آفتاب

برگزاری همه‌پرسی برای استقرار نظام پارلمانی در ارمنستان

برگزاری همه‌پرسی برای استقرار نظام پارلمانی در ارمنستان

مردم ارمنستان امروز (یکشنبه) به پای صندوقهای رای می‌روند تا در همه‌پرسی درباره اصلاح قانون اساسی و تعیین نظام این کشور به عنوان نظام پارلمانی یا ریاست جمهوری شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، صبح امروز حوزه‌های رای‌گیری در ارمنستان گشایش یافتند تا مردم این کشور درباره این که کشورشان یک جمهوری ریاست جمهوری یا پارلمانی باشد تصمیم بگیرند.

در صورتی که پیشنهاد دولت ارمنستان برای برقراری نظام پارلمانی در این کشور مورد پذیرش قرار بگیرد به این معنی خواهد بود که رئیس جمهور این کشور از این پس یک جایگاه تشریفاتی خواهد داشت که دیگر از قدرت وتو برخوردار نیست و همچنین به جای آن که هر پنج سال یک بار با رای مردم انتخاب شود هر هفت سال یک بار با رای پارلمان انتخاب خواهد شد. همچنین رئیس جمهور دیگر نخواهد توانست عضو یکی از احزاب سیاسی باشد و دیگر حقی برای آن که مجددا به ریاست جمهوری برسد نخواهد داشت.

همچنین این اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی ارمنستان شامل کاهش کرسی‌های پارلمان از 131 کرسی به 101 کرسی می‌شود.

حدود 2.5 میلیون نفر در ارمنستان واجد شرایط رای دادن در این همه پرسی هستند. سند اصلاحات اساسی پیشنهاد شده از سوی دولت ارمنستان در صورتی که بیش از نیمی از رای دهندگان شرکت کنند و دست کم یک چهارم کل رای دهندگان واجد شرایط معادل 640 هزار نفر از آن حمایت کنند، تصویب خواهد شد.

انتظار می‌رود نتایج این همه پرسی تا 13 دسامبر منتشر شود.

انتهای پیام

کد N1056107

وبگردی