آفتاب

حمایت ضمنی اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان از سلیمان فرنجیه

حمایت ضمنی اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان از سلیمان فرنجیه

اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان از احزاب سیاسی کشورش خواست تا رئیس جمهور جدیدی را انتخاب کنند و به طور موثر از برنامه تقسیم قدرت که منجر به ایجاد متحدی برای رئیس جمهوری سوریه می‌شود، حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آنکه عربستان سعودی حمایت خود را از نامزدی سلیمان فرنجیه برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد، مار بشاره پطرس راعی، اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان با رهبران احزاب سیاسی مسیحی از جمله سلیمان فرنجیه، یکی از نامزدهای پست ریاست جمهوری دیدار کرد.

وی در جریان عشای ربانی در شمال بیروت گفت: من از تمامی احزاب سیاسی می‌خواهم تا در راستای این ابتکار عمل جدید و جدی به منظور انتخاب یک رئیس جهمور مسئولانه، منصفانه و آگاهانه عمل کنند.

مار بشاره پطرس راعی همچنین از تمامی احزاب خواست تا منافع شخصی و حزبی را به منظور انتخاب شخصی برای پست ریاست جمهوری که 18 ماه است خالی است، کنار بگذارند.

وی گفت: امیدوارم پیشرفتی در این خصوص تا پایان سال جاری میلادی حاصل شود.

نبود یک رئیس جمهور در لبنان به بحران سیاسی که موسسات دولتی را فلج کرده، دامن زده و باعث شده دولت نتواند تصمیمات اساسی اتخاذ کند رقابت‌های سیاسی نیز به خاطر جنگ داخلی در سوریه تشدید شده است.

پیشنهاد نامزدی سلیمان فرنجیه که از طرف سعد حریری، سیاستمدار سنی مطرح شده احتمالا سبب می‌شود که وی مجددا به عنوان نخست وزیر لبنان روی کار آید و سلیمان فرنجیه نیز به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود. حریری از حمایت عربستان سعودی برخوردار است در حالی که فرنجیه یکی از دوستان خانوادگی و متحد نزدیک بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

براساس سیستم تقسیم قدرت فرقه‌ای لبنان، رئیس جمهور باید همیشه جزء یکی از اعضای مسیحیان مارونی باشد. میشل عون و سمیر جعجع نیز برای پست ریاست جمهوری لبنان نامزد شده‌اند اما هیچ کدام نتوانستند موافقت عمومی لازم احزاب سیاسی را به دست آورند.

فرنجیه روز چهارشنبه اعلام کرد که نامزدی‌اش هنوز رسمی نشده اما منتظر است تا سعد حریری رسما آن را تایید کند.

انتهای پیام

کد N1055992

وبگردی