویترز اظهار کرد، انتظار می رود کابینه دولت این کشور در روزهای اخیر چارچوب زمانی این همه ‍پرسی را اعلام کند. وی گفت: ما تمایل داریم که این همه‌پرسی در تاریخ 18 دسامبر باشد اما مسلما چیزی که ما می‌خواهیم شاید چیزی که در نهایت تعیین می شود نباشد.

یک روزنامه حامی دولت رواندا به نقل از مقامهای دولت این کشور اعلام کرد این همه‌پرسی نباید دیرتر از 18 دسامبر برگزار شود.

بر اساس تغییرات پیشنهادی در قانون اساسی که توسط پارلمان رواندا تصویب شده و قرار است به رای مردمی گذاشته شوند، کاگامه اجازه پیدا خواهد کرد تا در سال 2017 برای یک دوره ریاست جمهوری هفت ساله دیگر به علاوه دو دوره پنج ساله ریاست جمهوری بعد از این دوره هفته ساله کاندید شود و عملا وی اجازه خواهد یافت برای 17 سال دیگر بعد از 2017 تا سال 2034 رئیس جمهور رواندا باشد.

حزب اپوزیسیون اصلی رواندا که حزبی کوچک بوده و به حزب دموکراتیک سبز شهرت دارد تلاش کرد تا جلوی اصلاح قانون اساسی به منظور تداوم ریاست جمهوری کاگامه را بگیرد اما تصمیم دادگاه مانع این طرح شد.

انتهای پیام

کد N1057827

وبگردی