آفتاب
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بنیاد ملی نخبگان تشریح کرد

نحوه پشتیبانی و توانمندسازی اختراعات برگزیده سطح سه

نحوه پشتیبانی و توانمندسازی اختراعات برگزیده سطح سه

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بنیاد ملی نخبگان گفت: بنیاد ملی نخبگان این آمادگی را دارد که برای نخبگان در دوره‌های تحصیلی مختلف شرایطی را فراهم کند تا این افراد اختراعات خود را در سطح ملی و بین‌المللی تجاری‌سازی کنند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه مرکزی، دکتر یدالله اردوخانی در آیین گشایش جشنواره منطقه‌ای رویش کوهرنگ در دانشگاه صنعتی اراک، اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان تلاش کرده است که تمهیداتی را فراهم کند تا همه نخبگان کشور و حتی نخبگانی که در مناطق محروم ساکن هستند، بر اساس ضوابط و به دور از اعمال نظرهای سلیقه‌ای پشتیبانی و حمایت شوند.

وی با بیان اینکه مخترعین با شرکت در جشنواره‌های رویش اختراعات خود را در رقابتی سالم مورد ارزیابی قرار می‌دهند، افزود: اختراعاتی که در این جشنواره‌ها به تائید داوران برسند، به عنوان اختراعات سطح سه شناخته می‌شوند و مخترعان آنها می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهر‌ه‌مند شوند.

اردوخانی با اشاره به نحوه پشتیبانی و توانمندسازی اختراعات برگزیده سطح سه، تصریح کرد: تشویق و حمایت از طریق اعطای جایزه نقدی، ارائه تسهیلات مالی برای مواردی نظیر تکمیل اختراع و مستندسازی آن، در اختیار گرفتن مشاوره کارگزاران خدمات فناوری، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، استقرار اولیه در پارک‌های علم و فناوری و تخصیص شرکت مرتبط با اختراع از جمله راهکارها جهت ارتقای اختراعات به سطح دو است.

مشاور بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: علاوه بر این، برای دانشجویان نیز امتیاز اختراعات سطح سه در آیین‌نامه اختراعات دانشجویان لحاظ شده است. طبق آیین‌نامه، بنیاد ملی نخبگان رویکرد حمایتی خود را از سال 93 در قالب جایزه‌های تحصیلی برای دانشجویان تعیین کرده و از سال تحصیلی گذشته به اجرا درآورده است.

وی افزود: برای سال تحصیلی 95-94، جایزه‌هایی به دانشجویان در دانشگاه‌های استان تخصیص داده شده است که در سال 95 از این امتیازات برخوردار خواهند شد. یکی از این جایزه‌ها مختص اختراع سطح سه است.

اردوخانی با اشاره به حمایت‌های مستقل بنیاد از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: متأسفانه برخی مخترعین فقط به دنبال دریافت جایزه هستند، اما بنیاد ملی نخبگان این آمادگی را دارد که برای نخبگان در دوره‌های تحصیلی مختلف شرایطی را فراهم کند تا این افراد اختراعات خود را در سطح ملی و بین‌المللی تجاری‌سازی کنند.

مشاور بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: اعطای این تسهیلات با هدف عرضه و ارائه محصولات واقعی فناورانه به بازار واقعی و ایجاد ارزش افزوده برای مخترعین کشور صورت می‌گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه‌های پیشین، جهت ارتقای اختراع از سطح سه به دو، مخترع ملزم به ارائه سه اختراع بود. در واقع نگاه آیین‌نامه قبلی نگاه کمی بوده، اما در آیین‌نامه جدید اختراع سطح سه برای تبدیل به محصول مورد نیاز بازار تقویت می‌شود. بنیادهای نخبگان استانی وظیفه دارند امکان رشد و توانمندی را فراهم کنند.

مشاور بنیاد ملی نخبگان افزود: مخترعین، همچنین طی یک فرصت یکساله که در نظر گرفته خواهد شد، از سوی بنیادهای نخبگان استان با کمک نهادهای مختلف هر استان توانمندسازی می‌شوند و تمامی هزینه‌های دوره توانمندسازی اختراعات نیز توسط بنیاد استانی تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از این فرایند مخترعین برای تأسیس شرکت توانمند شده و با تاسیس شرکتی نوپا، سطح اختراع از سطح سه به سطح دو ارتقا پیدا می‌کند.

انتهای پیام

کد N1056863

وبگردی