آفتاب
با اشاره به امضای سند کنسولی بین ظریف و لاوروف

چگینی: صدور روادید برای بازرگانان، دانشجویان و توریست‌های ایران و روس تسهیل می‌شود

چگینی: صدور روادید برای بازرگانان، دانشجویان و توریست‌های ایران و روس تسهیل می‌شود

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه، سند کنسولی امضا شده بین وزیران خارجه ایران و روسیه را پایه بسیاری از پیشرفت‌ها در روابط دو کشورعنوان کرد.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه، سند کنسولی امضا شده بین وزیران خارجه ایران و روسیه را پایه بسیاری از پیشرفت‌ها در روابط دو کشورعنوان کرد.

علی چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به ارائه توضیحاتی پیرامون سند کنسولی تسهیلات متقابل سفر اتباع دو کشور ایران و فدراسیون روسیه پرداخت که متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

پرسش: یکی از اسنادی که در زمان سفر ولادمیر پوتین به تهران میان دو کشور توسط وزیران خارجه امضا شد، سند کنسولی بود؛ لطفا در مورد این سند توضیح دهید؟

پاسخ: در میان اسناد امضا شده بین ایران و روسیه، سند کنسولی است که دو طرف بیش از یک سال روی آن کار کرده بودند. به عبارتی می‌توان آن را پایه بسیاری از پیشرفت‌ها در روابط دو کشور دانست. چرا که اساساً راه ارتباط میان مردم دو کشور را اعم از بازرگان و سرمایه‌گذار، دانشجو و محقق و گردشگر را در آسان‌ترین شکل آن فراهم می‌کند. نبود چنین سندی در واقع علت‌العلل بسیاری از مشکلات برای ارتباط دو ملت در عرصه‌های مختلف بوده است.

پیش از این روند اخذ روادید میان دو کشور (البته بیش‌تر از ناحیه طرف روس) بسیار زمان‌بر و مستلزم بروکراسی بود، در حالی که با امضا شدن این سند، بسیاری از رویه‌های زائد حذف شده‌اند. به عنوان مثال پیش از این تجار ما برای سفر به روسیه و دیدار با همتایان خود باید زمان زیادی را صرف می‌کردند و همین موضوع باعث از دست رفتن بسیاری از فرصت‌های تجاری میان دو کشور می‌شد و باوجود مزیت‌های نسبی و مطلق در تجارت میان دو همسایه عملاً فرصت‌ها ضایع می‌شدد. مثلاً میوه فراوان ما با وجود نزدیکی مکانی و کیفیت به بازار خوب روسیه نمی‌رسید. اما با امضای سند فعلی، بازرگانان ما به صرف معرفی اتاق بازرگانی و اتحادیه خود از هر شهر و استانی به سفارت و یا کنسولگری روسیه در کشورمان می‌توانند ظرف مدت بسیار کوتاهی روادید دریافت کنند و منتظر دعوت‌نامه و موافقت شریکان خود در آن کشور نمانند.

به نظر من این موضوع تحول بسیار زیادی در حجم مبادلات میان دو کشور ایجاد خواهد کرد. ما نیز متقابلاً همین تسهیلات را بلکه سریع‌تر برای بازرگان روس قائل خواهیم بود.

پرسش: آیا تسهیلات مشابهی در مورد راننده‌ها نیز ایجاد خواهد شد؟

پاسخ: راننده‌های دو کشور به دلیل قرار گرفتن روسیه و ایران در مسیر و کریدور ترانزیتی شاه‌راه شمال به جنوب، نقش مهمی در گسترش روابط بازرگانی میان دو همسایه به ویژه در حمل کالا دارند.

خوشبختانه با امضای سند جدید هم برای راننده‌ها و هم برای ملوانان و خدمه پروازی میان دو کشور تسهیلات خوبی نسبت به گذشته فراهم شده است که آن‌ها را در انجام هر چه بهتر و سریع‌تر وظایف خود یاری خواهد کرد.

پرسش: در مورد دانشجویان، محققان و ورزشکاران چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

پاسخ: در این سند پذیرش دانشجویان و سفر محققان و دانشگاهیان میان دو کشور بسیار آسان‌تر از گذشته شده و عملاً به صرف داشتن پذیرش، روادید برای متقاضی صادر می‌شود و نیازمند گردش کارهای طولانی و... نخواهد بود. این موضوع موجب افزایش تعداد دانشجویان دو کشور در خاک یکدیگر به عنوان سرمایه انسانی روابط خواهد شد و تبادلات میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دو طرف را توسعه خواهد داد. در مورد ورزشکاران، نخبگان علمی و اجتماعی، هنرمندان و ... نیز به همین ترتیب تمیهدات بسیار خوبی در این سند تدارک شده است.

یادآوری می کنم که طرف ایرانی عملاً و به صورت یک طرفه هم اکنون برای اتباع روسیه در مبادی ورودی بین‌المللی کشور "لدی الورود" (در بدو ورود) روادید گردشگری صادر می‌کند و این موضوع موجب افزایش ورود گردشگران به کشورمان شده است. امیدواریم در آینده نزدیک نیز دوستان روس مهم به صورت متقابل این تسهیلات را برای اتباع ایرانی فراهم کنند.

در طول مذاکرات از سوی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد لغو روادید عادی میان دو کشور اعلام شد. به نظرم تحقق این امر در آینده می‌تواند دو کشور دوست را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک خواهد کند.

وزارت امور خارجه با اهتمام کامل وظیفه خود را برای برداشتن موانع و گشودن درهای همکاری با کشورها را به ویژه در دوران پسا برجام انجام می‌دهد؛ مهم‌تر از آن عملیاتی شدن این توافقات و ورود سایر بخش‌ها برای استفاده از این فرصت‌ها است. مثلاً درباره همین سندی که مورد بحث ماست، الان وظیفه بخش‌های دولتی و خصوصی به ویژه اتاق‌های بازرگانی تهران و استان‌هاست که توجه و همت بیش‌تری را برای استفاده از تسهیلات پیش‌بینی شده جهت گسترش تجارت میان دو کشور داشته باشند و این موضوع در مورد بخش‌های صنعتی، دانشگاهی و گردشگری نیز صدق می‌کند.

انتهای پیام

کد N1055068

وبگردی