آفتاب

حماس: فتح با انتفاضه همسو شود

حماس: فتح با انتفاضه همسو شود

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) رهبران جنبش فتح و تشکیلات خودگردان را به همسویی با انتفاضه قدس فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تأکید کرد که برخی طرف ها در مورد حمایت از انتفاضه قدس تردید دارند. وی اظهار کرد که حامی و پشتیبان انتفاضه، ملت فلسطین است اما با این وجود گروه‌ها و رهبران فلسطینی هم باید از انتفاضه حمایت کنند.

مشعل خواستار توافق تمامی گروه‌های فلسطینی بر سر یک استراتژی ملی جهت حمایت از انتفاضه قدس شد.

وی در ادامه افزود که هدف انتفاضه قدس، پایان دادن به تجاوزات و جنایت‌های شهرک‌نشینان صهیونیست، دفاع از مسجد الاقصی، اعتبار بخشی مجدد به قضیه فلسطین، ضربه زدن به عمق امنیت رژیم صهیونیستی و در نهایت اخراج اشغالگران صهیونیست از کرانه باختری است.

مشعل خاطرنشان کرد، برخی طرف‌ها هنوز در مورد پیوستن به انتفاضه و همسویی با آن تردید دارند. مشعل تاکید کرد که حماس تا آخر با انتفاضه خواهد بود و از آن حمایت خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد: آنچه در فلسطین اشغالی در جریان است، انتفاضه‌ای سراسری است که نشان می‌دهد مقاومت تنها گزینه‌ای است که ملت فلسطین را با یکدیگر متحد می‌کند و همه بر سر آن اتفاق نظر دارند.

رئیس دفتر سیاسی حماس اظهار داشت که انتفاضه قدس توسط نسل کنونی فلسطین آغاز شد و حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی هم در گسترش دامنه آن مشارکت دارند.

مشعل تصریح کرد که انتفاضه کنونی موجب اعتباربخشی مجدد به مساله فلسطین شد و ثابت کرد که اگر تمامی طرف‌ها دست از حمایت از مساله فلسطین بکشند، ملت فلسطین باز در میدان بوده و هرگز حاضر نیست از دفاع از این قضیه مقدس کوتاه بیاید.

وی با اشاره به این که مشغول بودن منطقه به بحران‌ها و پرونده‌هایش مشکلی بزرگ در برابر انتفاضه است، تصریح کرد: از امت اسلام می‌خواهیم به وظایف خود در قبال فلسطین عمل کند. ما هیچ گاه درمنطقه از یک جبهه علیه جبهه دیگری حمایت نکرده‌ایم.

او همچنین تاکید کرد که مقاومت فلسطین پیروز میدان اخلاق بوده و در حالی در عملیات‌های خود از کشتن کودکان یهود خودداری می کند که نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست کودکان فلسطین را می سوزانند؛ از جمله نوجوان 13 ساله محمد حسین ابوخضیر و خانواده دوابشه و نوزاد چند ماهه آنها که به وسیله اشغالگران زنده زنده در آتش سوزانده شدند.

مشعل در ادامه اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که ادامه انتفاضه موجب فروپاشی تشکیلات خودگردان خواهد شد را دروغی بزرگ خواند و تاکید کرد که انتفاضه فرصتی استثنائی است که رهبران فلسطینی باید از آن استفاده کنند.

وی عنوان کرد که مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی هیچ نتیجه و دستاوردی برای ملت فلسطین نداشت بنابرین ادامه این مسیر اشتباه، آن هم در پرتو دستاوردهای استراتژیک مقاومت به هیچ وجه کاری عاقلانه نیست.

مشعل از دولت وفاق ملی خواست اداره گذرگاه رفح و مرزهای نوار غزه را بر اساس قاعده شراکت و نه برکناری و جایگزین کردن برخی طرف‌ها بر عهده بگیرد.

وی تاکید کرد که دولت وفاق ملی در قبال گذرگاه رفح، محاصره غزه، بازسازی این منطقه و پرداخت حقوق 40 هزار کارمند در غزه مسئول است.

از سوی دیگر، این رهبر حماس بر ضرورت برگزاری نشست کادر رهبری موقت سازمان آزادی‌بخش فلسطین به منظور بررسی آخرین تحولات اوضاع تاکید کرد و گفت: اگر اکنون این نشست برگزار نشود، پس دیگر چه زمانی برگزار خواهد شد؟

مشعل گفت: پیشنهاد شد دیداری میان رهبران حماس و فتح در عربستان انجام شود اما به رغم موافقت حماس، فتح با این مساله مخالفت کرد. وی بار دیگر بر آمادگی جنبش حماس برای دیدار با مقام‌های جنبش فتح در هر مکانی به منظور رسیدگی به پرونده‌های آشتی ملی و تحقق تمامی آنها شد.

انتهای پیام

کد N1057192

وبگردی