آفتاب

هشدار کامرون به حمایت از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

هشدار کامرون به حمایت از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

ایرنا نوشت: منابع انگلیسی روز شنبه عنوان کردند که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس هشدار داده است در صورت عدم توجه متحدان اروپایی اش به خواسته های لندن برای اصلاح ساختار اتحادیه اروپا و ناموفق بودن مذاکراتش با بروکسل، از خروج کشورش از این اتحادیه حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه دیلی تلگراف در این خصوص نوشت: کامرون به متحدان نزدیکش به طور آشکار گفته است که وی اگر نتیجه مذاکراتش با بروکسل را ناموفق ارزیابی کند، هدایت کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را در دست خواهد گرفت.
دیلی تلگراف بیان داشت که هشدار یاد شده به دنبال سفر اخیر کامرون به بلغارستان و نیز گفت وگوی تلفنی اش با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان صورت گرفته است.
این روزنامه افزود: در جمعه گذشته این مساله آشکار شد که کامرون امیدواری اش را برای برگزاری همه پرسی زودرس ( خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) در میانه افزایش مخالفت اروپایی ها با طرحش برای محدود کردن دسترسی مهاجران اروپایی به کمک های رفاهی دولتی، رها کرده است.
این روزنامه نوشت: آنگلا مرکل که متحد نزدیک اروپایی کامرون شمرده می شود به روشنی گفته است که او مخالف طرح دولت انگلیس برای قطع کمک های رفاهی به مهاجران اروپایی برای مدت چهار سال ( از بدو ورود آنها با انگلیس) است.
این روزنامه همچنین به نقل از مقامات دولتی انگلیس افزود آنها حساب کرده اند که احتمال ماندن لندن در اتحادیه اروپا فقط «اندکی بیش از 50 درصد» است.
به نوشته دیلی تلگراف، گفته می شود که این گزارش بار دیگر فشار بر 28 کشور عضو اتحادیه اروپا برای پذیرش درخواست های کامرون خواهد افزود.
کامرون که قصد دارد درباره مفاد عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا مجددا مذاکره کند، پیش از این بارها گفته است که می خواهد در یک اتحادیه اروپا اصلاح شده بماند.
با این حال، وی می گوید اگر نتواند مسائلی همچون محدود کردن دسترسی مهاجران در اتحادیه اروپا را به خدمات رفاهی انگلیس تغییر دهد، هیچ چیزی را منتفی نمی داند.
سخنگوی کامرون نیز گفته است: «موضع نخست وزیر کاملا روشن است. وی مطمئن است که می تواند از این مذاکرات، به یک توافق خوب برای انگلیس دست یابد که به وی اجازه خواهد داد برای رأی دادن مردم انگلیس به منظور ماندن در یک اتحادیه اروپا اصلاح شده، مبارزه کند ولی وی همیشه گفته است اگر نتواند به توافقی که انگلیس نیاز دارد، دست یابد، هیچ چیز را منتفی نمی داند.».
به گزارش منابع انگلیسی 'دونالد توسک' رئیس شورای اروپا روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد گفت وگوی این ماه با کامرون در نشست اتحادیه اروپا باید زمینه را برای دستیابی به یک توافق در ماه فوریه هموار کند و در را به روی احتمال برگزاری یک همه پرسی از تقریبا اواسط سال بگشاید.
توسک، که مذاکرات اتحادیه اروپا با انگلیس را هدایت می کند، همچنین در صفحه توییترش اعلام کرده است روز دوشنبه نامه ای را برای رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد فرستاد و ارزیابی خود را از این مذاکرات ارائه خواهد کرد..
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اواسط آبان ماه گذشته در جریان سخنرانی اش در موسسه چاتم هاوس گفت نامه ای را برای 'دونالد توسک' رئیس شورای اروپا ارسال کرده که در آن مجموعه شروط او برای باقی ماندن کشورش در اتحادیه اروپا در همه پرسی اواخر سال 2017 تصریح شده است.
وی در جریان سخنرانی اش گفت تلاش می کند اتحادیه اروپا را راضی به اصلاحاتی کند که انگلیس بتواند عضوی از آن باقی بماند.
کامرون با بیان اینکه اتحادیه اروپا برای هماهنگ کردن کشورهای خارج و داخل منطقه یورو باید انعطاف نشان دهد، تصریح کرد که خواهان کنترل مهاجرت در چارچوب اتحادیه اروپا از طریق تعدیل و محدود کردن کمک های رفاهی به مهاجران تازه وارد است.
نخست وزیر انگلیس همچنین گفت که قرار است در سال 2017 میلادی یک همه پرسی درباره خارج شدن یا ماندن در اتحادیه اروپا برگزار کند.
براساس گزارش منابع انگلیسی، دیوید کامرون در نامه ای خود به 'دونالد توسک ' چهار خواسته اصلی انگلیس را تحت عناوین انعطاف پذیری، رقابت پذیری، حاکمیت ملی و بحران مهاجرت مطرح کرده است.
وی همچنین گفته است: انگلیس قصد دارد که محدودیت هایی برای دسترسی مهاجران به کمک های رفاهی دولتی در چهار سال اول زندگی شان در این کشور ، برقرار سازد.
کامرون عنوان کرده است: کمک هزینه زندگی و اعطای مسکن به شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا فقط پس از اشتغال چهار ساله آنان در انگلیس داده خواهد شد ضمن آنکه به اتباع عضو این اتحادیه در صورتی که فرزندانشان در وطن خود باشند، یارانه کمک هزینه فرزند تعلق نخواهد گرفت.
اما 'مارگاریتیس شیناس ' سخنگوی کمیسیون اروپا متعاقبا اعلام کرده برخی از تقاضاهایی که نخست وزیر انگلیس برای اصلاح اتحادیه اروپا در نامه اش مطرح کرده از جمله ایجاد محدودیت در حرکت آزاد نیروی کار در چارچوب این اتحادیه، « به شدت مشکل زا » است.
' مارگاریتیس شیناس' در جریان یک نشست خبری در ابان ماه گذشته در بروکسل گفت: در این نامه « شماری از عناصر مشاهده می شود که عملی به نظر می رسد که از جمله می توان به عزم تقویت نقش مجالس ملی اشاره کرد.
شیناس افزود:« کمیسیون همچنین در درخواست های انگلیس، برخی موضوعات دشوار را مشاهده می کند که از آن جمله می توان به درخواست های مرتبط با روابط بین اعضای منطقه یورو با غیر اعضای این منطقه، اشاره کرد.
از مجموع 28 عضو اتحادیه اروپا، 19 عضو آن از واحد پولی 'یورو ' استفاده می کنند.
سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد :« برخی تقاضاها بسیار مشکل زا است زیرا به آزادی های اساسی بازار داخلی اتحادیه مربوط است که می توان به محدود کردن حقوق شهروندان اتحادیه اروپا برای کار کردن در کشورهای عضو اشاره کرد .
وی با اشاره به کمک های رفاهی که انگلیس می خواهد دسترسی به آنها برای مهاجران اروپایی محدود شود، افزود: « تبعیض مستقیم بین شهروندان اروپایی به روشنی در این دسته از تقاضاها جا می گیرد.'
برگزاری همه پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، برای اولین بار توسط کامرون در سال 2013 میلادی مطرح شد و در آن زمان وی اعلام کرد که تنها در صورتی از ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد که شرایط مربوط به عضویت این کشور در این نهاد تغییر کند.

4949

کد N1055628

وبگردی