آفتاب

اشرف غنی: پاکستان برای ما بسیار مهم است/نمی‌گذاریم گروه‌های شبه‌نظامی جدید شکل بگیرند

اشرف غنی: پاکستان برای ما بسیار مهم است/نمی‌گذاریم گروه‌های شبه‌نظامی جدید شکل بگیرند

رئیس جمهوری افغانستان در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری دویچه وله با توجه به افزایش شدید تعداد تلفات غیرنظامیان در هشت ماه نخست سال 2015 میلادی و فرار 120 هزار افغان از این کشور برای دریافت پناهندگی در خارج از کشور سال 2015 میلادی را یکی از دشوارترین سال‌ها برای افغانستان توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری دویچه وله، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در رابطه با بدتر شدن اوضاع گفت: این مساله بستگی به میزان همکاری منطقه‌ای دارد که افغانستان می‌تواند به دست آورد. همکاری با پاکستان برای ما بسیار مهم و حیاتی است.

وی افزود: پاکستان باید قاطعانه تمامیت ارضی افغانستان را بپذیرد تا بتوانیم به سمت جلو حرکت کنیم.

اشرف غنی گفت: حقوق زنان یکی از اولویت‌های من محسوب می‌شود. مادامی که من رئیس جمهور هستم به حقوق زنان احترام گذاشته می‌شود. البته بدرفتاری با زنان تنها مشکلی نیست که افغانستان با آن روبه رو است.

براساس گزارش سازمان ملل در اوت سال 2015 میلادی گروه‌های شبه نظامی محلی و ملی کشتارهای عمدی، حملات، اخاذی، ارعاب و دزدی‌هایی را با حمایت دولت صورت داده‌اند.

اما اشرف غنی در این مصاحبه این اتهامات را رد کرده و گفت: ما شبه نظامی نداریم. دولت اقدامات نظام مندی را برای رسیدگی به این مساله اتخاذ کرده تا مصونیت‌های قضایی را که این گروهها در شش ماه نخست سال 2015 میلادی داشته‌اند از آن‌ها بگیرد.

وی افزود: ما میراث پرمشکلی را از 40 سال گذشته به ارث برده‌ایم و پاکسازی آن کار یک روز نیست. اما ما مشغول اقدامات نظام مند هستیم، اجازه نمی‌دهیم گروه‌های شبه نظامی جدید شکل گیرند و پلیس محلی را نیز به صورت سیستماتیک اصلاح می‌کنیم تا هیچ سوء استفاده‌ای صورت نگیرد.

غنی ادامه داد: اصلاح پلیس محلی به معنای رسیدگی به فساد و معافیت از مجازات نیز است ما در حال حاضر 450 میلیون دلاری را که از 800 میلیون دلار بیت المال دزدیده شده بود بازگرداندیم. مقاماتی که در رسوایی‌های فساد دست دارند مجازات خواهند شد و از معافیت از مجازات برخوردار نخواهند بود.

نظرسنجی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که اعتماد افغان‌ها نسبت به اینکه کشورشان به چه سمتی در حرکت است کم شده است.

اشرف غنی این کاهش اعتماد را با چالش‌های اقتصادی که افغانستان با آن مواجه است، توجیه کرد.

وی گفت: با خروج بیش از 600 هزار نیرو و مقاطعه کار که مهمترین مصرف کننده و مشتری در این کشور بودند باید چاره‌ای برای چالش‌های اقتصادی بیندیشیم. ما باید یک برنامه ریاضت اقتصادی اعمال کنیم چرا که وعده‌های دولت افغانستان به جامعه ملی معتبر نیست. در این خصوص آنچه که به اقتصاد افغانستان کمک نمی‌کند این حقیقت است که خانواده‌های رهبران برجسته و سران کشور اغلب در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

اشرف غنی از تمامی سران افغانستان خواست تا اکثر فرصت‌ها را در داخل کشور ایجاد کنند نه خارج از افغانستان.

وی گفت: مهمترین مساله ایجاد فرصت‌های مناسب و کافی برای نسل‌های کنونی و آتی است. افغان‌ها می‌توانند از فرصت‌های موجود در خارج از کشور برای کسب علم و دانش استفاده کرده و به افغانستان بازگردند. امیدوارم نسل جدید نیز حس وطن پرستی داشته باشد و برای حل معضلات کشورمان تلاش کند. ما یک جامعه آزاد هستیم. ما وارد بحث می‌شویم و این جزء خصلت ماست. وظیفه ما پیشرفت کردن است.

انتهای پیام

کد N1055245

وبگردی