آفتاب

تصویب قطعنامه برای "ارتقای هماهنگی و گفتگو بین ادیان و فرهنگ‌ها" در سازمان ملل

تصویب قطعنامه برای "ارتقای هماهنگی و گفتگو بین ادیان و فرهنگ‌ها" در سازمان ملل

193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل اجماعا قطعنامه ارائه شده از سوی پاکستان و فیلیپین را درخصوص ارتقا مذاکرات بین ادیان با هدف "ایجاد فرهنگی برای صلح جهانی" تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تایمز، ملیحه لدهی، نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل و یکی از تنظیم کنندگان این قطعنامه گفت: هدف مذاکرات بین فرهنگی باید غلبه بر ترس‌ها و بی اعتمادی‌های مشترک باشد که ریشه در عدم درک کافی از دیدگاه‌های یکدیگر دارد.

این قطعنامه تحت عنوان " ارتقا مذاکرات بین ادیان و بین فرهنگ‌ها، درک و همکاری برای صلح" از سوی 37 کشور که نماینده تمامی مناطق و تمدن‌های مهم جهان هستند از جمله چین، روسیه، ژاپن و همچنین چند کشور آفریقایی، اتحادیه اروپا و مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) حمایت شده است.

قطعنامه مذکور برای اولین بار در سال 2005 میلادی در واکنش به تئوری " جنگ تمدن‌ها" مطرح شد. این قطعنامه هرگونه حمایت از انزجار مذهبی را که برابر با تحریک خشونت و تبعیض نژادی باشد محکوم کرده و بر اهمیت مذاکرات بین فرهنگی و بین ادیان به عنوان وسیله‌ای مهم برای ارتقا همبستگی اجتماعی، صلح و توسعه در جهان تاکید دارد.

ملیحه لدهی گفت: جهان گرفتار چالش‌های شدید جنگ‌های مسلحانه، تروریسم، بیگانه ستیزی و عدم تحمل مذهبی شده و از آنها رنج می‌برد. تمامی این چالش‌ها مستلزم شرکت ما در مذاکراتی سازنده میان پیروان تمامی ادیان و تمدن‌های جهان است.

وی خواستار یک اقدام جهانی رهبری شده و یک استراتژی جامع طولانی مدت شد که نه تنها به این چالش‌ها واکنش نشان دهد بلکه به ریشه اصلی آنها و عاملان ایجاد تروریسم و افراطگرایی خشونت‌آمیز نیز بپردازد.

نماینده پاکستان تاکید کرد: این استراتژی باید شامل مذاکرات مفید و موثر در بین ادیان و تمدن‌های مختلف جهان باشد. متاسفانه جنگ‌های مسلحانه در بخش‌های متعددی از جهان ادامه دارد. برخی از آنها منجر به آواره شدن تعداد بسیاری از مردم شده که در نیم قرن گذشته شاهد آن نبوده‌ایم.

وی افزود: تنوع فرهنگی می‌تواند به عنوان نیروی مثبتی برای ارتقا هم‌گرایی و همکاری در جوامع چند فرهنگی، چند مذهبی و چند قومیتی استفاده شود.

انتهای پیام

کد N1056923

وبگردی