آفتاب

آمریکا برای اصلاح تحریم‌های تجاری میانمار مهیا می‌شود

آمریکا برای اصلاح تحریم‌های تجاری میانمار مهیا می‌شود

پس از اعتراض بانکداران، ایالات متحده آمریکا خود را برای اصلاح تحریم‌های میانمار آماده می‌کند. بانکداران معترض بودند که یکی از ترمینال‌های بندری مهم میانمار به دست فردی اداره می شود که نامش در لیست سیاه تجارت است و از این رو آنها نمی‌توانند مبادلات آن را تامین مالی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های وزارت خارجه آمریکا کنگره را درباره سیاست‌های اصلاحی مطلع کرده‌اند و یک مقام دولتی می‌گوید که احتمالا این تلاش‌ها تا هفته آتی عملیاتی می‌شود.

دولت آمریکا به افزایش رشد اقتصادی با میانمار تمایل دارد اما ثابت کردن آن ممکن است با انتقاداتی از سوی قانونگذاران آمریکایی و گروه‌های حقوق بشر مواجه شود.

با این اقدام به بانکداران چراغ سبز داده می‌شود تا تبادلات تجاری از طریق بندر مهم شهر یانگون را که تحت مدیریت استیون لو است، تامین مالی کنند. پدر وی جزو کارتل‌های کشته شده هروئین بوده است. استیون لو کنترل یکی از مهمترین شرکت‌ها موسوم به ایژیا ورلد را در دست دارد که در دوران خونتای سابق رونق گرفت.

دو انجمن که نماینده بسیاری از بانکهای تجاری بزرگ جهان هستند – کلیرینگ هاوس و انجمن بانکداران مالی و تجاری—نامه ای را به دفتر خزانه داری کنترل دارایی های خارجی درباره تحریم‌های میانمار ارائه کرده‌اند. در این نامه ماه ژوئیه آنها هشدار دادند که تجارت با میانمار به نحو بسیار بدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اما این درخواست در زمان بدی ارائه شده است، چرا که میانمار در تلاطم انتقال تاریخی به دولت غیرنظامی پس از پنج دهه سلطه ارتش به سر می ‌برد. انتخابات آرام هشتم نوامبر موجب شد تا حزب اپوزیسیون به رهبری آنگ سان سوچی که 15 سال در حبس خانگی بود، حزب حاکم کنونی حامی ارتش را در هم بکوبد. اما دولت جدید آوریل تکمیل می شود و واشنگتن نمی خواهد که حداقل تا آن زمان تسلیم شود.

مشاوران کنگره که در جلسه با وزارت خارجه آمریکا حضور داشتند، می گوید که دولت هیچگونه پیشنهادی برای تغییر قانون و یا حتی حذف نام افراد به صورت کلی از لیست سیاه و اجازه به آنها برای تجارت مستقیم با شرکت‌های آمریکایی ارائه نکرده است. اما مشاوران و فعالان حقوق بشر نگران هستند که این اقدام شتاب‌زده باشد و سیاست تحریم‌ها را به خطر بیندازد.

انتهای پیام

کد N1055521

وبگردی