آفتاب
در جریان سفر به سرزمین‌های اشغالی؛

رئیس‌جمهوری آلمان خواهان "آینده مشترک" با اسرائیل شد

رئیس‌جمهوری آلمان خواهان "آینده مشترک" با اسرائیل شد

رئیس‌جمهوری آلمان در جریان سفر به سرزمین‌های اشغالی خواستار ایجاد پل‌های مستحکم‌تر میان آلمان و رژیم صهیونیستی شد. وی گفت که به‌رغم اختلاف عقاید دوستی میان دو طرف ممکن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، یوآخیم گائوک، رئیس‌جمهوری آلمان روز یکشنبه گفت، در حالی که برلین و تل‌آویو نمی‌توانند خود را از گذشته پرمشکل جدا کنند و همچنان آشویتس و هولوکاست "بخشی جدایی‌ناپذیر" از هویت دو طرف است، دو دولت "تمایل بسیاری برای مواجه شدن با گذشته دارند، به نحوی که آینده‌ای مشترک امکان‌پذیر شود."

گائوک در سخنرانی در دانشگاه هبروی اورشلیم که دکترای افتخاری گرفت، گفت که گرچه گذشته از بین نمی‌رود اما اکنون دیگر این مساله محل اختلاف نیست اما برای همیشه در تعاملات ما پیچیده شده است.

وی درباره موج خشونت‌های کنونی در این منطقه و با اشاره به حملات اخیر پاریس گفت: حال تروریسم به ما در غرب اروپا نزدیکتر می‌شود و من به خوبی از تهدیدی که اسرائیلی‌ها برای چندین دهه با آن مواجه هستند، آشنایم. امیدوارم که یهودیان و فلسطینیان بتوانند نهایتا به این دور باطل خشونت پایان دهند و راهی برای همزیستی صلح‌آمیز بیابند.

گائوک پیش از دیدار با روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی گفت که پل‌های ایجاد شده در روابط دیپلماتیک دو طرف در 50 سال گذشته باید تقویت و مستحکم شود.

وی گفت که اختلاف عقاید مثلا بر سر شهرک‌سازی در اراضی فلسطینیان نمی‌تواند تاثیری منفی بر دوستی آلمان – اسرائیل بگذارد. دیدار وی با ریولین در اقامتگاهش نشان دهنده پایان اعتراضات وی به آلمان است.

روون ریولین 50 سال پیش در تظاهراتی بر ضد ایجاد روابط دیپلماتیک با آلمان شرکت کرد.

وی همچنین در تظاهرات دیگری هم که در زمان تقدیم استوارنامه‌ی اولین سفیر آلمان در سرزمین‌های اشغالی بود، حضور داشت.

رئیس رژیم صهیونیستی در سخنانش گفت که پنجاه سال پس از برقراری روابط دیپلماتیک، ارتباط اسرائیل – آلمان هنوز هم در وی حس ناراحتی ایجاد می‌کند؛ با اینکه وی می‌داند که چنین ارتباطاتی مناسب، صحیح و لازم است.

رئیس‌جمهوری آلمان در سفر به سرزمین‌های اشغالی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم دیدار کرد و روند صلح خاورمیانه و تهدید جهانی تروریسم محور گفت‌وگوها بود. گائوک پس از سفر دو روزه به اراضی اشغالی برای مذاکرات سیاسی راهی اردن می‌شود.

گائوک از اینکه نتانیاهو برای ارتقای وضعیت زندگی ساکنان غزه ابراز امیدواری کرده بود، خشنود بود.

انتهای پیام

کد N1057534

وبگردی