آفتاب

ژئوپلیتیک اینترنت؛ تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف های بین المللی

ژئوپلیتیک اینترنت؛ تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف های بین المللی

یکی از ابعاد مهم بین المللی وژئوپلیتیکی فضای مجازی تلاش کشورها برای ایجاد اتحاد و ائتلاف های بین المللی برای پیشبرد اهداف در فضای مجازی است.

  گروه بین الملل- مهدی پورحسنی: این اتحاد و ائتلاف ها دارای ابعاد گوناگونی مانند تعریف کشورها از حکمرانی و مدیریت بر اینترنت گرفته تا مسائل امنیت سایبری و ایجاد اجماع جهانی برای ایجاد قواعد حقوق بین الملل سایبری را در بر می گیر.

در این میان کشورها سعی دارند با روش های دیپلماتیک ابتکار عمل را در جامعه بین المللی در دست گرفته و قواعد سیاسی و حقوقی را با توجه به منافع ملی خودشان و استراتژی سایبری خویش به انجام برسانند.

ایالات متحده امریکا در سال جاری فکت شیتی را منتشر کرده و در آن به تلاش هایش در صحنه بین المللی در جهت ايجاد ائتلاف  در فضای مجازی به قصد تقویت موقعیت این کشور در جهت هدایت و رهبری فضای مجازی اشاره کرده است.

دراین فکت شیت آمده است که رئیس جمهور این کشور در ملاقات با سران کشورهای مورد اشاره به توافقاتی در حوزه فضای مجازی دست یافته است که به شرح ذیل است:

برزیل : این کشور موافقت خویش را برای گسترش همکاری دوجانبه در خصوص مسائل سایبری در اجلاس کارگروه مشترک دو کشور در خصوص اینترنت و تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی در برازیلیا اعلام نمود. این کشور بر حمایت خویش از مدل چند ذی نفعی در حکمرانی اینترنت تاکید نمود و بر تلاش همکاری جویانه در اجلاس حکمرانی اینترنت و اجلاس مرور دستاوردهای ده ساله در سازمان ملل اعلام نمود.

شورای همکاری خلیج فارس

این شورا موافقت خویش را برای مشورت در خصوص امنیت سایبری به اشتراک گذاری تجربیات در خصوص سیاست های سایبری و پاسخ به حوادث سایبری اعلام نمود و ایالات متحده در خصوص حمایت های امنیتی، بهبود به اشتراک گذاری اطلاعات و ایجاد کارگاه های آموزشی تاکید نمود.

هند : اين كشورموافقت خويش را در جهت تقویت همکاری ها در خصوص جرایم سایبری، همکاری در خصوص افزایش به اشتراک گذاری اطلاعات، بررسی چگونگی استفاده از حقوق بین الملل برای فضای مجازی و تلاش مشترک برای ایجاد اجماع در جهت ایجاد هنجارهای رفتاری دولت ها اعلام نمود.

ژاپن: این کشور موافقت خویش را برای توسعه همکاریهای دوجانبه در دور سوم گفتگوهای سالانه آمریکا -ژاپن و تاکید بر هنجارهای داوطلبانه در خصوص مسائل سایبری در زمان صلح، افزایش به  اشتراک گذاري  اطلاعات در خصوص حوادث سایبری و همکاری برای حفظ زیرساخت های حیاتی تاکید نمود.

تقویت همکاری های پایدار حقوقی بین المللی

در سال جاری «اف بی آی» سه دفتر دائمی برای همکاری های سایبری در شهرهای لندن، اوتاوا و کانبرا ایجاد کرد. این دفاتر خارجی یا آژانس های اطلاعاتی، اشتراک گذاری اطلاعات را تسهیل کرده و باعث افزایش همکاری براي تحقیقات قضایی و بهبود ارتباط با شرکای خارجی ایجاد شده است. این همکاری ها در سال جاری توسعه یافته است.

توسعه ظرفیت ابتکارات سایبری

همه کشورها قادر به مبارزه با فعالیت های بدخواهانه در فضاي مجازي با روش های پیش گیرانه و کاهش حوادث درون حوزه های سرزمینی خویش هستند. برای توسعه ظرفیت های بین المللی وزارت خارجه اقداماتی را از قبیل تیم پاسخ به حوادث سایبری و توسعه پروژه ها تاکید کرده است.

انگلستان :این کشور موافقت خویش را برای بهبود زیر ساخت های حیاتی، امنیت سایبری شامل تمرین مشترک، تقویت همکاری ها در جهت دفاع سایبری از طریق سرت، جامعه اطلاعاتی و همکاری های حقوقی تاکید نمود.

تقویت مشارکت منطقه ای و چند جانبه :

بخشی از این تلاش ها در اجلاس جی 7 بود و کشورهای این گروه براي تقویت مشارکت جهت افزایش امنیت سایبری در بخش انرژی موافقت نمودند.

گروه کارشناسان دولتی سازمان ملل متحد سه قسمت از هنجارهای پیشنهادی این کشور درخصوص رفتار دولت ها در فضای مجازی در زمان صلح را تصویب نمود.

وزارت دفاع آمریکا مشارکت خویش را در تمرین های سایبری و کمک به آمادگی ناتو و هم پیمانان این سازمان در مواجهه با چالش امنیت سایبری از طریق ابتکار جدید برای کمک به توسعه استراتژی دفاعی و برنامه برای حفاطت از زیر ساختهای حیاتی را اعلام نمود.

کد N1057310

وبگردی