آفتاب

برخورد رسانه‌ای دلواپسان با گزارش آمانو/ شلیک به خودی به جای نشانه گرفتن غرب

برخورد رسانه‌ای دلواپسان با گزارش آمانو/ شلیک به خودی به جای نشانه گرفتن غرب

گزارش ارزیابی نهایی یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مسائل گذشته فعالیت هسته ای ایران موسوم به پی.ام.دی منتشر و برای مطالعه در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، این گزارش به نشست شورای حکام آژانس که 15دسامبر سال جاری (24 آذرماه ) در مقر آژانس در وین برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد و اعضای شورای حکام آن را بررسی و درباره آن تصمیم خواهند گرفت.

در همین حال؛ عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام، با بیان اینکه گزارش آمانو به سفید نزدیکتر است، گفت: گزارش آژانس موید صلح آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران است و ادعاهای چند سال گذشته را مبنی براینکه ایران برنامه نظامی هسته‌ای دارد را رد می‌کند.

وی با بیان اینکه به اعتقاد من با این گزارش راه کاملا هموار شده که شواری حکام یک تصمیم درست و عقلایی بگیرد و این پروند را ببندد، گفت: دیگر به عهده ۱+۵ است که پیش نویس قطعنامه ای را که تعهد کرده بود را با هدف بستن گزارش به آژانس بدهد.

این در حالی است که در داخل کشور رسانه های یک جریان خاص که پیشتر با عنوان "دلواپسان" شناخته می شدند و از مخالفان سرسخت مذاکرات و توافق هسته‌ای ایران با غرب بودند، با انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی با زیر سوال بردن دستگاه دیپلماسی کشور، اهداف جناحی خود را پی گرفته‌اند.

در همین حال، روزنامه کیهان تیتر یک خود را به گزارشی با این عنوان اختصاص داد که کف و سوت آمریکا و اسرائيل برای گزارش آژانس. این روزنامه همچنین یادداشت مدیر مسئول خود را با تیتر « امتیاز نقد و حلوای نسیه» منتشر کرد.

حسین شریعتمداری در بخش پایانی یادداشت خود نتیجه گرفته است که دفاع از منافع ملی و چرخه علمی ایران اسلامی ایجاب می‌کند که مسئولان هسته‌ای کشورمان با قدرت و صلابت، گزارش آژانس را غیرقابل قبول دانسته و مخالفت صریح خود را با این گزارش غیرحقوقی و غیرفنی و فاقد کمترین نشانه و سند اعلام دارند و در پی این «حلوای نسیه»! نروند و امتیاز نقد دهند.

روزنامه وطن امروز نیز در یادداشتی که امروز با عنوان «بدتر از برجام» به قلم مهدی محمدی منتشر کرده است، نوشت: گزارش آمانو را باید یک فاجعه تاریخی برای دیپلماسی هسته‌ای ایران به حساب آورد. این گزارش برای برنامه هسته‌ای ایران یک فاجعه نیست ولی برای دیپلماسی‌ای که مدعی نیل به «بهترین راه‌حل‌های ممکن»، «گشودن گره‌های غامض» و «ارتقای دیپلماسی به سطح یک هنر» بوده است، حقیقتا یک سرافکندگی تمام‌عیار محسوب می‌شود.

همچنین یکی از خبرگزاری های اصولگرا که ید طولایی در انتقاد از دولت حسن روحانی دارد و در انعکاس نظر مخالفان برجام از هیچ تلاشی در یغ نمی‌کند، در یادداشتی به قلم یاسر جبرائیلی با عنوان "لکه فنی با آب سیاسی پاک نمی‌شود!" نوشت: «اخبار موثقی که نگارنده در اختیار دارد،‌ حکایت از آن دارد که قرار است پس از گزارش چندپهلوی آژانس، شورای حکام در قطعنامه‌ای چندپهلو، از مدیرکل آژانس بخواهد «بررسی پرونده PMD» را «متوقف کرده و ادامه ندهد».  به عبارت دقیق‌تر، برنامه ریزی شده است که در سطح فنی، پرونده PMD‌ باز بماند و در یک سطح سیاسی، نه اینکه پرونده مختومه اعلام شود، بلکه صرفا «ادامه بررسی آن» متوقف شود.

کسانی در داخل آماده‌اند که بلافاصله پس از صدور این قطعنامه در شورای حکام، آن را مصداق بسته شدن پرونده PMD خوانده و گام های بعدی را برای اجرای برجام بردارند. اما این دوستان عنایت ندارند که اگر از همین گام‌های نخست، درباره تعهدات و وعده های طرف مقابل کوتاه بیایند، به سبب همین شوق عجیب برای اجرای برجام، در مراحل بعدی از جمله تخفیف و تعلیق تحریم‌ها نیز ممکن است با چشم‌بندی و جادوگری‌های مشابه مواجه شوند و همان گونه که پرونده PMD‌ سرجایش ماند، تحریم‌ها نیز سرجایش بماند.

 دوستان ادعا می کنند که اساسا از ابتدا قرار بوده این پرونده به صورت سیاسی در شورای حکام متوقف شود. سوال ما این است که اگر چنین قراری گذاشته بودید، طراحی نقشه راه و صدور مجوزهای دسترسی و بازرسی و نمونه برداری و تشریف فرمایی آقای آمانو به پارچین و... دیگر برای چه بود؟ اگر بنا بود شورای حکام بیانیه سیاسی دهد،‌ نقشه راه طراحی شده اساسا بلاوجه بود و شورای حکام، همان موقع که شورای امنیت قطعنامه 2231 را صادر کرد، می‌توانست قطعنامه ای صادر کرده و «ادامه بررسی» PMD را متوقف کند. اجرای کامل نقشه راه آژانس و مواجه شدن با یک گزارش چندپهلوی دیگر درباره PMD، آیا مصداق هم چوب و هم پیاز را خوردن نیست؟»

این خبرگزاری همچنین گفتگویی از مهرداد بذرپاش منتشر کرده است که وی به بهانه گزارش آمانو، از رئیس جمهور انتقاد کرده است. این نماینده مجلس با خطاب قراردادن رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان می‌گوید: «آقای روحانی می‌داند که این ارزیابی آژانس تمام مدیریت ایشان بر پرونده هسته ای را زیر سوال می‌برد. وی تاکید کرد: روحانی برای دفاع از عملکرد خودش در سال 2003 هم که شده راجع به این ارزیابی آژانس نباید بی تفاوت باشد».

این در حالی است که یکی دیگر از خبرگزاری های منتقد دولت (تسنیم) در موضعی نرم تر با این عنوان که "اگر برجام می‌خواهید باید پرونده موسوم به P.M.Dرا ببندید"، نوشت: «باید توجه داشت که PMD هرچند یک موضوع سیاسى و کاملاً غیرفنى بود، در یک قالب کاملا فنى و در چارچوب گزارش آژانس مطرح شده است و اگر بناست این پرونده بسته شود، دقیقاً باید از همین مسیر و در قالبى فنى و در چارچوب گزارش آژانس بسته شود. حفظ پرونده در سطح فنى و توقف ادامه بررسى آن با یک قطعنامه سیاسى، به هیچ وجه به معنى بسته شدن پرونده PMD نیست و همانگونه که مسؤولان محترم کشورمان تأکید کرده اند، آژانس باید بین اجراى برجام و باز ماندن PMD یکى را انتخاب کند».

با این حال با مرور اتفاقاتی که رخ داده است می توان گفت که اغلب این رسانه ها به نوعی در تحلیل های خود متفاوت با آنچه در فضای واقعی در حال رخ دادن است، دست به نوعی پیش بینی و پیش گویی از شرایط آینده زده تا بوسیله آن به تیم دیپلماسی کشورمان و همچنین دولت یازدهم حمله کنند.

27220

کد N1055379

وبگردی