آفتاب
دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد:

‌مساجد، ظرفیتی عظیم برای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی هستند

‌مساجد، ظرفیتی عظیم برای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی هستند

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با بیان این‌که «مساجد یک ظرفیت بزرگ برای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی است» گفت: امسال بیش از ۳۰ هزار چهره قرآنی در رشته‌های مختلف قرآن کریم در دوره مسابقات قرآنی مدهامتان شرکت کردند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با بیان این‌که «مساجد یک ظرفیت بزرگ برای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی است» گفت: امسال بیش از ۳۰ هزار چهره قرآنی در رشته‌های مختلف قرآن کریم در دوره مسابقات قرآنی مدهامتان شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا سلیمانی در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی، عنوان کرد: یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در 22 سال پیش این بود که دستگاه‌های فرهنگی برای تقویت بنیه مساجد، فعالیت کنند و ستادی تشکیل دهند که در این راستا گام بردارد. بر همین اساس، ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور شکل گرفت.

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، پرداختن به موضوع قرآن کریم است که از ابتدا این حرکت با استقبال اعضای ستاد روبرو بود.

سلیمانی یادآور شد: امروز طرح تلاوت نور در 30 هزار مسجد در کشور اجرا می‌شود که هر شب، یک صفحه قرآن کریم در این مساجد تلاوت می‌شود، علاوه بر تلاوت قرآن کریم، موضوع تفسیر قرآن نیز مورد اهتمام بوده است.

وی تصریح کرد: سالانه تعداد قابل توجهی قرآن کریم در اختیار مساجد قرار داده می‌شود، همچنین کتاب‌های مفید تفسیری در اختیار ائمه جماعات قرار می‌گیرد که بعد از نماز جماعت، نمازگزاران از آن بهره‎مند می‌شوند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی از 22 سال پیش در ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور آغاز شده است و هر شب در 7 هزار مسجد، یک آیه قرآن کریم تفسیر و نکات آن برای مستمعین مطرح می‌شود.

سلیمانی افزود: در این دوران، در مساجد با چهره‌هایی مواجه شدیم که در رشته‌های مختلف قرآنی فعالیت داشتند و در مسابقات مختلف ملی و فراملی شرکت کردند.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات مدهامتان برای اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفت: مسابقات «مدهامتان» از آیه 64 سوره الرحمن گرفته شده است که به مدت 10 سال به صورت کشوری برگزار شده است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: استان‌های تهران، خراسان رضوی، قزوین، گیلان، کردستان، هرمزگان، زنجان و خوزستان از جمله استان‌هایی هستند که میزبان مسابقات مدهامتان در مرحله کشوری بودند و امسال این برنامه با محوریت استان اصفهان شکل می‌گیرد.

سلیمانی یادآور شد: مسابقات استانی مدهامتان در استان‌های مختلف برگزار شده است و مرحله کشوری و اختتامیه مسابقات مدهامتان از تاریخ 24 الی 27 آذر با حضور بیش از 250 نفر از برگزیدگان قرآن مساجد کشور (برادران و خواهران) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «هر سال بر آمار شرکت‌کنندگان مسابقات مدهامتان افزوده می‌شود» عنوان کرد: امسال بیش از 30 هزار چهره قرآنی در رشته‌های قرائت، اذان، ترتیل و حفظ (10، 20، کل قرآن کریم)، تفسیر و مفاهیم قرآن کریم شرکت می‌کنند، همچنین دو رشته آشنایی با نهج البلاغه و تصحیح قرائت نماز برای سنین 8 تا 15 سال در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با بیان این‌که «هیأت داوران دهمین دوره مسابقات کشوری مدهامتان از جایگاه بالای کشوری برخوردارند» اظهار کرد: یکی از ثمرات این مسابقات این است که استعدادهای برتر قرآنی در مساجد مشخص می‌شوند که این افراد می‌توانند به مسابقات بالاتر مانند اوقاف راه پیدا کنند و برخی از ممتازین نیز در مسابقات بین المللی شرکت می‌کنند.

سلیمانی با بیان این‌که «مساجد یک ظرفیت بزرگ برای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی است» افزود: اولین مأموریت ما ترویج معارف قرآن با محوریت ائمه جماعات مساجد است که این حرکت در سطح کشور به صورت ملی و شبکه‌ای تبدیل شود.

انتهای پیام

کد N1056697

وبگردی