آفتاب

شباهت‌ها و تفاوت‌های داعش و عربستان سعودی

شباهت‌ها و تفاوت‌های داعش و عربستان سعودی

یکی از کاربران توییتر با مقایسه تصمیم عربستان سعودی در خصوص اعدام یک شاعر با اقدامات وحشیانه داعش طوفانی را در توییتر به راه انداخت و باعث شد پادشاهی عربستان تهدید کند که هر کسی این کشور را "شبیه داعش" توصیف کند، از او شکایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی می‌نویسد: «از زمان این مقایسه صدها تن در هشتگ “suemesaudi#” از عربستان دعوت کرده‌اند تا از آن‌ها شکایت کند و بیش از پیش این کشور عربی را شبیه گروه تروریستی داعش توصیف کرده‌اند.

آیا تفاوتی میان عربستان سعودی، یک کشور مستقل و یکی از متحدان انگلیس و آمریکا با گروه تروریستی داعش وجود دارد؟

قوانین

عربستان سعودی و داعش بر مبنای قوانین اسلامی بنا شده‌اند و عربستان تنها کشور به رسمیت شناخته شده‌ای است که وجود و بقای خود را مدیون توسعه افراطی‌گری می‌داند.

با این حال تفاوت‌های مهمی نیز میان داعش و دولت مدرن عربستان وجود دارد.

داعش قصد دارد یک خلافت ایجاد کند. خلافت نوعی دولت اسلامی تحت رهبری یک خلیفه است که به عنوان جانشین سیاسی و مذهبی حضرت محمد (ص) محسوب می‌شود.

حاکمان سعودی هرگز ادعای خلیفه بودن نکرده‌اند چرا که این عنوان باعث می‌شود تا به آن‌ها برچسب رهبر تمامی مسلمین زده شود.

ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش می‌خواهد که این "خلافت" خودخوانده‌اش توسعه یافته و به غیرمسلمانان در کشورهای خارجی حمله کند.

تاریخ حملات خارجی عربستان بسیار ضعیف و اندک است و این کشور عمدتا تلاش می‌کند تا روابط خود را با کشورهای غربی حفظ کند.

گروه‌های حقوق بشری بارها از قوانین عربستان سعودی به شدت انتقاد کرده‌اند و یکی از گزارشات دیده بان حقوق بشر به عدم قانون مجازات رسمی در این کشور اشاره دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد داعش در تفسیراتش از شریعت کاملا متفاوت عمل می‌کند و برای اعمالی همچون سیگار کشیدن تنبیه‌های بسیار شدید و سختی را در نظر گرفته است.

حقوق زنان

زنان در عربستان سعودی باید از قوانین سفت و سخت حجاب پیروی کنند، بدون اجازه یک قیم مرد نمی‌توانند برای کار سفر کنند و در اکثر فعالیت‌های اجتماعی بین آن‌ها و مردان تبعیض بسیاری وجود دارد.

با این حال قوانین عربستان سعودی اخیرا ملایم‌تر و نرمتر شده است. در سال 2009 میلادی عربستان سعودی نخستین دانشگاه مختلط خود را افتتاح کرد و اوایل سال جاری میلادی به زنان اجازه داده شد تا در انتخابات شورای شهر رای دهند.

این اصلاحات خشم داعش را برانگیخت و در بیانیه‌ای که توسط اندیشکده کویلیام ترجمه و منتشر شد گفت: پادشاهان ظالم سعودی یکی پس از دیگری عهده دار روال غرب سازی زنان شده‌اند تا آن‌ها نتوانند به وظایفشان عمل کنند. حتی دانشگاه فساد نیز افتتاح شده است درهای آن به روی مردان و زنانی باز است که قادرند همانند یک کشور کافر در اروپا در راهروهای آن با یکدیگر قاطی شوند.

پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی نوشت: داعش سندی را منتشر کرده و در آن گفته اگر مردم از تفاسیر سفت و سخت شریعت این گروه سرپیچی کنند باید انتظار مجازات را داشته باشند.

بسیاری از این مجازات‌ها با مجازات‌های ذکر شده در قوانین عربستان سعودی که بر مبنای شریعت است، یکسان هستند.

داعش و عربستان سعودی برای افرادی که به توهین به مقدسات‌، زنا و همجنس‌گرایی محکوم شده‌اند، حکم اعدام را درنظر گرفته‌اند.

بریدن دست و شلاق زدن در ملأ عام نیز برای جرائم خفیف‌تر در عربستان و "خلافت اسلامی" داعش تعیین شده است.

گزارش شده که در بازه 21 ماهه میان اسارت جیمز فولی در نوامبر سال 2012 میلادی و بریده شدن سرش توسط تروریست‌های داعش در 19 اوت سال 2014 میلادی، عربستان سعودی 13 تن را گردن زده است.

علی رغم این شباهت‌ها،‌ سیستم قضایی داعش مسلما بسیار ابتدایی‌تر از سیستم قضایی عربستان است.

عربستان در دفاع از سیستم قضایی خود می‌گوید: این سیستم رعایت حقوق را ضمانت و حفظ‌ شأن و مقام بشریت را تضمین می‌کند.

حقوق کارگران

کارگران مهاجر در عربستان سعودی باید از سیستمی تحت عنوان "نظام کفالت" پیروی کنند. این بدان معناست که کارگران باید اجازه اقامت داشته باشند و رضایت کتبی برای تغییر کارفرماهایشان یا خروج از این کشور لازم است.

بسیاری از افراد تحت این نظام مورد بدرفتاری و سوء‌استفاده قرار می‌گیرند.

براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، مشخص شده که برخی از کارفرماها به صورت غیرقانونی پاسپورت‌های کارگران را مصادره،‌ حقوق و دستمزدهایشان را پرداخت نکرده و مهاجران را مجبور می‌کنند تا برخلاف خواسته‌هایشان کار کنند.

برای مقایسه هشام، یکی از ساکنین موصل، دومین شهر عراق که سال گذشته میلادی به تصرف داعش درآمده به شبکه خبری بی بی سی گفت: آن‌هایی که در ارتش بودند یا به عنوان کارگران روز مزد کار می‌کردند دیگر درآمدی ندارند چرا که دیگر کاری ندارند که انجام دهند. به نظر می‌رسد که حقوق کارگران برای تمامی "شهروندان" در گرو قوانین مذهبی است.

هشام توضیح می‌دهد که برادرش تنها به خاطر آنکه در زمان نماز مغازه خود را نبسته بود به 20 ضربه شلاق محکوم شد.

گزارش شده که در شهر رقه سوریه که تحت کنترل داعش است، رهبران تروریست‌های داعش کاسبان را مجبور می‌کنند تا در وقت نماز به کسب و کار خود ادامه دهند در نتیجه این تروریست‌ها می‌توانند پول بیشتری از آن‌ها گرفته و بودجه در حال کاهش خود را تقویت کنند.»

انتهای پیام

کد N1056625

وبگردی