آفتاب

قانونگذار آمریکایی اعمال فشار بر پاکستان برای همکاری با کابل را خواستار شد

قانونگذار آمریکایی اعمال فشار بر پاکستان برای همکاری با کابل را خواستار شد

یک قانونگذار ارشد آمریکایی تقاضا کرد تا دولت این کشور از مساله بسته کمک‌های نظامی به پاکستان به عنوان اهرمی برای تحت فشار قرار دادن این کشور به منظور مقابله با پناهگاه‌های امن تروریست‌ها و همکاری با دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری هند، ایلیانا روس-لتینن، قانونگذار آمریکایی که اخیرا در صدر یک هیات کنگره این کشور به افغانستان سفر کرده اظهار کرد: ما در حال حاضر در کمیته تحت امر خود در کنگره مساله بررسی بسته کمک‌های نظامی به پاکستان را در مقابل خود داریم. ما باید از این مساله به عنوان اهرمی استفاده کرده و پاکستان را تحت فشار بگذاریم تا تلاش بیشتری در جبهه مبارزه با تروریسم انجام دهد و به جای آنکه علیه دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشورعمل کند با آنها همکاری کند.

روس-لتینن ادامه داد: دولت آمریکا باید در راهبرد خود در مورد افغانستان بازنگری کند و خارج کردن سربازانش از این کشور را به حال تعلیق در آورد زیرا چارچوب‌های زمانی مصنوعی موثر نخواهند بود. دولت ما همچنین باید تضمین‌هایی را از جانب پاکستان دریافت کند.

وی افزود: اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دست دوستی خود را به سوی پاکستان دراز کرد اما جواب رد شنید. آمریکا نمی تواند تحمل کند که پاکستان در راستای بی ثبات کردن افغانستان عمل کرده و همچنین به تروریست‌ها اجازه دهد در خاک این کشور پناهگاه امن داشته باشند.

این قانونگذار آمریکایی خاطرنشان کرد: چیزی که این بار در افغانستان برای بسیاری روشن بود و همه کسانی که با آنها در این کشور ملاقات داشتیم نیز آن را تایید کردند این بود که در دولت افغانستان اشتیاق برای همکاری با ما تا حد چشمگیری افزایش یافته و تیم اشرف غنی و عبدالله عبدالله به نسبت دولت کرزای پیشرفته‌ترهستند. رهبران فعلی افغانستان حرفهای درستی می‌زنند و تلاشهایی را صورت می دهند تا فساد را در این کشور مهار کرده و ثبات و امنیت را در آن برقرار کنند.

روس-لتینن خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم همپیمان خود را رها کنیم و باید تلاش هایمان را دو برابر کنیم تا به رسیدن به یک افغانستان با ثبات تر متعهد بمانیم.

وی همچنین نسبت به حضور فزاینده گروه تروریستی داعش در افغانستان اظهار نگرانی کرد و گفت: این مساله موجب می‌شود راهبرد ما در افغانستان اهمیت دو چندانی پیدا کند. ژنرال کمپبل به کنگره آمریکا گفت که وضعیت این گروه تروریستی در افغانستان از یک گروه نوپا به یک گروه عملیاتی نوظهور در طی یک سال گذشته ارتقا پیدا کرده است.

روس-لتینن اظهار کرد: زمانی که من در صدر هیات کنگره آمریکا به افغانستان سفر کردم تعجب کردم وقتی شنیدم که فرماندهان و سربازان ما اجازه تعقیب تروریست‌های داعش در افغانستان را ندارند و وظیفه شکست دادن و مهار کردن این تهدید فزاینده در افغانستان صرفا به دوش دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور گذاشته شده است.

انتهای پیام

کد N1055438

وبگردی