آفتاب

آغاز کنگره بین‌المللی لقاءالحسین(ع) در کربلا

آغاز کنگره بین‌المللی لقاءالحسین(ع) در کربلا

کنگره بین‌المللی لقاءالحسین(ع) در کربلای معلا آغاز شد.

کنگره بین‌المللی لقاءالحسین(ع) در کربلای معلا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این کنگره که با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه از جهان اسلام و با همکاری دفتر پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران آغاز شده محققان اسلامی پژوهش‌های علمی خود درباره ابعاد مختلف نظام اربعین را مورد بررسی قرار می‌دهند.

سید مجید امامی رئیس‌ کنگره لقاءالحسین در آغاز این کنگره ضمن ابراز خرسندی از توفیق برگزاری این همایش بین‌المللی در عتبه مقدس حسینی در کربلا گفت: این همایش با همکاری دفتر پژوهش‌های علمی مسجد مقدس جمکران برگزار شده و امیدواریم بتوانیم با برگزاری همایش‌هایی از این سنخ لؤلؤ و مرجان‌های کلام اهل‌بیت(ع) در نقش و تاثیر حرکت حسینی خصوصا اربعین حسینی در آینده درخشان جهان هستی را به جهانیان بشناسانیم.

حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان دبیر علمی این کنگره نیز تصریح کرد: حرکت عظیم اربعین حسینی علاوه بر زاویه نگاه زیارتی می‌تواند از 10 زاویه دیگر مانند زوایه نگاه تام شدن نور، حرکت در راستای تحقق وعده خداوند، تحول قلوب و ... مورد بررسی قرار گیرد.

وی اینگونه نگاه‌های مرتفع را موجب شناخت حقیقی اربعین حسینی و تاثیر جهانی این جریان عظیم دانست.

اصفهانیان با اشاره به بایکوت خبری جریان عظیم راهپیمایی اربعین توسط رسانه‌های غربی افزود: اقدام این رسانه‌ها مانند کسانی است که می‌خواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند که مسلما خداوند متم نوره هست و خواهند دید که خداوند چگونه با نور اربعین تمام جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نایب العام عتبه مقدس حسینی، در همایش بین المللی لقاءالحسین ضمن ابلاغ سلام تولیت این عتبه مقدس به برگزار کنندگان و حضار در کنگره، اربعین را یک پیروزی بزرگ دانست که هر کسی با هر توانی که داشته در آن شریک بوده است.

وی حرکت عظیم اربعین را گوشه‌ای از عنایات خود امام حسین(ع) برشمرد و افزود: به‌راحتی می‌توان گفت حرکت صورت گرفته در چند سال اخیر در اربعین یکی از معجزات حسینی است.

افضل الشامی به تفسیر دیگران از حرکت اربعین که آن را بزرگترین راهپیمایی در جهان می‌دانند، اشاره کرد و در پاسخ به کسانی که در مدیریت این جمعیت 30 میلیونی متحیرند، گفت: موضوع مدیریت حرکت‌ها زمانی مصداق پیدا می‌کند که افراد بخواهند بیشتر از استحقاق خود از یک ماجرا برداشت کنند در حالی که در اربعین مسابقه مردم در خدمت رسانی و کاشت حسنات است نه برداشت بیشتر.

نایب العام عتبه مقدس حسینی، نشانه‌های موجود در ار بعین را مشابه صفات جامعه مهدوی دانست که در روایات مختلف مطالعه کرده‌ایم و برای این موضوع برداشت از هر آنچه در مسیر راهپیمایی موجود است به قدر احتیاج توسط شرکت کنندگان در این راهپیمایی را مثال زد.

وی با انتقاد از حرکت رسانه‌های جهان در عدم پوشش این معجزه عظیم در حالی که همین رسانه‌ها کوچکترین حرکت در دورترین مناطق جهان را پوشش می‌دهند، گفت: مسلما با پوشش صحیح اربعین نزدیک سازی جامعه کنونی به جامعه مهدوی شکل خواهد گرفت.

این کنگره در سالن همایش‌های حرم مقدس امام حسین(ع) واقع در طبقه فوقانی حرم برگزار شده است.

اتنهای پیام

کد N1054951

وبگردی