آفتاب

سیسی: برخی کشورهای جهان عرب با خطر تجزیه روبه‌رو هستند

سیسی: برخی کشورهای جهان عرب با خطر تجزیه روبه‌رو هستند

رئیس جمهور مصر تاکید کرد، چالش‌هایی در برخی کشورهای جهان عرب به وجود آمده که به تهدید بزرگی برای موجودیت آنها تبدیل شده و اگر با اتحاد عربی جلو آن گرفته نشود به تجزیه برخی کشورها خواهد انجامید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه العربیه، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در چهاردهمین کنفرانس موسسه "اندیشه عربی" برگزار شده بود گفت: مقابله با مشکلاتی که در برخی کشورهای عرب وجود دارد نیازمند حفظ وحدت ارضی در این کشورها و تلاش برای تقویت ساختار منطقه‌ای کشورهای عربی است.

سیسی در ادامه بر لزوم ایجاد نیروی مشترک عربی به عنوان "ابزاری مهم برای دفاع از منطقه" تاکید کرد و گفت: مصر و عربستان گام‌هایی جدی در این راستا برداشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به ایجاد شورای هماهنگی مشترک دو کشور برای رسیدگی به این مساله و تمامی ابعاد تقویت روابط دوستانه ریاض-قاهره اشاره کرد.

رئیس جمهوری مصر ادامه داد: افزایش گروه‌های رادیکال و تندرو که اقدامات تروریستی انجام می‌دهند و در برخی کشورهای عرب منطقه فعالیت دارند، منجر به روشن شدن آتش خشونت‌های مذهبی و انتشار تفکرات افراط‌گرایانه شده که وحدت ملی کشورها را تهدید و آزادی بیان و عقیده و اشکال مختلف نوآوری را محدود می‌کند. این مساله تاثیری منفی نیز بر فرهنگ کشورها مذکور گذاشته و آن‌ها را به محیطی مناسب برای پیدایش انگیزه‌های سیاسی، مذهبی و ملی تبدیل کرده که به دنبال تغییر ماهیت جغرافیایی کشورهای خود هستند.

سیسی گفت: برای مقابله با این خطر باید اتحادیه عرب و سازمان علوم و فرهنگ عربی (الکسو) نقش بیشتری ایفا کرده و روابط فرهنگی میان کشورهایی که از نظر فرهنگی به همه نزدیک هستند، تقویت شود تا به این ترتیب جنبش جدیدی در ذهن و اندیشه ملت‌های عرب ایجاد شود و شیوه‌های آموزش و فرهنگی مختلف برای ایجاد اجتماعی جدید که در آن ارزش‌های شهروندی، تنوع فرهنگی و مذهبی احترام گذاشته شود، به کار گرفته شود.

انتهای پیام

کد N1057572

وبگردی