آفتاب

آغاز دور جدید اجراهای دومین «سوگواره خمسه»

آغاز دور جدید اجراهای دومین «سوگواره خمسه»

دور جدید اجراهای صحنه‌ای دومین سوگواره خمسه آغاز شد.

به گزارش ایسنا، آثار بخش صحنه‌ای دومین سوگواره خمسه که از 8 آذرماه در تالار‌های نمایشی به اجرا در آمده‌اند، به دور جدید رسید.

نمایش «چهارراه» کاری از کاوه مهدوی از 12 در سالن کوچک تالار محراب آغاز شده که این اجرا تا 16 آذرماه ادامه خواهد داشت. نمایش «مکالمه طولانی شبانه شبدیز و نگار» کاری از میثم کرمی نیز از 10 آذرماه در فرهنگسرای خاوران روی صحنه رفته که اجرایش تا 14 آذرماه ادامه خواهد یافت.

نمایش «قربانی» کاری از فرید یوسف پورآذری در اسلن اصلی تالار محراب و نمایش «رفته بچرخه بر می‌گرده» کاری از عباس عبدالله‌زاده در سالن مهر حوزه هنری از 12 آذرماه میزبان علاقه‌مندان به هنر نمایش شده‌اند و تا 16 آذرماه روی صحنه خواهند رفت.

نمایش «شهادت‌خوانی شمعون و شهرزاد» به کارگردانی سمانه حبیب‌پور از دیگر آثار دور جدید اجراهای صحنه‌ای سوگواره خمسه است که از 10 آذرماه در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفته و تا 17 آذرماه به اجرا در خواهد آمد. «گوهر نیل» کاری از مجید امرایی که از 12 آذرماه در سالن ماه حوزه هنری اجرایش آغاز شده نیز تا 16 آذرماه میزبان علاقه‌مندان به هنر نمایش خواهد بود.

نمایش «سبز، سپید، سرخ» به کارگردانی سید علی موسویان که از 9 آذرماه روی صحنه رفته، تا 24 آذرماه در تماشاخانه سرو و نمایش «یه گنبد طلائی» کار سعید تاجیک که از روز گذشته 13 آذرماه در فرهنگسرای ابن سینا اجرایش شروع شده تا 23 آذرماه روی صخنه خواهد بود.

همچنین از امروز 14 آذرماه نمایش «کلمه» به کارگردانی حسین شهبازی در فرهنگ‌سرای شفق و نمایش «عاشقستان» کاری از کیانوش احمدی در تماشاخانه ناصر خسرو روی صحنه خواهند رفت که اجرای هر دو اثر تا 17 آذرماه ادامه خواهد داشت.

پیام رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به دومین سوگواره خمسه

پیام محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه منتشر شد.

متن پیام به این شرح است:

اِنّمَا یُرُیدُ اللّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرّجسَ اُهلَ البَیتِ و َ یُطَهُّرَکُم تَطهِیراً

سوره مبارک احزاب آیه 33

تاریخ آوردگاه پاک نهادانی است که هماره سر بر نیزه­‌های خونین ستمگران و فرادستان سپردند اما لمحه­ای در مقابل مطامع و شرارت ایشان خم به ابرو نیاوردند و هرگز از آرمان خویش ذره­ای نگذشتند ایشان هیچگاه حقیقت راستین‌شان را آلودۀ پلیدی­ها و ناراستی نکردند چنانکه چشم در برابر چشم به خصم یورش بردند و چنان در این راه پاکبازی و جانبازی کردند که نام­‌آور تاریخ شدند ایشان راست قامتان تاریخ­‌اند که با خونشان شرافت انسانی را پاسبانی کردند تا فرشتگان بی دلیل سر بر آستان پروردگار فرود نیاورده باشند!

«فتبارک الله احسن الخالقین»! تا حقیقت انسان از ازل تا ابد در جان جهانی باقی بماند و راستی بذر گهربارش در نسلهای پی در پی در خاکیان بیافشاند تا افلاکیان مدام تبارک کنند پروردگارشان را. چنین است که بر لوح فلک سرنوشت محتوم ایشان از همان آغاز هویدا بود. سرنوشتی که نوید دهنده پیروزی همیشگی خون بر شمشیر است.

اینک! آیینی برخاسته از نیت پاک دینان تاریخ که به این سرنوشت همیشگی پارسایان اشاره دارد؛ سوگواره­ای که به یادبودشان نضج گرفته است؛ سوگوارۀ خمسه!

ایشان پنج تن بودند که رنج تاریکی تاریخ را به دوش کشیدند تا سیپده­گاهان صادق! راستی! پس رسالت و قیامشان هنوز همچنان باقی است؛ رسالتی علیه جهل و جعل! جهلی که امروز هم در جهان بر ساختۀ نظام­ها و توده­های ضدانسانی، به عنوان تروریسم حاضر است و همچنان ازغزه، دمشق، حلب، موصل هر روز خونریزی­های وحشیانه‌­اش را مستانه در رسانه‌­ها فریاد می‌زند. جاهلان و جاعلان تاریخ از روزگاران کهن تا دنیای مدرن به پیش آمده‌­اند و پاک دینان و راست‌قامتان همچنان از آبرو و شرافت انسان پاسداری می کنند؛ دفاع می‌کنند، از حریم امن انسان؛ مدافعان حرم! و حاشا که هرگز در مسیر شهادت تردیدی به خود راه نمی‌دهند.

چه فرخنده باشد که امسال آیین «سوگوارۀ خمسه» به نام و یاد، مدافعان حرم، مزین گشته است.

بدینوسیله برگزاری دومین دورۀ سوگوارۀ خمسه را خدمت همکاران محترم خسته نباشید عرض می‌کنم و از پروردگار منان توفیق روزافزون همۀ خدمتگزاران فرهنگ و هنر این مرزو بوم را خواهانم.»

انتهای پیام

کد N1055598

وبگردی