آفتاب

الاهرام: مصر باید رهبری جریان عربی برای مبارزه با داعش را به دست بگیرد

الاهرام: مصر باید رهبری جریان عربی برای مبارزه با داعش را به دست بگیرد

یکی از روزنامه های مصری با اشاره به تشدید اقدامات داعش در لیبی نوشت مصر باید پیشقراول کشورهای عربی برای به دست گرفتن ابتکار عمل و راهبرد جدید عربی به منظور مقابله با این گروه تروریستی باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر پایگاه اینترنتی روزنامه الاهرام مصر در شماره امروز خود در مقاله ای به قلم «مکرم محمد احمد» نوشت: اگر خبرها درباره اینکه طرفهای لیبیایی در آستانه توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی برای یکپارچه شدن به منظور مقابله با داعش درست باشد، اقدامی مهم و ضروری در این کشور به شمار می آید زیرا می تواند لیبی را از سرنوشت ناامید کننده ای که ممکن است این کشور را به پایگاه جدیدی برای داعش تبدیل کند، نجات دهد. این در حالی است که این گروه بعد از اینکه توانست به طور کامل بر شهر «سرت» لیبی تسلط پیدا کند روز به روز در این کشور قدرت پیدا می کند.
این منبع نوشت اگر لیبی به پایگاه جدیدی برای داعش تبدیل شود جنایات تروریست ها به کشورهایی نظیر مصر، تونس و دیگر کشورهای همسایه در شمال آفریقا کشیده می شود و اگر ائتلاف شر بین آنها و سازمان بوکوحرام نیز صورت گیرد شاید لیبی به مقر خلافت ابوبکر البغدادی رهبر داعش تبدیل شود بنابراین اگر اوضاع در شهر الرقه سوریه مقر داعش وخیم شود بعید نیست البغدادی مجبور شود الرقه را به مکانی دیگر که امنیتی بیشتری دارد ترک کند.
الاهرام در ادامه با طرح این پرسش که اگر تلاش ها برای تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی ناکام بماند یا اینکه دولت جدید راه درستی را انتخاب نکند، سرنوشت امنیت ملی مصر چگونه خواهد بود ؛ نوشت این سئوال مهمی است که ذهن مصریها را مشغول خود ساخته و گمان می کنم این سئوال حتی اذهان تونسی ها، الجزایری ها ،مراکشی ها و شاید اروپا به ویژه جنوب اروپا از فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا گرفته تا جزایر یونان، قبرس و مالت را که مشرف بر دریای مدیترانه اند به خود مشغول کرده است . 
تمام این کشورها باید از رویای دروغین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بیرون آیند زیرا سیاست هایش در مهار کردن داعش در عراق و سوریه اوضاع را وخامت بار کرده است.
این روزنامه در ادامه نوشت :اگر برای ارتش لیبی به عنوان تنها نهاد و موسسه ای که شایستگی ورود به جنگ زمینی را دارد ؛ سلاح ارسال و این کشور از حمایت عربی و قدرتمند بین المللی برخوردار شود و پوشش هوایی را برایش تامین کنند قدرت ارتش و دولت لیبی برای محاصره داعش در لیبی تقویت خواهد شد و ارتش لیبی می تواند دهها اردوگاه داعش را که اکنون به مراکز آموزش جنگجویان این گروه تبدیل شده اند ویران و آنها را ریشه کن کند اما اگر تصمیم غربی ها مبنی بر ارسال سلاح برای ارتش لیبی نباشد داعش بر لیبی تسلط پیدا می کند و امنیت دریای مدیترانه و اروپا به خطر می افتد.
این منبع در پایان نوشت:انسان تعجب می کند که چرا در لحظات پایانی تلاش های اتحادیه عرب برای تشکیل نیروی عربی یکپارچه که می تواند به کشورهای عربی در جنگ با تروریسم کمک کند، شکست می خورد زیرا اگر نیروی عربی یکپارچه تشکیل شود می تواند قدرت بازدارندگی مهمی باشد که از دولت و ارتش ملی لیبی حمایت کند بنابراین مصر باید قبل از ینکه خطر داعش در لیبی تشدید شود ابتکار عمل در تشکیل راهبرد جدید برای مقابله با داعش را بدست گیرد.
308308

کد N1056335

وبگردی