آفتاب
درباره پرونده ریاست جمهوری؛

میشل عون به دیدار نصرالله می‌رود/تماس تلفنی اولاند با فرنجیه

میشل عون به دیدار نصرالله می‌رود/تماس تلفنی اولاند با فرنجیه

تمام شواهد نشان می‌دهد که بعد از گذشت یک سال و نیم از خلأ ریاست جمهوری در لبنان این پرونده اخیرا با حمایت سعد حریری از سلیمان فرنجیه دوباره به جریان افتاده و از آن رکورد درآمده است و در کاخ بعبدا (کاخ ریاست‌جمهوری) باز شده و تنها بعد از تعیین رئیس‌جمهور جدید بسته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با گذشت چند روز از سوپرایز سعد حریری، رهبر جریان المستقبل و آمادگی‌اش برای حمایت از سلیمان فرنجیه، رهبر جریان المرده فرانسه نیز روی موج سوار شد و عربستان نیز از نامزدی فرنجیه برای این سمت اعلام حمایت کرد. به طوری که به نظر می‌رسد این رهبر جوان مسیحی با حمایت‌های بین‌المللی مداوم که تقریبا هر روزه از آن برخودار می‌شود امید زیادی برای نشستن بر این مسند داشته باشد.

در این راستا منابع آگاه فرانسوی اعلام کردند که رئیس جمهوری فرانسه به اطلاع رئیس جریان المرده در لبنان رسانده که با رهبر جریان المستقبل در مورد کاندیداتوری او برای ریاست جمهوری صحبت کرده است.

به گفته این منابع، اولاند از فرنجیه خواسته تا خود را از بحران سوریه کنار بکشد و هیچ دخالتی در آن نداشته باشد. اما فرنجیه که هم‌پیمان قوی رئیس جمهوری سوریه است، اعلام کرده که پشت دوستانش را خالی نمی‌کند.

این منابع در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه گفتند که سلیمان فرنجیه نسبت به انتخابش خوش بین است، اما وارد هیچ گونه جزئیاتی در مورد مذاکرات مربوط به حزب الله یا میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح نشده است.

منابع تصریح کردند که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه اظهار امیدواری کرده که طرف‌های بیشتری از گروه‌های لبنانی از نامزدی فرنجیه حمایت کنند.

منابع خاطرنشان کردند که فرنجیه چندین بار در دیدار با اولاند تاکید کرد که "بر استقلال لبنان بسیار پافشاری دارد و تمایل دارد که این استقلال را حفظ کند و مشخص بود که وی تمایل ندارد سوریه برنامه‌های کاری را بر لبنان دیکته کند."

آنها عنوان داشتند که فرنجیه یقینا دارای دوست‌هایی است، اما بدون اشاره به نام بشار اسد گفته است که دوستانش را رها نخواهد کرد، اما گفت که اگر رئیس جمهور لبنان شود و از آنجا که باید به لبنان اهمیت دهد و دیدگاهش در سازش با حریری همان توجه به لبنان است، بنابراین اگر هر کسی بخواهد در استقلال لبنان خللی ایجاد کند، دیگر دوست او نخواهد بود.

منابع تصریح کردند که فرنجیه چندین مرتبه به صورت آشکار و مستقیم تاکید کرده که باید اعتمادی به وی و تعلق خاطرش به استقلال لبنان وجود داشته باشد و در این صورت مشکلی وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر، روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد که پس از دیدار سعد حریری با فرانسوا اولاند، که در جریان آن پرونده ریاست جمهوری لبنان مورد بررسی قرار گرفت، تماس تلفنی رئیس جمهوری فرانسه با سلیمان فرنجیه و بررسی تمامی تحولات در منطقه و جهان این رویکرد را در میان طرف‌های مختلف لبنانی بوجود آورده است که سازش سیاسی در لبنان بسیار نزدیک است.

از سوی دیگر، منابع تماس اولاند با "مار بشاره پطرس الراعی"، اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان را "بسیار مثبت" ارزیابی کردند و عنوان داشتند که اولاند در این تماس تاکید کرده که باید روحیه وحدت میان لبنانی‌ها و میان مسیحیان تقویت شود و جایگاه اسقف اعظم در این مساله بسیار مهم است و ریاست جمهوری فرانسه تصمیم گرفته است تا تلاش‌هایی را برای موفقیت آمیز بودن این توافق انجام دهد و سوال‌هایی پیرامون موضع واقعی ایران و حزب الله نسبت به این سازش باقی می‌ماند.

همزمان، دیداری میان اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان با سامی الجمیل، رئیس حزب الکتائب اللبنانیه و جبران باسیل برگزار شد.

الجمیل پس از این دیدار گفت: ما هیچ کسی را وتو نمی‌کنیم. اگر فرنجیه آماده است تا دوستی‌های شخصی و گفتمان سیاسی‌اش را کنار بگذارد، ما از وی حمایت خواهیم کرد.

از سوی دیگر، منابع که در جریان تماس‌های داخلی در لبنان هستند، در مصاحبه با روزنامه النهار گفتند که همگان تحرکات میشل عون و موضع وی نسبت به سازش و کاندیدا شدن سلیمان فرنجیه زیر نظر دارند، چراکه موضع عون در تعیین رویکرد سازش بسیار مهم است.

منابع تصریح کردند که سخنانی مبنی بر دیدار قریب الوقوع میان عون و سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله جهت موضعی مشترک نسبت به مساله ریاست جمهوری لبنان مطرح است.

این در حالی است که منابع آگاه به النشره گفته‌اند که حزب الله همچنان از میشل عون برای تصدی پست ریاست جمهوری حمایت می‌کند و هیچ تعییری در موضع‌گیری اش رخ نداده است.

این منابع افزودند: حزب الله گفته است در صورتیکه میشل عون به نفع یک نامزدی مسیحی دیگر کناره‌گیری کند آن وقت آنها از آن نامزد حمایت خواهند کرد.

روزنامه الاخبار نیز گزارش داد که سلیمان فرنجیه به اسقف‌ اعظم مارونی‌ها گفته است که اگر سمیر جعجع، رهبر حزب القوات اللبنانیه برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند، فرنجیه در راستای کاندیدا شدن میشل عون گام برمی‌دارد.

از سوی دیگر، جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان و رئیس جریان ملی آزاد که داماد میشل عون، موسس جریان ملی آزاد نیز است، موضع این جریان را نسبت به طرح کاندیداتوری سلیمان فرنجیه به جای میشل عون برای ریاست جمهوری لبنان مطرح نکرد.

باسیل تصریح کرد: ما به آزادی خود پایبند هستیم تا آزادانه رئیس جمهورمان را انتخاب کنیم و همچنین آزادانه قانون انتخابات جهت برگزیدن نمایندگان را انتخاب کنیم.

انتهای پیام

کد N1055188

وبگردی