بررسی بیش از 200 موضوع فقهی و حقوقی وقف در هیئت فقهی سازمان اوقاف

رئیس هیئت فقهی، حقوقی و اوقافی سازمان اوقاف و امور خیریه از بررسی و تصویب بیش از 200 موضوع مرتبط با امور وقف در این هیئت خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رازینی همدانی در آستانه هفته وقف با بیان این مطلب افزود: هیئت فقهی، حقوقی و اوقافی سازمان اوقاف به استناد تبصره ماده 32 آیین نامه اجرایی قانون سازمان، به عنوان بازوی حقوقی و فقهی آن فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به شکل‌گیری هیئت فقهی، حقوقی و اوقافی سازمان اوقاف و امور خیریه در شهریور ماه سال 1389 یادآور شد: این هیئت با حکم نماینده محترم ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف شکل گرفت و در سه حوزه انجام وظیفه می‌کند و گروهی از کارشناسان فقهی، حقوقی و اوقافی، اعضای این هیئت را تشکیل می‌دهند.

به گفته رازینی عملکرد اصلی هیئت فقهی، حقوقی و اوقافی سازمان اوقاف مبتنی بر موضوعات قانونی اوقاف است که نیاز به تبیین و شفافیت حقوقی و فقهی دارد و از طریق استعلام به دست آنها می‌رسد.

رازینی با تأکید بر این‌که «از دو طریق سازمان اوقاف و ادارات کل، استعلام‌های حقوقی، فقهی و اوقافی از این هیئت صورت می‌گیرد» خاطرنشان کرد: پس از یک کارشناسی اولیه، موضوع در دستور کار هیئت قرار می‌گیرد و نتیجه حاصله به رئیس سازمان اعلام می‌شود.

رازینی اظهار کرد: الحمدالله در این ارتباط کارکرد خوبی داشته‌ایم و از سال 1389 تاکنون بیش از 200 موضوع مربوط به وقف را مورد بحث و بررسی قرار داده و به نتیجه رسانده‌ایم و از ابتدای سال 94 تاکنون نیز 35موضوع در هیئت فقهی و حقوقی بررسی و اعلام نظر شده است.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه متذکر شد: محور دوم فعالیت ما که از سوی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تعیین شده این است که دستورالعمل، ضوابط و مقررات در سازمان برای بررسی، اعلام نظر و تأیید شرعی، به هیئت ارسال می‌شود، تا پس از بررسی و عدم مغایرت با موازین شرعی اجرایی شود.

رازینی محور سوم فعالیت‌های این هیئت را پاسخ به سوالات شرعی در حوزه وقف عنوان کرد و گفت: مدیران، کارکنان و رده‌های مختلف سازمان اوقاف اگر نیاز به استعلام در مورد مسائل شرعی دارند، سوال را مطرح و پاسخ مناسب را دریافت خواهند کرد.

رئیس هیئت فقهی، حقوقی و اوقافی با اشاره به تهیه متن سند وقف به عنوان یک اقدام و عملکرد اساسی در سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: در طول تاریخ، موقوفات زیادی در کشور وقف شده است و در دوره‌های مختلف، واقفین وقف نامه‌هایی را یا خود تنظیم یا اینکه از سوی دیگران برای آنها به نگارش در آمده است که غالبا از نظر متن و دلالت دارای ابهام، نقص و مشکلات زیادی هستند.

وی همچنین به نگارش برخی از وقف نامه‌های فاخر اشاره کرد و افزود: البته علاوه بر موضوع وقف، این وقف نامه‌ها از لحاظ ادبی و تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت است.

رازینی، تهیه متن سند وقف را به عنوان یک اقدام ارزشمند در زمینه قانونمند کردن وقف در کشور به‌شمار آورد و اضافه کرد: هیئت فقهی، حقوقی و اوقافی با کمک دست اندرکاران حوزه وقف سند راهبردی وقف را تهیه کرده است و در این سند که مشابه سند مالکیت است، جامعیت و وحدت رویه در وقف نامه موقوفات مورد توجه جدی قرار گرفته است.

رازینی با تأکید بر این‌که «در این سند راهبردی، نام واقف، مشخصات سایر واقفین، مورد وقف، نیت وقف، عواید، تولیت و ... به عنوان ویژگی‌های قانونی وقف درج شده است» خاطرنشان کرد: سند راهبردی وقف در چهار نسخه تهیه و علاوه بر واقف و متولی برای نگهداری در اختیار سازمان اوقاف و سازمان ثبت اسناد و املاک قرار می‌گیرد.

رئیس هیئت فقهی، حقوقی و اوقافی سازمان اوقاف و امور خیریه وقف را صدقه جاریه و از مصادیق بارز صدقات دانست که در قرآن و احادیث مورد تأکید فراوان قرار گرفته و سیره و سنت رسول اکرم(ص)و ائمه اطهار(س)بوده است.

رازینی تصریح کرد: سنت حسنه وقف از دیرباز وجود داشته، ولی در دین مبین اسلام به آن توجه بهتر و بیشتری شده است.

وی گفت: وقف تمام شدنی نیست و تا ابد وجود خواهد داشت و براساس شرایط وقف، یک موقوفه را نمی‌توان فروخت و پایدار و ماندگار است.

رازینی خاطرنشان کرد: در قرآن، احادیث و کلام معصومین(ع) بر این صدقه جاریه سفارش و تأکید شده و سیره عملی پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) نیز گویای این موضوع است.

وی یادآور شد: ائمه اطهار نیز همانطوری که بردگان را خریداری و آزاد می‌کردند، برای منافع عامه نیز موقوفاتی را در نظر گرفته‌اند که این موقوفات نیز در تاریخ ماندگار است.

رئیس هیئت فقهی، حقوقی و اوقافی خاطرنشان کرد: این موقوفات آثار و برکات فراوانی را در طول تاریخ برای مردم داشته است و درمان بیماران، ترویج دین و قرآن از جمله آنهاست.

وی با اشاره به استخراج بیش از 740 نوع نیت در موقوفات متذکر شد: مثلاً در موضوع مربوط به زائران کربلا، موقوفات فراوانی وجود دارد که تأمین لباس گرم برای زائران، تهیه پوتین و ... از جمله آن‌هاست.

رازینی تصریح کرد: در این نوع وقف نامه‌ها، واقفین ریزه کارهایی را نام برده‌اند که در زمان خود بسیار قابل توجه بوده است و امروز نیز ما باید آن را با شرایط جدید تطبیق بدهیم.

رئیس هیئت فقهی، حقوقی و اوقافی سازمان اوقاف، تبلیغ را بهترین راه ترویج سنت حسنه وقف در جامعه دانست و افزود: یکی از مهمترین راه‌های ترویج وقف، این است که رسانه‌ها، آثار و برکات وقف را برای جامعه بیان کنند.

وی تبیین آثار ماندگار وقف برای مردم و امانت داری متولیان را موضوعی بسیار مهم در تبلیغ و ترویج این سنت حسنه به‌شمار آورد و یادآور شد: برخی با ایجاد شک و شبهه در جامعه، تلاش می‌کنند که واقفین نیک اندیش را از این اقدام منصرف کنند، در حالی که سامانه موقوفات کشور با چنان دقتی وقف را ثبت می‌کند که امکان هیچ گونه سوء استفاده در موقوفه وجود نداشته باشد.

به گفته رازینی بیان خدمات و تبلیغ برکات یک موقوفه در تشویق مردم به سنت حسنه وقف بسیار موثر است و طی هشت ماه گذشته سالجاری بیش از یک هزار مورد وقف به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته تعداد موقوفات ثبت شده به زیر 100 مورد می‌رسید که علت آن فراموشی سنت حسنه وقف و ترویج نشدن آن بود.

رازینی با اشاره به رسالت رسانه‌های گروهی و به خصوص رسانه ملی در ترویج فرهنگ وقف در جامعه متذکر شد: رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی، باید وقف را به زیبایی به تصویر بکشند و با افرادی که از موقوفه‌های عمومی همانند مدارس، درمانگاه ها و ... سود برده‌اند، مصاحبه کنند تا نقش موقوفات در جامعه تبیین شود.

وی اظهار کرد: هر چه این کار بیشتر تقویت شود، مردم بیشتر برای وقف کردن تشویق خواهند شد چرا که بیان کارهایی که از درآمد موقوفات صورت می‌گیرد، خود بهترین تبلیغ برای وقف است.

وی برنامه‌ریزی از سوی سازمان اوقاف برای تکریم واقفان را یکی دیگر از روش‌های تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف در جامعه دانست و افزود: باید از واقفان برجسته تکریم و با گفت‌وگو با آنها، فواید وقف به جامعه منتقل شود تا سنت حسنه وقف در جامعه ماندگار و توسعه پیدا کند.

انتهای پیام

کد N1056903

وبگردی