آفتاب

کمپین بزرگترین سازمان اسلامی جهان علیه تروریسم و افراطگری

کمپین بزرگترین سازمان اسلامی جهان علیه تروریسم و افراطگری

جنبش مسلمانان سنی اندونزی با نام "نهضة العلما" که گفته شده 50 میلیون عضو دارد و از آن به عنوان بزرگترین سازمان اسلامی جهان یاد می شود یک کمپین جهانی برای مبارزه با افراطگری به راه انداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از هافینگتون پست،‌ با وجود آن که گروه‌های افراطگری نظیر داعش یا القاعده اقدامات تروریستی خود را به نام اسلام صورت می‌دهند اما تلاشهای ضد افراطگری در جامعه مسلمانان جهان بسیار فراوان است. رهبران و علمای مسلمانان در سراسر جهان همواره گروه تروریستی داعش را محکوم می‌کنند. در همین راستا گروه موسوم به اتحادیه جوانان مسلمان انگلیس اعلام کرده علیه افراطگری "جهاد ایدئولوژیک" به راه انداخته و مسلمانان آمریکا نیز در حال همکاری با طرح شبکه یوتیوب برای مقابله با محتواهای مربوط به افراطگران در فضای مجازی هستند.

در همین راستا در اندونزی که پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است نیز یک جنبش عظیم علیه افراطگری به راه افتاده است.

نهضة العلمای اندونزی به عنوان بزرگترین سازمان اسلامی مستقل جهان که گفته شده 50 میلیون عضو دارد این جنبش را به راه انداخته است. این سازمان دارای یک شاخه مذهبی، یک شاخه سیاسی و یک شاخه خیریه است و حدود 90 سال پیش یعنی در سال 1926 در پاسخ به جنبش وهابیت در عربستان به راه افتاد.

نهضة العلمای اندونزی گسترش تحمل اسلامی در کشورهای منسوب به اعضای این جنبش برای "مهار رادیکالیسم، افراطگری و تروریسم که اغلب ناشی از تفسیر غلط از آموزه‌های اسلامی است" را به عنوان هدف خود اعلام کرده است.

این جنبش در سال 2014 ابتکار عمل ضد افراطگری جهانی خود را کلید زد. اخیرا به دنبال حملات تروریستی در شهر پاریس فعالیتهای این جنبش زیر ذره بین قرار گرفته است. یوسف کالا، معاون رئیس جمهور اندونزی که چند روز پیش در جریان یک کنفرانس سه روزه در شهر مالانگ اندونزی حملات تروریستی پاریس را محکوم کرد،‌ یکی از اعضای هیات مشاوران نهضة العلما است. کنفرانس مورد اشاره از جانب سازمان دیگری به نام کنفرانس اسلامی علمای اسلام که یک ابتکار عمل دیگر اندونزی علیه افراطگری است که در سال 2002 از جانب وزارت امور خارجه این کشور در واکنش به حملات 11 سپتامبر 2001 به راه افتاد، کلید زده شد. کالا گفت: چنین حملاتی هیچ نسبتی با مذهب ندارند زیرا اسلام هرگز آنها را توجیه نمی‌کند.

نهضة العلمای اندونزی برنامه‌های جهانی دارد. این جنبش در دسامبر 2014 یک سازمان غیر انتفاعی در آمریکا به نام بیت الرحمه را در کارولینای شمالی تاسیس کرد تا به عنوان مقر این جنبش برای فعالیتهای بین‌المللی خدمت کند. این سازمان در حال برنامه ریزی برای کنفرانس بین‌المللی و یک رخداد فرهنگی در جهت اهداف خود در بهار سال 2016 است. این جنبش همچنین در حال تاسیس یک به اصطلاح "مرکز پیشگیری" در اندونزی است تا بتواند دانشجویانی آشنا به زبان عربی برای مبارزه با لفاظی‌های افراطگران تربیت کند. همچنین نهضة العلمای اندونزی اقدام به اجرای یک برنامه مشترک با دانشگاه وین اتریش به نام پروژه "رصدخانه پژوهش کاربردی علیه رادیکالیسم و افراطگری" کرده که هدفش مقابله با ایدئولوژی رادیکالیسم و تبلیغات علیه آن است.

انتهای پیام

کد N1055036

وبگردی