آفتاب

عراقچی: گزارش آمانو درباره مطالعات نظامی در برنامه هسته‌ای را قبول نداریم

عراقچی: گزارش آمانو درباره مطالعات نظامی در برنامه هسته‌ای را قبول نداریم

تسنیم نوشت: سید عباس عراقچی می‌گوید بخش مهمی از مذاکره با هلگا اشمید به بررسی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی ۱+۵ به شورای حکام گذشت و تصمیم هایی گرفته شد که همه چیز به سمت اجرایی شدن برجام پیش برود.

 رییس ستاد پیگیری اجرای برجام یکشنبه شب در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: "جلسه حدود دو ساعت و نیم طول کشید. بخش مهم آن مربوط به قطعنامه شورای حکام بود که قرار است 1+5 ارائه بدهند. در بخش دیگر هم به مسائل مربوط به اجرای برجام و آمادگی برای روز اجرایی شدن گذشت. همه مسائل مربوط را مرور کردیم و تصمیم‌هایی گرفته شد که انشاالله همه چیز طبق برجام پیش برود."

عراقچی به همراه مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه، عصر یکشنبه با هلگا اشمید، معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکره داشت.

قرار است فردا دوشنبه جلسه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین برگزار شود.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در گزارش آمانو ابهاماتی هست که شاید موجب باز گذاشتن پرونده مسائل گذشته ایران شود، گفت: "در این باره در قطعنامه شورای حکام تصمیم‌گیری خواهد شد‌، که پرونده بسته شود یا نه. به هر حال جای آن در گزارش نیست در قطعنامه شورای حکام است."

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه افزود: "گزارش آژانس هم در عین این که شاید در بعضی بخش ها نتوانسته ارزیابی قطعی داشته باشدولی ارزیابی نهایی اش کاملا روشن است."

عراقچی اضافه کرد: "ارزیابی نهایی آژانس دو محور عمده دارد که می‌گوید فعالیت‌هایی که در ایران بوده از حد مطالعاتی فراتر نرفته که همین را هم البته ما قبول نداریم و رد می‌کنیم‌؛ اما در هر صورت اذعان آژانس به این که آنچه در ایران بوده از حد مطالعاتی فراتر نرفته در حقیقت یک مهربطلان بر همه ادعاهایی است که در طول 12 سال گذشته مطرح می شده است."

وی تاکید کرد: "یعنی آژانس هیچ برنامه هسته‌ای نظامی را تایید نکرده و درکنارش گفته در مواد هسته‌ای ایران انحرافی مشاهده نشده و هیچ خلافی در آن نبوده است."

عراقچی اظهار داشت: "درواقع گزارش آژانس بسیار روشن است. در جمع‌بندی و در رد هرگونه ابعاد غیرصلح‌آمیز در برنامه هسته‌ای ایران."

52261

کد N1057616

وبگردی