آفتاب
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر آمل:

خانه‌های قدیمی شهر آمل خریداری می‌شود

خانه‌های قدیمی شهر آمل خریداری می‌شود

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر آمل گفت: تملک بافت‌ها و خانه‌های قدیمی که اداره میراث فرهنگی و گردشگری توان مالی خرید آن را ندارد از برنامه‌های در دست اقدام شورای اسلامی شهر و شهرداری آمل است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، با حضور نایب رئیس، سخنگوی شورای اسلامی شهر آمل و مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری آمل سخنرانی و کارگاه علمی با موضوع بهسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری با رویکرد اجتماعی با تاکید بر تجربه شهری آمل در دانشگاه مازندران برگزار شد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در این کارگاه با اشاره به اینکه اثرات اجتماعی پروژه‌های شهری در روند مدیریت و توسعه شهری بسیار مهم است، اظهار کرد: مشارکت مردمی تجربه‌ای است که کشورهای توسعه یافته نتیجه خوبی از آن در توسعه پایدار شهری داشته‌اند.

فرزین محمودی پاتی افزود: به دلیل کارهای مثبت و مورد قبول شهروندان در دوره‌های گذشته و اخیر شهر آمل توانسته در پروژه‌های شهری خود حداکثر مشارکت مردمی را به خود اختصاص دهد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر آمل بازآفرینی بافت قدیم، مطالعه و ساماندهی حاشیه رودخانه هراز و ساماندهی بازار را از جمله کارهایی عنوان کرد که در پویایی شهر و هم در جذب گردشگر تاثیر گذار است.

محمودی پاتی پیاده محور کردن معابر هسته مرکزی شهر آمل را در راستای حذف آلودگی‌های بصری، زیباسازی و پویاکردن بازار هسته مرکزی شهر عنوان کرد و افزود: تملک بافت ها و خانه‌های قدیمی که اداره میراث فرهنگی و گردشگری توان مالی خرید آن را ندارد از برنامه‌های در دست اقدام شورای اسلامی شهر و شهرداری آمل است.

به گزارش ایسنا، مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری آمل نیز در این کارگاه به عملکرد بازگشایی 30 متری بلوار شهید امین طبرسی اشاره کرد و گفت: این پروژه با حفظ بافت قدیم و پویایی آن تجربه خوبی بوده است.

حمیدرضا طاهرنژاد با بیان اینکه شهرداری آمل با دارا بودن 404 هکتار بافت فرسوده که 130 هکتار آن تاریخی است، گفت: سازمان بهسازی و نوسازی را در سال 1388 تاسیس کرد و طی مدت فعالیت خود به نتایج مثبت در امر بازآفرینی دست یافته است.

وی به ساختار اجتماعی عشیره‌ای طایفه‌ای شهر آمل اشاره کرد و گفت: شهروندان آملی به طایفه‌ها و اصالت خود علاقه خاصی دارند به همین دلیل در اجرای پروژه‌ها نقش آنها بسیار مهم است.

طاهرنژاد افزود: هر شهری باید با توجه به ساختار و رفتارهای اجتماعی خاص خود در بازآفرینی و بهسازی شهری گام بردارد و نمی‌توانیم یک مدل را برای همه شهرها تزریق کنیم.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی آمل محل تجمع بسیاری از طوایف در رویدادهای اجتماعی فرهنگی و مذهبی است، اظهار کرد: محدود کردن بافت تاریخی با موضوعات مختلف با عنوان خاص قدیمی بودن باعث از بین بردن بافت تاریخی خواهد شد.

مدیرعامل بهسازی و نوسازی شهرداری آمل خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در طرح‌های تفصیلی شهری در خصوص بافت‌های فرسوده به گونه‌ای عمل کنیم که هم برگشت جمعیت داشته باشیم و هم بافت‌های تاریخی حفظ شود.

طاهرنژاد برخی از طرح‌های موجود تفصیلی شهرها را منطبق با خواست مردم ندانست و افزود: 90 درصد بهسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده نیازمند مشارکت مردمی است و اگر این طرح‌ها با خواسته‌ها و علایق مردمی همسو نباشد مدیران اجرایی در عمل با مشکل مواجه خواهند شد.

انتهای پیام

کد N1056754

وبگردی