آفتاب

یک سوال:چه به روز اردوغان آمده؟

یک سوال:چه به روز اردوغان آمده؟

لحن عجیب اردوغان علیه ایران ظاهرا واکنشی بوده به مواضع رسانه ها و برخی مقامات ایران در رابطه با تجارت نفت و روابط ویژه ترکیه با داعش که اینک امری قطعی تلقی می شود. موضوعی که روز 4 شنبه نه ایران و یا حتی روسیه، بلکه نمایندگان پارلمان بریتانیا و آلمان و یا رسانه هایی مانند وال استریت ژورنال و فارن پالیسی به آن اعتراف و اعتراض کردند. لطفا این سوال را شوخی نگیرید"اما اردوغان را چه شده است!؟"

تکلیف جامعه بین المللی با ترکیه روشن نیست.تاریکتر از آنچه در برخورد با داعش موجب نگرانی شده. رئیس جمهور ترکیه به معنای واقعی آنچه در ضرب المثل مشهور ایرانی" آیابه سیم آخر زده؟"  همچون کسی رفتار میکند که دیگر چیزی برای ازدست دادن ندارد؟.َاین حالتی بسیار خطرناک برای رهبر یک کشور تلقی می شود،آنگاه که احساس کند ماندن و بقا دیگر ثمری ندارد و مصمم می شود تمامی دست آوردهای گذشته و آرزوهای آینده را به نابودی بکشاند!. در دنیای سیاست ضرب المثل مشهوری وجود دارد که آن را از چرچیل نقل کرده اند و نمی دانم این انتساب چقدر درست است. مطابق این حکایت " هیچ چیز خطرناک تر از وجود یک سیاستمدار نترس برای ثبات و امنیت کشورش و جامعه جهانی نیست". سیاستمدار باید شجاع باشد ؛اما شجاع بودن به معنای نترس بودن نیست. اگر نترسد،نتیجه می شود استالین و برژنف در شوروی، یا هیتلر در آلمان، پل پوت در کامبوج و صدام حسین در عراق.آنها احساس می کردند دنیا به آنها بدهکار است،افکار عمومی و نظر دیگران برایشان اهمیت ندارد و در نهایت هر کاری که دلشان می خواهد مجازند انجام دهند که دادند.نتیجه را همه دیدیم ویا اکنون می خوانیم. داستان سر نترس و عاقبت نیاندیش آنها را بخوانید،خواهید فهمید چه می گویم.
حال شده   داستان ظاهرا سر نترس داشتن رئیس جمهور ترکیه.او در منطقه ، عراق، سوریه و یا برخور با روسیه و اینک ایران تقریبا سر نترسی پیدا کرده و استادانه مشغول از دست دادن دوستان سابق خود و دشمن تراشی است. البته برنامه هفتگی او کامل است.
*دوشنبه ها سوریه بهم ریخته را بهم ریخته تر می کند.
*سه شنبه ها به عراق رسیدگی می کند .
*چهارشنبه ها  با روسیه در می افتد.
* پنج شنبه ها به مسائل سایر کشور های منطقه و هماهنگی با قطر و عربستان می پردازد.
*جمعه ها خالی بود که با اظهارات حیرت آور او علیه ایران،آن را هم پر کرد !.
*شنبه ها به امور ارسال کمک به مخالفان سوری و عراقی و خرید نفت ارزان از داعش می پردازد.
* یکشنبه ها به امور مخالفان داخلی خود رسیدگی عملی می کند.
برنامه جامع و کاملی ست!.
رسانه های ایران روز جمعه در میان بهت و ناباوری نقل قولی از آقای اردوغان در باره ایران و تذکر او به رئیس جمهور حسن روحانی انتشار دادند که اگر صحت داشته باشد باید یک مدال درجه یک از دست دان دوستان به رئیس جمهور ترکیه اهداء کرد. آیا به قول آن ضرب المثل مشهور "او به سیم آخر زده و احساس می کند دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد؟". تا آنجا که سنت های منطقه نشان میدهد ترکیه و ایران مشکل خاصی با هم نداشته اند.رسانه ها در ایران بنابه اخبار منتشر شده رسانه های ترکیه نوشته اند" رجب طیب اردوغان در تاریخ سوم دسامبر طی اظهاراتی، به رئیس جمهور ایران اعلام کرده شما دچار اشتباه بزرگی شده اید و اگر این راه را ادامه دهید هزینه سنگینی بابت آن پرداخت خواهید کرد. وی همچنین دولت ایران را به دروغ و افترا متهم و اظهار داشته نظام هایی که بر اساس دروغ و افترا بنا شده اند از این شیوه بهره می گیرند!!". خدای من !این را واقعا اردوغان گفته و خود را مبرا از این اوصاف می داند!؟ نمی دانم در نهایت وزارتخارجه ایران چه موضع دقیقی در باره این اظهارات خواهد گرفت. اما آقایان دمیرتاش رهبر حزب صلح و دمکراسی و دولت باغچلی رهبرحزب جنبش ملی گرای ترک ویا یار وفادر قدیمی عبدالله گل در این زمینه بهتر می توانند اظهار نظر کنند. لحن عجیب اردوغان علیه ایران ظاهرا واکنشی بوده به مواضع رسانه ها و برخی مقامات ایران در رابطه با تجارت نفت و روابط ویژه ترکیه با داعش که اینک امری قطعی تلقی می شود. موضوعی که روز 4 شنبه نه ایران و یا حتی روسیه، بلکه نمایندگان پارلمان بریتانیا و آلمان و یا رسانه هایی مانند وال استریت ژورنال و فارن پالیسی به آن اعتراف و اعتراض کردند.
موضع گیری تعجب آوری ست!. خب، آقای اردوغان در صدد  انکار و تکذیب چه چیزی است؟ و با کدام پشتوانه احساس می کند که دیگر به متحدان منطقه ایی و دوستان سنتی خود نیازی ندارد؟ تکیه به قدرت ناتو این اعتماد به نفس کاذب را به او داده؟ دبیر کل ناتو که اعلام کرده کشور ها ی عضو باید اصول دفاعی شان را خود تدوین کنند. تامین ضرر ها از سوی سعودی ،قطر و امارات او را جسور کرده؟.اینکه می گوید مثلا به گاز روسیه نیازی نداریم و ما به تحریم عادت داریم به آن معناست که از دید او موضوع فقط تامین گاز است!. ظاهرااین پازل فقط ایران را کم داشت که با اظهارات عجیب و غیر متعارف او کامل شد. خوشبختانه شانسی که فعلا دیپلماسی بحرانی منطقه از آن برخوردار است،وجود سیاستمدارانی بسیار عاقل،هوشمند و محتاط در ایران است. اگر نبود واکنش معقول رئیس جمهور حسن روحانی و تیم رویائی وزارتخارجه اش به سرپرستی محمد جواد ظریف، در برابر این گونه سخنان  هیستریک (ونه شایدازسوی  همه مسئولان ترک) معلوم نبود منطقه دچار چه شرایطی مخاطره آمیزی می شد؟.لطفا این سوال را شوخی نگیرید"اما اردوغان را چه شده است!؟" [email protected]

(ساعاتی پیش خبرگزاری های جهان اعلام کردند ترکیه به شمال عراق لشکر کشی کرده و در منطقه شمالی موصل  ارتش خود را مستقر کرده  که موجب اعتراض شدید دولت عراق شده است)

کد N1055984

وبگردی