آفتاب

دمیرتاش: ترکیه اول باید مشکلات داخلی‌اش را حل کند بعد خاورمیانه/ می‌خواهم کناره‌گیری کنم

دمیرتاش: ترکیه اول باید مشکلات داخلی‌اش را حل کند بعد خاورمیانه/ می‌خواهم کناره‌گیری کنم

صلاح‌الدین دمیرتاش اعلام کرد: ترکیه تا زمانیکه مشکلات داخلی را حل نکند، نمی‌تواند کمکی به برقراری ثبات و صلح در خاورمیانه بکند.

صلاح‌الدین دمیرتاش اعلام کرد: ترکیه تا زمانیکه مشکلات داخلی را حل نکند، نمی‌تواند کمکی به برقراری ثبات و صلح در خاورمیانه بکند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه تودی زمان، صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه در آخرین روز سفر خود به آمریکا در میان خبرنگاران گفت: در حالیکه خاورمیانه از درگیری‌های موجود به ستوه آمده است، حزب دموکراتیک خلق خواستار برقراری دموکراسی کثرت گرا در کشور است. اما پیشنهادات حزب دموکراتیک خلق برای چگونگی حل این مشکلات با گوش ناشنوای دولت آنکارا مواجه شده است.

وی ادامه داد: من به سراسر اروپا، آمریکا، کانادا و استرالیا سفر کرده‌ام اما حزب عدالت و توسعه تنها حزبی است که به حرفهای ما گوش نمی‌دهد. من نمی‌دانم که برای آنها این گوش نکردن چه دستاوردی به همراه دارد اما اکنون کشور در وضعیت تاسف باری قرار دارد.

دمیرتاش با بیان اینکه ترکیه با بحرانهایی درباره نقض حقوق و آزادی‌های اساسی در کشور روبه‌روست، تاکید کرد: کشوری که با مشکلات بسیار عمیق در داخل درگیر است نمی‌تواند قدرت خارجی داشته باشد و یا به حل مشکلات موجود در خارج از مرزهایش کمک کند.

رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در سفر خود به واشنگتن با رابرت مالی که به تازگی به عنوان مشاور باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا منصوب شده است و آنتونی بلینکن، معاون وزارت خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در دیدار با بلینکن درباره نقض آزادی رسانه در ترکیه توسط دولت این کشور گفت‌وگو کرد و هم چنین این سوال را مطرح کرد که آیا اوباما در دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای‌اش در حاشیه کنفرانس تغییرات جوی در پاریس این مساله را مطرح کرده است یا نه.

هم چنین دمیرتاش در میان خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره لزوم درخواست جدی تر از پ.ک.ک برای پایان خشونت در دوران پیش از یکم نوامبر گفت: من بارها این در خواست را مطرح کرده‌ام و هربار این در خواست با تمسخر رسانه‌های طرفدار دولت رو به رو شده است.

وی افزود: اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم، شما می‌بینید که این درخواستهای ما با چه واکنشهایی روبه رو شده است. این درخواست‌های مطرح شده نیاز به حمایت دولت و رسانه‌های کشور دارد تا بتواند تاثیر گذار باشد.

با توجه به حکومت نظامی‌های اعلام شده در شهرهای جنوب شرقی در ترکیه، اکنون وی نسبت به توقف خشونتها از سوی پ.ک.ک و خروج شبه نظامیان این گروه از ترکیه بدبین است.

به گفته دمیرتاش، "امروز نشانه مثبتی در این باره وجود ندارد. افرادی مانند طاهر الچی کشته شده‌اند. توهین و تهدیدات انجام شده علیه ما بی شمار است. بسیاری از جوانان نجات یافته از حملات سوروچ، اکنون بازداشت شده‌اند. در این باره نیاز است که ما به پ.ک.ک امتیازات عینی بدهیم اما دولت به ما به غیر از عملیات ضد کردها، تهدیدات، دستگیری‌ها و کشت و کشتارها چیز دیگری نداده است."

دمیرتاش افزود: دولت ترکیه از آنچه که ر رسانه‌ها منتشر می‌شود، از عملیات خشن‌تری علیه کردها استفاده می‌کند. بسیاری از افرادیکه تحت عملیات دولت کشته می‌شوند غیر نظامی هستند اما دولت در بیانیه‌های خود از آنها به عنوان تروریستهای مسلح نام می برد.

دمیرتاش اضافه کرد: هر گونه مذاکرات میان نمایندگان دولت و عبدالله اوجان، سرکرده محبوس پ.ک.ک باید تحت نظارت یک کمیته مستقل متشکل از مسوولان ترک و ناظران خارجی انجام گیرد تا بدین شکل شفافیت مذاکرات تضمین شود و هر دو طرف بتوانند تعهدات مورد توافق در روند مذاکرات را رعایت کنند.

دمیرتاش پیشنهاد داد که در این کمیته مستقل چهره‌هایی مانند رییس جمهور پیشین فنلاند می‌توانند حضور داشته باشند.

هم چنین وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که آمریکا و دیگر قدرتهای بزرگ در منطقه به دنبال اهداف امپریالیستی خود در خاورمیانه هستند: "مداخله روسیه و آمریکا در خاورمیانه با هدف ایجاد خوشبختی برای مردم منطقه انجام نگرفته است."

وی در ادامه افزود، انتقاد از امپریالیسم یکی از اصول اصلی دیدگاهش به عنوان یک سیاستمدار چپ گرا است: "البته این معنای رو برگرداندن از دیپلماسی بین‌المللی نیست."

وی با اشاره به همکاری‌های آمریکا با کردها گفت : این همکاری‌ها تاکتیکی است نه استراتژیک.

هم چنین دمیرتاش در پاسخ به سوالی درباره انهدام یک جنگنده روسی توسط ترکیه گفت: ترکیه نباید اینکار را انجام می‌داد. دولت ترکیه می‌دانست که این جنگنده روسی به ترکیه حمله نمی‌کند.

وی در ادامه با انتقاد از رویکرد مقامات ترکیه درباره بحران به وجود آمده با روسیه گفت: اظهارات دولت ترکیه در این باره متناقض است. در واقع ترکیه با این اقدام خود خواست این پیام را بدهد که در زمان شکل دهی آینده سوریه نمی‌توان ترکیه را رد کرده و کنار گذاشت. اکنون مرحله جدیدی از تنش میان مسکو و آنکارا آغاز شده است که هیچ منفعتی برای ترکیه ندارد.

دمیرتاش در ادامه افزود که در نظر دارد از ریاست حزب دموکراتیک خلق کنار برود اما تاکید کرد که این کناره گیری در آینده نزدیک اتفاق نمی‌افتد.

وی در این باره افزود: ما می‌خواهیم رهبری حزب را کنار بگذاریم اما حزب این اجازه را نمی‌دهد. به نظر می‌رسد که کاندیدای دیگری برای رهبری حزب وجود ندارد و بر همین اساس برای یک دوره جدید دیگر شرایط به همین شکل ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

کد N1056130

وبگردی